timeUnit
Aktiv medlem
stefohl skrev:
Ljusår efter, kan aldrig bli lika bra. Kom igen, tycker du inte att detta är att säga att digitala utskrifter är sämre än analoga på alla plan?
Nu kommer naturligtvis någon och säger att man kan köpa en jättefin förstoringsapparat nästan gratis idag. Men bra apparater var dyra en gång i tiden. Att jämföra begagnad utrustning med ny är lite märkligt.
Stefan
Denna skepsism mot digitala utskrifter kan ju ha att göra med att inte alla har sett en fantastisk digital kopia än. Det är helt enkelt inte alla förunnat. Jag skulle gärna se de kopiorna du talar om, men de verkar inte har hittat till Göteborg än. Jag kollade på fotohögskolans utställning på Röda Sten, men där var det inte mycket svartvitt. Jag har ju sett Pictoforms utskrifter, men blev inte helt övertygad.
När det gäller jämförandet av priser kan jag hålla med om att det är orättvist att jämföra nytt med begagnat, fast inte när man talar om amatörbruk. En amatör som jag måste ju köpa mina prylar för "egna" pengar. Jag kommer inte ha råd att köpa ens ett begagnat PhaseOne, i alla fall inte ett bra. Köpte Hasselblad för 12000 med två gluggar och mag. Hur mycket begagnat bakstycke får jag för 12000?
Och även om jag jämför nytt: en 503CW kit för 35000. Film för 40 kr rullen. Ett bakstycke till denna går på minst 100000 nytt gissar jag. Då slipper jag iofs köpa en skanner som kan dra ut allt ur mina analoga bilder. Men vad kostar en ny skanner för MF? 25000? Om man inte ska ha Imacon då. Då kostar den minst 75000, men jag tror den är lite overkill...