Fördel D200:
*Bättre mekanisk konstruktion, känns väldigt "gedigen"
*Lika bra (minst) på bas-ISO, bättre färg på bas-ISO
Fördel D90
*Bättre på allt från ISO400 upp, både färger och brus
*Fungerande (knappt) live-view
*"Tillräckligt" bra mekanisk konstruktion, har också skruvdrift till gamla AF-objektiv
*Mycket bättre LCD-skärm, gör det lättare att kolla sina bilder i fält.
Sen tycker jag personligen att D90 har bättre grepp, men det beror ju på vad man har för händer.
Att D200 däremot skulle vara bättre på ISO100 än D700 på ISO200 är jag ganska tvivlande till, möjligtvis vad det gäller färg. Anars är D700 ett tredjedels steg bättre i brus hela vägen från 0Ev (utblåst vitt) ner till -10Ev (det mörkaste som normalt sett kommer med i en framkallad bild).
Det finns ju ett helt spektra att välja på, t.o.m den nya D3100 kanske ska finnas med på listan över "kandidater"? Den har dock ingen skruvdrift i AF, så gamla AF-objektiv faller ju bort då. Men den kommer vara bättre i bildkvalitet än både D90 och D200. Många finesser faller dock bort, som t.ex inställningsförval osv. Om detta är viktigt beror på hur mycket man använder sådant.
Mitt allmäna tips är annars att ta det lugnt med pengarna på huset, det är nästan bättre att lägga pengar på bra optik - OM man inte i stället ser det som så att en D700 kommer vara en investering som kommer räcka i många, många år (vilket den ju faktiskt gör för en privat-användare).
D300 rekommenderar jag däremot inte ALLS numer, om man inte VERKLIGEN har behovet av mer avancerad AF och proffsvarianten på ljusmätning. Det är för mycket pengar för för lite bilder för en "hobby-fotograf", om man uttrycker det så. Om fåglar, radiostyrda bilar/flygplan, ishockey är viktiga och stora punkter på listan över fotomål kan det vara värt det.