Annons

Från D40x till d300s?

Produkter
(logga in för att koppla)
Glömde nämna tidigare att jag gillar dina bilder som du lagt ut här på FS! Du visar att det inte i första hand hänger på vilken utrustning man har, och att man kan ta kanonfina bilder med en billig nybörjarkamera.

Sen tänkte jag faktiskt ge ett annat kameratips som inte är menat att röra till det utan är ett seriöst och genomtänkt förslag... :)
Och det är att titta på Pentax K-7. Då får du en kanonfin vädertätad kamera med ett par fina vädertätade gluggar för mindre än vad D300s huset kostar, t ex här:

http://www.fotokungen.com/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=3173

Jag plåtar själv en del i ganska tuffa miljöer och funderar på att byta från Nikon till Pentax för att få en utrustning som tål väder och vind bättre, för en rimlig kostnad. Dina Nikon-grejer kan du lätt sälja på Tradera eller Blocket.

Om du snöat in på Nikon kan du glömma ovanstående, annars rekommenderar jag att i alla fall läsa lite tester på Pentax K-7 innan du bestämmer dig.

Lycka till!

Här går det undan!!!! =)
Tack för ditt fina omdöme om mina bilder, det gör mig jätteglad! Som du ser fotar jag mycket till havs, på jaktturer och vintertid! Skulle nog vinna på att hitta en mer vädertålig kamera! Tänkte först att jag inte får något för min D40x, men om man säljer optiken med borde det ju ge några fler kronor!

Har inte tänkt på Pentax tidigare och är dåligt insatt i deras kameror, men det lät ju som ett ypperligt förslag, ska genast kolla in den! Att jag tänkte fortsätta med Nikon var mest för mina objektiv, lätt att fortsätta med samma. Men om man kan få en utrustning som tål väder och vind och dessutom till ett rimligt pris, så är ju det högintressant!

Takc för alla tips!
mvh Lena
 
Jo det står under information om dom är tätade,och det är dyrt ! Den enda tillverkaren idag som har tätad billig optik,även den som följer med kameran är Pentax.Med deras nya K7 får du en kamera med kitoptik-allt tätat för under 10 tusen.finns även en 50-200 mm som är tätad för 2.700 kr,då får du kamera med 2 optik för under 13 tusen,värt att tänka på och den kameran är i samma klass som Nikons D300 ! På Mediamarkt ska tilläggas !


Nu har jag kollat!!! Verkar ju kanon! Den verkar ju vara i samma klass som 300.
Tack så mycket, nu fick jag något att fundera på!
Lena
 
Glömde nämna tidigare att jag gillar dina bilder som du lagt ut här på FS! Du visar att det inte i första hand hänger på vilken utrustning man har, och att man kan ta kanonfina bilder med en billig nybörjarkamera.

Sen tänkte jag faktiskt ge ett annat kameratips som inte är menat att röra till det utan är ett seriöst och genomtänkt förslag... :)
Och det är att titta på Pentax K-7. Då får du en kanonfin vädertätad kamera med ett par fina vädertätade gluggar för mindre än vad D300s huset kostar, t ex här:

http://www.fotokungen.com/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=3173

Jag plåtar själv en del i ganska tuffa miljöer och funderar på att byta från Nikon till Pentax för att få en utrustning som tål väder och vind bättre, för en rimlig kostnad. Dina Nikon-grejer kan du lätt sälja på Tradera eller Blocket.



Om du snöat in på Nikon kan du glömma ovanstående, annars rekommenderar jag att i alla fall läsa lite tester på Pentax K-7 innan du bestämmer dig.

Lycka till!

Nu har jag kollat, verkar kanon ju! Och samma klass som 300:an! Nu får jag verkligen något att fundera över!
Lena
 
Dina Nikon-grejer kan du lätt sälja på Tradera eller Blocket

Är det argument för eller emot Pentax. Egentligen?

***

Nu skall TS ta det ytterst lugnt. Att fråga sig:

Vilka objektiv finns idag och vad skulle det kosta att byta dem?

Är det värt något att ha ett extra kamerahus till befintliga objektiv?

Behöver du (eller vill du ha) alla dina nuvarande objektiv?

Därefter: bedöm kostnaden för (en D300) ställt mot kostnaden för en (K7 och motsvarande objektiv) minus (det du får för en D40 och tillhörande objektiv).

Får man pengar över? Hur mycket? Eller tvärtom?

Tror man att en Pentax K7 är en bättre/sämre kamera än en D300s?

Och så de där vi började med - tror man att Nikon håller värdet bättre än Pentax - inför nästa byte ?

Då har man ett beslutsunderlag!

"Insnöad på Nikon" var ju annars roligt, med tanke på TS problem. Kan man bli insnöad på Pentax också?
 
Senast ändrad:
Här är en test av K7 :
http://www.kamerabild.se/tester/systemkameror/TEST-Pentax-K-7-en-kamera-for-alla-vader-1.241258.html

Köp den nya tidningen ACTIONFOTO där testar dom Pentax K7 ordentligt !

Pentax K7 får bra betyg i alla tester så du ska inte vara rädd att få en kamera som inte är bra,sen är det ju alltid så att Nikon/Canon är ju alltid bäst i alla tidningar och andra märke blir nedskrivna men så är det ju inte.Vad har du för objektiv idag ? Har du bara kitoptiken och någon telezoom behöver du inte vara rädd för att byta system som många påstår,och pengar förlorar man alltid och det kvittar vad man säljer och särkilt elektronik.Men har man utrustning för tiotals tusen eller hundratals tusen är det ju en annan femma.Men fundera vilka objektiv du vill ha och ta beslut efter det.Det finns ju även bra optik från Sigma/Tamron bortsett från deras billiga telezoomar som är minst lika bra som orginalen och till 1/3 av priset mot orginalen ! Men som sagt-K7 kan vara kameran för dig ! MVH.
 
Är det argument för eller emot Pentax. Egentligen?

Det är inget argument överhuvudtaget, bara information om att man kan få en slant för sin gamla utrustning och att man kan byta märke på sitt system... Jag har inga aktier i vare sig Pentax eller Nikon, så vad Lena till slut väljer att köpa för kamera är helt ointressant för mig, vilken kamera du eller någon annan har är också ointressant för mig!

Däremot tycker jag att det är sjysst att informera om vilka bra alternativ som finns på marknaden. Det finns en tydlig tendens här på FS att i första hand argumentera för "sitt" kameramärke (ofta exakt den modell man har själv), i andra hand "varna" för att välja en annan kamera än Nikon/Canon och det gör mig så jäkla trött.
 
Det är inget argument överhuvudtaget, bara information om att man kan få en slant för sin gamla utrustning och att man kan byta märke på sitt system... Jag har inga aktier i vare sig Pentax eller Nikon, så vad Lena till slut väljer att köpa för kamera är helt ointressant för mig, vilken kamera du eller någon annan har är också ointressant för mig!

Däremot tycker jag att det är sjysst att informera om vilka bra alternativ som finns på marknaden. Det finns en tydlig tendens här på FS att i första hand argumentera för "sitt" kameramärke (ofta exakt den modell man har själv), i andra hand "varna" för att välja en annan kamera än Nikon/Canon och det gör mig så jäkla trött.

Håller fullständigt med dig ! Har Nikon själv men är absolut ingen fanatiker eller märkesfantast och brukar faktiskt rekomendera andra märke till folk.Börjar sjäjv bli trött på märkskriget som råder här på FS. Tycker det är rättvisare att jämföra olika modeller inom samma märke än olika märke mot varandra.Och för trådskaparen här är det nästan solklart med en K7:a eftersom hon prioriterar vädertätning.En toppenkamera med billig bra tätad optik-kan inte bli bättre för hennes del !
 
Det finns en tydlig tendens här på FS att i första hand argumentera för "sitt" kameramärke (ofta exakt den modell man har själv), i andra hand "varna" för att välja en annan kamera än Nikon/Canon och det gör mig så jäkla trött.
Det är egentligen inte så konstigt. Många har läst på ganska bra innan de väljer kamera och kommit fram till att modell A är mest köpvärd, men funnit vissa brister hos modell B, C och D.

Då är det väl självklart att de både köper kamera A som de anser är bäst och rekommenderar den till andra? Och i diskussioner berättar vad det var hos kamera B, C och D som gjorde att de valde bort dessa.
 
Ja det här är verkligen inga lätta frågor, det är ju därför det är så bra att kunna få råd och tips i ett forum som detta med många olika erfarenheter! Idag har jag fått en väldans massa råd och tips och nu får jag helt enkelt läsa de tester som finns och fundera över hur jag gör med min gamla utrustning!

STORT TACK TILL ER ALLA SOM HJÄLPT MIG!

En sak som jag har bestämt mig för, det är att någon form av väderskyddad kamera är det jag behöver. Om det då sen blir Pentax, Nikon eller någon annan, ja det får jag fundera över!
Hälsn Lena
 
Det är egentligen inte så konstigt. Många har läst på ganska bra innan de väljer kamera och kommit fram till att modell A är mest köpvärd, men funnit vissa brister hos modell B, C och D.

Då är det väl självklart att de både köper kamera A som de anser är bäst och rekommenderar den till andra? Och i diskussioner berättar vad det var hos kamera B, C och D som gjorde att de valde bort dessa.

Jo, men det blir ofta knasigt när man inte tar hänsyn till frågeställarens behov och budget. Eller t ex när rekommendationer på kamerahus innebär att pengarna knappt räcker till ett enda vettigt objektiv, osv, osv. Eller när man inte förstår att det finns fotointresserade människor som inte kan eller vill lägga en mindre förmögenhet på kamerautrustningen. De kanske tillochmed är så extrema att de tycker att BILDEN är viktigare än UTRUSTNINGEN. :)

Man kan väl sammanfatta problematiken med att det ofta svaras utifrån sin egen situation/kompetens/subjektiva åsikt istället för att försöka sätta sig in i frågeställarens situation och ge råd utifrån det.

Till Jonas: ja, i just det här fallet så känns K-7:an riktigt klockren.
 
Håller fullständigt med dig ! Har Nikon själv men är absolut ingen fanatiker eller märkesfantast och brukar faktiskt rekomendera andra märke till folk.Börjar sjäjv bli trött på märkskriget som råder här på FS. Tycker det är rättvisare att jämföra olika modeller inom samma märke än olika märke mot varandra.Och för trådskaparen här är det nästan solklart med en K7:a eftersom hon prioriterar vädertätning.En toppenkamera med billig bra tätad optik-kan inte bli bättre för hennes del !

Tack för att ni fick upp mina ögon för något annat märke än Nikon! Är just nu i full färd med att kolla de länkar jag fått!
Lena
 
Kondens - vädertätning - kameraval

Det är inget argument överhuvudtaget, bara information om att man kan få en slant för sin gamla utrustning och att man kan byta märke på sitt system... Jag har inga aktier i vare sig Pentax eller Nikon, så vad Lena till slut väljer att köpa för kamera är helt ointressant för mig, vilken kamera du eller någon annan har är också ointressant för mig!

Däremot tycker jag att det är sjysst att informera om vilka bra alternativ som finns på marknaden. Det finns en tydlig tendens här på FS att i första hand argumentera för "sitt" kameramärke (ofta exakt den modell man har själv), i andra hand "varna" för att välja en annan kamera än Nikon/Canon och det gör mig så jäkla trött.

Min poäng är nog mest att skaffa ett komplett beslutsunderlag. Gäller frågan ekonomi (det verkar det ju göra, åtminstone delvis) skall man ju alltid försöka räkna med vad kamera och objektiv kostar, totalt sett. I det ingår ett tänkt andrahandsvärde efter tre år, en välkänd stark sida hos Nikon.

Det kanske inte är så troligt att de objektiv som Lena har idag är några av Nikons vidunder. men om det skulle vara så måste man räkna igenom det hela. När man lämnar "kit-zoom-häradet" skiljer det sig en del mellan märkena, inte alltid till "de billigares" fördel. Om Pentax bättre objektiv vet jag inte så mycket.

Sedan är Pentax ingen "farlig" kamera att köpa på något vis, har god bakåtkompatibilitet (= kan använda gamla objektiv, även manuella) och just "vädertätad" är ju något Pentax har erbjudit ett par kameragenerationer. Hade jag inte varit "insnöad" på Nikon (= aldrig i livet kunnat ersätta mina objektiv och andra tillbehör för en rimlig penning) hade Pentax absolut varit ett alternativ.

Sidonot: Tyvärr löser inte "vädertätad" problemet med kondens, det kan snarare förvärra det. Problemet förvärras om man bär kameran från inneluft med mycket vatteninnehåll till kall uteluft, som inte kan bära samma mängd vatten. Om kameran då inte andas alls (noga vädertätad) har den fuktiga luften ingen flyktväg - vips har man kanske en fuktdroppe på spegeln. Mot damm och vattenstänk är förstås vädertätning en bra ide.

Någon nämnde en plastpåse som bibehåller den låga luftfuktigheten i kall uteluft även inomhus, ett annat sätt är att ha en kylbox med sig, och ha kameraväskan i denna. (Det enklaste är att helt enkelt inte ta med kameran in, om man strax skall gå ut igen, men det kan ju vara litet opraktiskt) Det gäller vare sig man tar in och ut den från värmen eller (lika viktigt) ut och in ur bilen. Det behövs inget fancy, bara en billig kylväska av enklaste sort.
 
Min poäng är nog mest att skaffa ett komplett beslutsunderlag. Gäller frågan ekonomi (det verkar det ju göra, åtminstone delvis) skall man ju alltid försöka räkna med vad kamera och objektiv kostar, totalt sett. I det ingår ett tänkt andrahandsvärde efter tre år, en välkänd stark sida hos Nikon.

Det kanske inte är så troligt att de objektiv som Lena har idag är några av Nikons vidunder. men om det skulle vara så måste man räkna igenom det hela. När man lämnar "kit-zoom-häradet" skiljer det sig en del mellan märkena, inte alltid till "de billigares" fördel. Om Pentax bättre objektiv vet jag inte så mycket.

Sedan är Pentax ingen "farlig" kamera att köpa på något vis, har god bakåtkompatibilitet (= kan använda gamla objektiv, även manuella) och just "vädertätad" är ju något Pentax har erbjudit ett par kameragenerationer. Hade jag inte varit "insnöad" på Nikon (= aldrig i livet kunnat ersätta mina objektiv och andra tillbehör för en rimlig penning) hade Pentax absolut varit ett alternativ.

Sidonot: Tyvärr löser inte "vädertätad" problemet med kondens, det kan snarare förvärra det. Problemet förvärras om man bär kameran från inneluft med mycket vatteninnehåll till kall uteluft, som inte kan bära samma mängd vatten. Om kameran då inte andas alls (noga vädertätad) har den fuktiga luften ingen flyktväg - vips har man kanske en fuktdroppe på spegeln. Mot damm och vattenstänk är förstås vädertätning en bra ide.

Någon nämnde en plastpåse som bibehåller den låga luftfuktigheten i kall uteluft även inomhus, ett annat sätt är att ha en kylbox med sig, och ha kameraväskan i denna. (Det enklaste är att helt enkelt inte ta med kameran in, om man strax skall gå ut igen, men det kan ju vara litet opraktiskt) Det gäller vare sig man tar in och ut den från värmen eller (lika viktigt) ut och in ur bilen. Det behövs inget fancy, bara en billig kylväska av enklaste sort.

Tack Anders för dina fina råd! Dessa råd hade jag aldrig kunnat få någon annanstans! Jag är väldigt tacksam, och rådet om kylväskan var en bra idé! Faktum är att när jag är i skärgården så har vi alltid lika en kylväska med oss ut! Bra idé!

Du har så rätt i det du säger och alla råd emottages tacksamt! Jag har inte så dyra objektiv, så ska jag byta eller göra något så passar det bra nu. Jag har fått många synvinklar att beakta nu. Kanske testar jag två system, och bestämmer mig sen för vilket jag ska behålla, och satsa på! Pengarna jag får för mina Nikon grejer täcker i vilket fall inte investeringen av en ny kamera. Vi har även köpt en tubkikare med 60x zoom som går att koppla till Nikon, men inte Pentax. Så mitt gamla hus kommer väl till pass i alla fall.

Jag tar med mig min kamera på många strapatser, bl a när jag kör skoter och är med på fiskebåtar. Det är denna hantering som skapar problemen jag får, tror jag. Men det är ju så klart värt det eftersom jag hittar många intressanta motiv på dessa utfärder. Så nu får jag ta mig en ordentlig funderare, för att jag "vuxit ur" min gamla kamera är ett faktum. Frågan är då vad jag ska satsa på! =)
Hälsn Lena
 
Jag har med kollat en hel del på D300S och sett en del tester & så och visst kanske pentax är billigare men det är faktiskt så att när man tittar på tester och börjar gå upp lite i iso så är skillnaden STOR, pentaxens sätt att hantera hög iso blev jag nästan rädd för med tanke på hur kameran lovordas av vissa.
Bara kolla här
http://www.dpreview.com/reviews/nikond300s/page15.asp

påpekas ska väl med att tillbehör så som blixtar,objektiv mm så är andrahandsmarknaden en himla stor skillnad.
 
Jag har med kollat en hel del på D300S och sett en del tester & så och visst kanske pentax är billigare men det är faktiskt så att när man tittar på tester och börjar gå upp lite i iso så är skillnaden STOR, pentaxens sätt att hantera hög iso blev jag nästan rädd för med tanke på hur kameran lovordas av vissa.
Bara kolla här
http://www.dpreview.com/reviews/nikond300s/page15.asp

påpekas ska väl med att tillbehör så som blixtar,objektiv mm så är andrahandsmarknaden en himla stor skillnad.


Först, så här skriver dpreview om Pentax K-7:

"The final word
The Pentax K-7 manages to combine superb build quality, comprehensive customization options, excellent ergonomics and an extensive feature set with (for a camera in this class) very compact dimensions. This makes it a more than viable alternative for those (but not only for those) who like to work with semi-pro equipment that still leaves some space in the gear bag. JPEG output at high sensitivities is not quite on the same level as some of the competitors but if you revert to shooting RAW things are pretty much evened out.

Highly Recommended"
http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk7/page32.asp

De har väl inte läst sitt eget test av Nikon D300s, eller så är de inte riktigt lika kompetenta som du och drar fel slutsatser...

För det andra så undrar jag varför du, med utgångspunkt i ditt eget resonemang, har den billiga kitzoomen i din virtuella kameraväska på FS istf Nikon AF-S DX 17-55/2,8 G ED, en klart bättre glugg...? Läs testerna, 17-55 är bättre, den borde du ha! För priset är väl helt ointressant?

För det tredje så var en av utgångspunkterna (den viktigaste) i den här tråden att trådskaparen har glädje av väderskyddad utrustning. Om du inte bara läser tester utan även tittar på priser så ser du ganska snart vad det skulle kosta att köpa en D300s OCH ett par vädertätade gluggar, en rätt ansenlig summa (även om man köper begagnat).

För det fjärde så är det så otroligt tröttsamt med tjatet om begagnatmarknaden/tillbehörsutbud. Pentax har tillverkat systemkameror sen 1952, det är ju inte direkt ett källarföretag vi talar om. Det finns proffsfotografer som använder Pentax. Det FINNS Pentaxprylar på begagnatmarknaden. Alla är inte ens intresserade av att handla begagnat. Vissa människor kommer aldrig att anse sig behöva mer än ett eller två objektiv till sin systemkamera, och skulle de behöva det så finns det att köpa. Osv, osv.

Det liknar ta mig fan nån slags religiös fanatism rätt ofta på FS. Nyfrälsta fanatiker som propagerar för sin tro och ska omvända alla till den rätta läran!
 
Först, så här skriver dpreview om Pentax K-7:

"The final word
The Pentax K-7 manages to combine superb build quality, comprehensive customization options, excellent ergonomics and an extensive feature set with (for a camera in this class) very compact dimensions. This makes it a more than viable alternative for those (but not only for those) who like to work with semi-pro equipment that still leaves some space in the gear bag. JPEG output at high sensitivities is not quite on the same level as some of the competitors but if you revert to shooting RAW things are pretty much evened out.

Highly Recommended"
http://www.dpreview.com/reviews/pentaxk7/page32.asp

De har väl inte läst sitt eget test av Nikon D300s, eller så är de inte riktigt lika kompetenta som du och drar fel slutsatser...

För det andra så undrar jag varför du, med utgångspunkt i ditt eget resonemang, har den billiga kitzoomen i din virtuella kameraväska på FS istf Nikon AF-S DX 17-55/2,8 G ED, en klart bättre glugg...? Läs testerna, 17-55 är bättre, den borde du ha! För priset är väl helt ointressant?

För det tredje så var en av utgångspunkterna (den viktigaste) i den här tråden att trådskaparen har glädje av väderskyddad utrustning. Om du inte bara läser tester utan även tittar på priser så ser du ganska snart vad det skulle kosta att köpa en D300s OCH ett par vädertätade gluggar, en rätt ansenlig summa (även om man köper begagnat).

För det fjärde så är det så otroligt tröttsamt med tjatet om begagnatmarknaden/tillbehörsutbud. Pentax har tillverkat systemkameror sen 1952, det är ju inte direkt ett källarföretag vi talar om. Det finns proffsfotografer som använder Pentax. Det FINNS Pentaxprylar på begagnatmarknaden. Alla är inte ens intresserade av att handla begagnat. Vissa människor kommer aldrig att anse sig behöva mer än ett eller två objektiv till sin systemkamera, och skulle de behöva det så finns det att köpa. Osv, osv.

Det liknar ta mig fan nån slags religiös fanatism rätt ofta på FS. Nyfrälsta fanatiker som propagerar för sin tro och ska omvända alla till den rätta läran!

Nu tolkar du väldigt roligt, jag ger bara ren information, sen kan man tolka den olika, så som du rusar upp av ren fakta så det där med frälsta fanatiker får stå för din del.
för en person kan pentaxen vara ett klockrent val för en annan kan det vara ett rent nerfall just pga av dom kassa iso värdena i förhållande.
att man har sålt nått i 30000 år eller 10 år säger inget om hur begagnatmarknaden är, hur man än ser på det så är den marknaden större hos både nikon & canon.

Du får nog lära dig att folk har olika tycke, tar olika sorters bilder, har olika budget mm. jag vill bara flika in då det kommer ett antal inlägg om att pentaxen är sååååå bra och sååå mycket billigare
ja den är billigare och på vissa fronter säkert bättre. men på andra froner en ren katastrof i jämnförelsen,
Att k7 rekomenderas som du skriver betyder ju inte att nått annat kan vara bättre ?

Så räkna till 10. tänk att alla är olika och av samma anledning la jag in mina tips & synpunkter.
 
Du får nog lära dig att folk har olika tycke, tar olika sorters bilder, har olika budget mm.

Jag har lärt mig det, så gott som alla mina inlägg på FS handlar om det. Den här tråden handlar inte om kameraval i allmänhet, den handlar om en specifik fotograf med specifika önskemål. När jag ger råd så brukar jag försöka utgå från den som frågar och dennes behov, budget, kunskapsnivå etc, och inte mina egna subjektiva åsikter/behov.

för en person kan pentaxen vara ett klockrent val

Japp! I det här fallet handlar tråden om person som behöver en väderskyddad kamera/objektiv för en rimlig peng. Då är Pentaxen ett lysande alternativ för de pengarna. D300s med vädertätad optik kostar som sagt var väldigt mycket mer pengar.

Om du nu verkligen tycker att Pentaxen kan vara ett klockrent val för en person, varför måste du skriva ett inlägg och liksom "varna" för den??

Att k7 rekomenderas som du skriver betyder ju inte att nått annat kan vara bättre ?

Helt rätt! Det finns mycket bättre kameror och gluggar. Men jag tror att det är svårt att hitta något bättre för just den här fotografen som skapade just den här tråden... Om det handlat om en person som var villig att lägga minst 30 000 kr på nya grejer så hade jag kanske gett ett annat råd.

Så räkna till 10. tänk att alla är olika och av samma anledning la jag in mina tips & synpunkter.

Helt rätt igen! Alla är olika. För en del är inte begagnatmarknaden intressant överhuvudtaget. För vissa är tillochmed Pentax (eller Sony eller Olympus) ett bra alternativ. För vissa är vädertätningen mycket viktigare än bra bildkvalitet med höga ISO...

Oavsett om det blev/blir en Nikon eller Pentax (eller något annat märke) så vore det kul att få veta vad det blev till slut!
 
D300s

Hej
Jag bytte från D70 till D300 för ett år sen och funderade som du nu gör.
Det som jag upplever var en stor förbättring:
Stor högupplöst skärm att se tagen bild på.
Snabb att ändra inställningar med vettiga direktknappar.
Stor skillnad på bildkvalité (sensor).
Snabbare serietagning, ännu snabbare med batterigrepp.
Vädertålig, har provat på sjön vid segling och i ösregn (objektiven har viss betydelse).
Tyngd som gör den lättare att hålla still. Bra grepp.
Möjlighet att kalibrera fokus på objektiven.
Slutaren ska klara 3 gånger så många exponeringar som D90 som i övrigt har samma bildprestanda.
Enkelt och hanterbart menysystem.

Ingen automatikratt för program (fördel tycker jag)
Ingen enkel fjärrkontroll som D70 hade

Prova och känn på kameran! Film har inte jag men det är väl plus...
Lycka till
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.