Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från D40x till d300s?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har lärt mig det, så gott som alla mina inlägg på FS handlar om det. Den här tråden handlar inte om kameraval i allmänhet, den handlar om en specifik fotograf med specifika önskemål. När jag ger råd så brukar jag försöka utgå från den som frågar och dennes behov, budget, kunskapsnivå etc, och inte mina egna subjektiva åsikter/behov.



Japp! I det här fallet handlar tråden om person som behöver en väderskyddad kamera/objektiv för en rimlig peng. Då är Pentaxen ett lysande alternativ för de pengarna. D300s med vädertätad optik kostar som sagt var väldigt mycket mer pengar.

Om du nu verkligen tycker att Pentaxen kan vara ett klockrent val för en person, varför måste du skriva ett inlägg och liksom "varna" för den??



Helt rätt! Det finns mycket bättre kameror och gluggar. Men jag tror att det är svårt att hitta något bättre för just den här fotografen som skapade just den här tråden... Om det handlat om en person som var villig att lägga minst 30 000 kr på nya grejer så hade jag kanske gett ett annat råd.



Helt rätt igen! Alla är olika. För en del är inte begagnatmarknaden intressant överhuvudtaget. För vissa är tillochmed Pentax (eller Sony eller Olympus) ett bra alternativ. För vissa är vädertätningen mycket viktigare än bra bildkvalitet med höga ISO...

Oavsett om det blev/blir en Nikon eller Pentax (eller något annat märke) så vore det kul att få veta vad det blev till slut!

Jag skulle inte vilja säga varnar utan mer på samma sätt som dig upplyser :)
då hon faktiskt i sitt första inlägg även efterfrågar om bildkvaliet. då kan det hur kameran hanterar iso vara grymt avgörande.

I övrigt kan jag helt hålla med dig & vi är på samma linje, det är bara det att ibland är det folk som är VÄLDIGT på att en person ska köra en viss kamera eller märke mm och enbart räknar upp alla dom positiva egenskaperna men utelämnar dom negativa, så då flikade jag in en av dom negativa saker jag tänkte kan vara viktigt för många.

Och så sant det är väldigt olika det där med begagnat marknaden, men vet man inte det innan så kan det ju vara bra att bli upplyst om det :)

Påpekas ska göras att jag faktisk själv kör en pentax kompakt så inte så att jag är freak när det kommer till märken :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.