Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor till er som använder Pentax.

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, det kanske inte är så krångligt med ljusmätningen på m-objektiven om man kör ett tag och testar.

Men hur fel blir det och är det så på samtliga m-linser? Och varför?

Problemet är att felmätningen inte är konsekvent. Mäter alltså olika fel på olika bländare.Någonstans kring bländare 4-5,6 har jag uppfattningen att mätningen blir ok. Större bländare underexponering i stegrande grad och mindre bländare överexponering i stigande grad. Har man tid att provexponera och kompensera går det ju. Men är det bråttom eller om ljuset skiftar vid exempelvis delvis molnigt väder blir det mycket provande och kompenserande. Men det är klart, man lär sig så småningom och då kanske det går an.Men finns det en mattskiva som rätter till problemen så skulle jag föredra det.
Förresten i sammanhanget, det finns visst mattskivor med snittbild som kan vara bra vid manuell fokusering, Katzeye eller nåt liknande. Skulle vara kul att veta kameran mäter med den skivan.

Uffe

Dum fråga kanske. Men vad är en mattskiva? Och om man skulle byta. Påverkar det då användningen av nyare linser med eller gör det bara skillnad på de äldre?

Hej, nja, man måste trixa lite tycker inte det går helt bra när man bländar ned för mycket upp till 8 hyfsat bra men sen får man experimentera sig fram lite.

Ok Kjell, som jag själv uppfattat problemet. Därför blev det K100 för min del som klarar ljusmätningen bra med kanske ett halvt steg fel då och då och som kan bero på annat.

Uffe

Felexponeringen med M42 objektiv är rätt konsekvent. Det är lätt att kompensera ut det. Med lite vana kommer man veta hur man ska kompensera i förhållande till vilken bländare man kör.

Med utbytt mattskiva, modell splitscreen, kommer du inte kunna använda spotmätning på mindre bländare än f2.8 korrekt. Cirkeln i mitten sabbar det.

Det verkar som att K10D mäter korrekt på bländare f2.8. Ju mindre bländare, desto mer måste du kompensera, felet är relativt till din bländare.

Nu sitter det mer i fingrarna än i huvudet. Men ungefär såhär brukar mina inställningar ligga.

1.4 = +1.0
2.0 = +0.7
2.8 = 0.0
4.0 = -0.7
5.6 = -1.0
8.0 = -1.3
11.0 = -1.7
16.0 = -2.0

Förenklar jag det så brukar jag ha +0.7 om jag vet att jag kommer ligga under 2.8. och +0.7-1.0 om jag kommer ligga över 5.6. Då kan jag rätta till det i raw konverteringen sedan om det blir lite vilset. Brukar funkar bra för mig.

Felexponeringen med M42 objektiv är rätt konsekvent. Det är lätt att kompensera ut det. Med lite vana kommer man veta hur man ska kompensera i förhållande till vilken bländare man kör.

Med utbytt mattskiva, modell splitscreen, kommer du inte kunna använda spotmätning på mindre bländare än f2.8 korrekt. Cirkeln i mitten sabbar det.

Det verkar som att K10D mäter korrekt på bländare f2.8. Ju mindre bländare, desto mer måste du kompensera, felet är relativt till din bländare.

Nu sitter det mer i fingrarna än i huvudet. Men ungefär såhär brukar mina inställningar ligga.

1.4 = +1.0
2.0 = +0.7
2.8 = 0.0
4.0 = -0.7
5.6 = -1.0
8.0 = -1.3
11.0 = -1.7
16.0 = -2.0

Förenklar jag det så brukar jag ha +0.7 om jag vet att jag kommer ligga under 2.8. och +0.7-1.0 om jag kommer ligga över 5.6. Då kan jag rätta till det i raw konverteringen sedan om det blir lite vilset. Brukar funkar bra för mig.

Tack för denna utförliga redovisning. Du har säkert mer på fötterna än jag som inte själv äger vare sig K10 eller K20 utan bara provat annans.
Men jag ser ju även av dina noteringar att felmätningen inte vad jag menar med "konsekvent". Alltså mäter lika fel över hela bländarskalan.

Uffe

Tack för denna utförliga redovisning. Du har säkert mer på fötterna än jag som inte själv äger vare sig K10 eller K20 utan bara provat annans.
Men jag ser ju även av dina noteringar att felmätningen inte vad jag menar med "konsekvent". Alltså mäter lika fel över hela bländarskalan.

Uffe

Det är konsekvent på det viset att du vet att när du är på ett visst bländartal så kommer kameran att exponera fel med x ev steg. Så det tar ett tag att vänja sig vid. Nämnas skall också att det är först på över f16 som jag upptäckt att det inte går att rätta till i raw konverteringen. dvs. Den mäter inte så in i helvete fel att om du skjuter på f5.6 tex och den mäter fel att du inte kan rätta till det senare. Den kommer inte bränna ut något. Så vad gäller M42 är det inga problem att använda K10D. Vad gäller PK kommer jag inte ihåg. Har bara M42 objektiv kvar. Men PK objektiven är lite klurigare i och med att de inte är nedbländadade, utan du måste i princip ta testbild med dem, vad jag minns.

??? Menar du att mattskivan påverkar möjlighterna till spotmätning?

Japp. En splitscreen har ju ett kolsvart område i mitten vid lite mindre bländare, jag drog till med bländare f2.8 och mindre, har för mig att det stämmer ganska bra. Efter det är mittencirkeln så mörk att den påverkar spotmätningen. Kanske du kan klara f4.0.

Enligt Katz-eye:
Our testing showed spot metering mode to be within factory tolerance for all AF lenses having a maximum aperture of f2.0 or larger (lower f number). Lenses having a maximum aperture smaller than f2.0 (lager f number) will show a significant shift toward increased exposure, with the shift increasing for lenses with smaller maximum apertures. Spot metering mode is NOT RECOMMENDED when using a split prism focusing screen with lenses slower than f2.0. However, if spot mode must be used, it is strongly advised to first take a test shot, check the histogram, and adjust exposure compensation as required.

Nu har jag en 10€ kina screen men det är samma med dem.

Utan att basera det på någon källa förutom mitt egna användande. Så tror jag det har att göra med mattskivorna och att i de nya elektroniska objektiven sitter det någon slags kompensation för det.

Mätningssystemet i Pentax kamerorna är ganska krångligt och avancerat men väldigt flexibelt. Det klarar av tre olika system med en drös variationer. Du har automatiska (SMC-A och nyare), du har gröna-knappen för PK (SMC-M tex) och du har stopped down med M42.

Jag tror helt enkelt att alla variationer har sin lilla personlighet och det funkar lite annorlunda med alla. Och att folk har olika inställningar i kameran gör det naturligtvis helt annorlunda på olika kameror också.

Men jag vill påpeka att jag kan kuta runt en hel dag i AV med ett M42 på och det funkar till 98% hur bra som helst. Bara i lite svårare situationer det kan bli lite udda.

Det är konsekvent på det viset att du vet att när du är på ett visst bländartal så kommer kameran att exponera fel med x ev steg. Så det tar ett tag att vänja sig vid. Nämnas skall också att det är först på över f16 som jag upptäckt att det inte går att rätta till i raw konverteringen. dvs. Den mäter inte så in i helvete fel att om du skjuter på f5.6 tex och den mäter fel att du inte kan rätta till det senare. Den kommer inte bränna ut något. Så vad gäller M42 är det inga problem att använda K10D. Vad gäller PK kommer jag inte ihåg. Har bara M42 objektiv kvar. Men PK objektiven är lite klurigare i och med att de inte är nedbländadade, utan du måste i princip ta testbild med dem, vad jag minns.

Nja, när du mäter ljuset med pk-objektiv modell k och m så bländar objektivet ned och det borde inte vara någon skillnad mot m42. Men jag har också uppfattat det som lite annorlunda när jag jämfört hur mitt SMC Takumar 4/300 m42 mäter mot Pentax m 4/200. Alltså med K100:an. Ingen större, men viss skillnad. Har ingen förklaring....

Hur som helst så är det ju en av K100-seriens fröjder, att kunna hänga på i stort sett vad som helst med k-bajonett å det fungerar mycket bra. Skulle gärna se att det gjorde det på K10/K20 också.

Uffe

Men varför är det så här på m-objektiven?

Med (M) eller K objektiv vet inte kameran vilken bländare du har inställd, du måste trycka på gröna knappen för att få mätning(mekanisk avkänning av inställd bländare på K-objektiv är borttagen på nyaste kamerorna). På K objektiv(och senare A, F, DA) är det "automatisk bländare", vilket betyder att du ser genom objektivet med full öppning. Objektivet är fortfarande inställd på tex 8, men du det du ser i sökaren är på full öppning, när du sen exponerar bländas objektivet ner till inställd bländare.

Det innebär att du ser att ställa skärpa mm på en ljus mattskiva, på äldre gluggar däremot måste du blända upp till tex f1,4 för att se bra och ställa skärpan, och sen blända ner till bländaren du ska använda för ljusmätningen. Från A objektiven finns elektrisk koppling så kameran känner av och du kan ändra bländaren från kameran, då vet kameran hur den ska exponera.

Med K10D och K100D är det ljusare mattskivor(ljusare sökarbild), den är mindre matt(mindre spridning av ljuset), vilket av nån anledning innebär sämre mätning på just K10D. Med en DS-skiva i K10D funkar det.

Senast ändrad:
Bojidar har fotat med Pentax förut, men så blev han frestad av det digitala och det är ingen hemlighet att Canon kom ut med sina digitala systemkameror innan Pentax gjorde det. Så Bojidar hoppade tidigt på det digitala tåget och när han hoppade på det tåget så hade Pentax inga digitala systemkameror - och Bojidar hade inte tålamodet att vänta på att Pentax skulle släppa sina. Därför kör Bojidar Canon digitalt, men han vurmar fortfarande för Pentax så uppenbarligen kunde inte Canon helt tillfredsställa honom....

Läste precis recensionen av Fa 50mm F1,4 på dpreview.com och där står det så här om användandet:

"The traditionally-placed aperture ring is relatively broad and very positive in action, unfortunately it's only fully useable on older Pentax 35mm SLRs, and DSLRR bodies lack the mechanical coupling on the lens mount necessary to detect the set aperture. This means that normal auto exposure modes are unavailable, and while manual mode can be made to work after a fashion (using the 'green button' beside the shutter release to meter and set the recommended shutter speed), it's still pretty clunky (there's no viewfinder readout of the set aperture, for example). It's probably easiest to leave the lens set to 'A', and use the camera body's controls instead."

Jag kanske har missförstått era svar men jag trodde att när man använder FA-linser så fattar kameran vilken bländare man ställer in. Eller är det så att själva ringen inte funkar men att man kan ändra bländare med hjälp av något av "hjulen" på kamerahuset?

Men det var kanske exakt det du menade Bo? Ledsen att jag tjatar isf. Men jag är lite osäker på hur det funkar om man inte använder bländarringen och vill veta så mycket som möjligt innan jag köper. :)

Läste precis recensionen av Fa 50mm F1,4 på dpreview.com och där står det så här om användandet:

Jag kanske har missförstått era svar men jag trodde att när man använder FA-linser så fattar kameran vilken bländare man ställer in. Eller är det så att själva ringen inte funkar men att man kan ändra bländare med hjälp av något av "hjulen" på kamerahuset?

japp,det sistnämda är det som gäller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar