** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Frågon om skillnad mellan EOS300D och 5D

Produkter
(logga in för att koppla)
Eeros skrev:
5D har mer än dubbelt så stor sensoryta.

Eos 5D har större "platta" än 300D men inte dubbel upplösnig. Det jag ville säga var att 5D har inte dubbel upplösning utan 2x MP. Det jag vill upplysa om är att bara för att det är dubbel så många MP så är inte upplösingen dubbbet så stor. Givetvis blir skillnaden enorm. Men man ska inte stirra sig blind på MP bara.. Det finns åtskilliga trådar om det här. Jag är varken nykter eller villig att förkara det nu. Sök i forumet istället. En slutsats som jag drar snabbt och lätt är: Man får vad man betalar för. 300D är och förblir en konsumetkamera. 5D är ett proffsverktyg.

ThomasRaden skrev:
Troligen är 16-17 megapixel upplösningen för vad vanligt dia ligger runt.
Vad ligger digitalt mellanformat på för upplösning?
Beror på vad du menar med vanligt dia. I praktiken är en 8MP DSLR jämbördig med småbild på de flesta sätt och väldigt mycket bättre så fort du börjar dra upp ISO. 1n 1Ds mk2 på 16MP är jämfördigt med 6x4.5 och du måste upp till 6x6 för att du ska få högre detaljskärpa. Återigen enbart på låga isos, annars drar digitalkameran iväg rejält.

Gå och kolla tidningen FOTO och deras tester på bibblan, läs på luminous-landscape eller sök här i forumet efter de femtioelva trådar där just detta har diskutterats och stöts och blötts.

Digitalt mellanformat har precis kommit upp i 39 megapixel, men de flesta vanliga bakstycken som är ute brukar ligga på 16-22 megapixel av de lite dyrare.

Finns det någon mer jämförelse mellan EOS5D och Canon EOS-1Ds Mark II?
Jag är mest intresserad av vilken som ger minst moiree mönster i högdetalj och hög kontrast miljöer.

ThomasRaden skrev:
Finns det någon mer jämförelse mellan EOS5D och Canon EOS-1Ds Mark II?
Jag är mest intresserad av vilken som ger minst moiree mönster i högdetalj och hög kontrast miljöer.

Jag tror att du får utveckla din frågeställning .
Beroende på var brytfrekvensen, tilluddningen sker så uppvisar alla kameror med bayerskinterpolering moire vid något tillfälle beroende på hur det avbildade ser ut och vilket linjemönster / frekvens det har.

Hur sedan dessa tolkas och räknas upp och presenteras är beroende på hur "smart" programvaran är skriven.

Mikael

Senast ändrad:
Men man kan i a f skriva ut ungefär dubbelt så stor bild med 5D, ex. A2 i st. f. A3 med jämförbar upplösning. (Förutsatt att glaset hänger med förstås.)
Och i mina ögon har A2 dubbelt så stor yta som A3..

/Micke

upplösning vs upplösning

dubbla upplösningen [...] dubbelt som mycket MP
Detta har varit orsak till en lång diskussion i en tidigare tråd och det hela beror på att begreppet upplösning har olika betydelser, tyvärr. För att inte tvinga folk läsa den långa och (i mitt tycke) ganska träiga tråden tänkte jag försöka sammanfatta lite här. Tyvärr blir det ett ganska långt inlägg. Struntar ni i upplösning kan ni glatt hoppa över detta inlägg och istället planera morgondagens nyårsfest! ;-)

Upplösningen kan antingen vara ett dimensionslöst tal som tex 6MP (för icke-teknikerna: med dimensionslöst betyder det att man inte mäter det i någon enhet som meter, gram eller sekunder utan det är "bara" ett tal; pixels är ingen enhet) eller så är det något som mäts i "detaljer per längdenhet", oftast linjepar per millimeter eller tum, men även som i tidningen FOTOs tester linjepar per bildhöjd eller bildbredd.

Det första sättet används framför allt för skärmar, tex 1024x768. Det säger inget om hur stora pixlarna är men det spelar ofta inte så stor roll i dessa fall. Två skärmar med samma upplösning, tex 1024x768, fast med olika storlek, säg 21" resp 14" kommer att kunna återge samma detaljer lika bra. Största skillnaden är att de i det första fallet blir större på bildskärmen, men man ser inte fler detaljer för att man har större skärm. Denna "typ" av upplösning är väldigt lätt för folk att förstå och standardkonsumenten och för många som inte har någon teknisk förståelse är 6MP eller 1600x1200 mer talande än exempelvis 200 linjepar/tum. (Skillnaden mellan 0,78MP och 1024x768 är tämligen oväsentlig, det senare specificerar egentligen bara hur kvadratiskt/icke-kvadratiskt bildformatet är.)

För tekniska applikationer är det dock inte ofta så intressant att veta hur många pixlar en kamera har. Där vill man istället veta hur små detaljer ett system kan återge. Därför gör man tester och måttet är då dessa linjepar. Hur nära kan två tunna linjer vara så att de fortfarande går att särskilja? Eftersom man mäter avståndet mellan linjerna blir det ett mått per längdenhet. Då sensorn är en yta så är det ett kvadratiskt förhållande mellan dessa två mått, ända tills den punkt då vi har så många pixlar på den ytan att optik och fysikens lagar inte längre hänger med och vi inte vinner någon extra detaljupplösning med ökat antal pixlar.

Tittar man i ordböcker så finns bägge varianterna på betydelse med där. Skillnaden är att man i tex engelskan har termen "pixel count" som då betecknar MP medan "resolution" kan vara både och. I svenskan får vi dras med "upplösning".

Så länge man anger vad man pratar om så blir det inga problem. Att "en kamera har en upplösning på 6MP" missförstås nog inte av någon jag träffat.

Störst problem blir det ofta vid jämförelser, för då "försvinner" dimensionerna. Detta går att förebygga med lite god vilja. Säg till exempel "kamera X har dubbelt så många MP som kamera Y" och ingen kan missförstå. Eller "kamera W har ca 40% högre upplösning mätt i linjepar/millimeter jämfört med kamera Z". Kanske borde det finnas ett begrepp för det andra fallet, det är ju lite långt att säga. Kanske "detaljupplösning" eller liknande, men jag tror vi har svårt att förändra folks språkbruk. Det är nog bara att gilla läget och om vi börjar tvista om dylika saker, först klargöra VAD vi pratar om. Är det olika saker kan vi tvista länge när vi egentligen är överens... :)

Om någon mot förmodan orkat läsa så här långt så ber jag att få tacka för ordet.

Det var en bra förklaring Max! :)

Trodde själv att bildens totala antal pixlar var "Upplösning" tidigare, men vet bättre nu! :D
(Läste ditt inlägg i våras i den gamla tråden)

Undrar om en sak dock; Ska en digitalkameras upplösning då mätas i linjer per längdenhet (ex. tum) eller linjer per bildenhet (ex. horisontellt)
Eller både och kanske?

Mvh /M

Micke B skrev:
Undrar om en sak dock; Ska en digitalkameras upplösning då mätas i linjer per längdenhet (ex. tum) eller linjer per bildenhet (ex. horisontellt)
Eller både och kanske?
Ja du, vid en snabb eftertanke skulle jag nog säga så här: När det gäller en kamera är det per bildenhet som är intressant. Anledningen till detta är att man förstorar upp bilden från formatet på sensorn eller filmen. Men förstoringen kan ju inte visa mer detaljer än vad sensorn/filmen registrerat. Alltså har den samma upplösning per bildenhet trots att storleken på förstoringen är annorlunda. Upplösningen ska ju vara "konstant" i detta fall, det är samma bild och samma detaljer som återges.

Därför anser jag att antal linjer per millimeter inte säger så mycket för en kamera.

För optik däremot, dvs om man bara tittar på en specifik glugg, så är det linjer per millimeter som är intressant eftersom man inte vet något om bildformatet. Det kan vara en liten APS-sensor eller ett stort 8x10"-negativ, sålunda blir upplösningen per bildenhet tokig där.

Tidningen FOTOs tester är av ett kamerasystem, dvs digitalkamera med optik. Inte sällan så kan siffrorna variera lite beroende på vilken optik de sätter på. De brukar, om jag inte missminner mig, ange upplösningen med några olika objektiv och motsvarande siffror för någon annan intressant kamera med ett av dessa objektiv.

Allt detta med reservation för "sömnluddighet". Ska sova på saken och se om jag får någon uppenbarelse. Inte sällan kommer saker till klarhet efter en god natts sömn :)

Re: Vidvinkel?

Tyckaren skrev:
Tänk bara på att 24x36 format inte är helt lyckat vid vidvinkel fotografering, du får dina "300D" problem i kanterna om du inte beskär bilderna.

Glöm inte att köpa till riktigt bra optik - ju mer pixlar desto viktigare är valet av optik(satsa på fasta brännvidder så gör du problemen mindre synliga). För inte köper du väl billigaste 185/16 däcken till din hästkraftsstinna Ferrari?

24x36 fungerade utmärkt med film och fungerar utmärkt digitalt. En del objektiv behöver bländas ned för att göra sitt bästa, men att säga att 24x36 "inte är helt lyckat vid vidvinkelfotografering" är fel.

maxzomborszki skrev:
...
Ja du, vid en snabb eftertanke skulle jag nog säga så här:
...

Ja hörni, vilka bekymmer vi skaffar oss så här i den digtala tiden :)
Men det är dock en intressant frågeställning, hur uttrycker man detta på ett bra sätt?
För mig är ordet "upplösning" förknippat med hur mycket detaljer man kan plocka fram, alltså ett mått i linjer (eller linjepar) per millimeter eller nån annan lämplig måttenhet. Ska man översätta det det till en digitalkameras sensor så måste man ju på något sätt få med båda de enheter ni diskuterar för att få en uppfattning.
Jämför t.ex. D200's 10 milj pixlar (jag bortser för stunden från att den verkliga upplösningen ligger lägre) på en yta som är ~373mm² mot Canon EOS 5D som har 12,7 milj pixlar på en yta av ~856mm². Där skulle man faktiskt kunna säga att D200 har en betydligt högre upplösning eftersom pixeldensiteten är bra mycket högre.
Alternativt kan man förmedla att D200 har en lägre upplösning eftersom den lämnar ett bildresultat som innehåller mindre information vid en utskrift på t.ex. A2.

Jag tror att vi kommer att få dras med dilemmat att en kameras förmåga att återge detaljer måste beskrivas med två tal, dels hur många pixlar och dels vid vilken yta.

Med reservation för tangetbordsdyslexi så här sent.. ;)
MVH /Micke

Man skulle nästan ange hur många kvadrat-tum en kamera kan prestera i 300dpi-utskrift.

Photoshop ubergurun Deke förklarar väl att upplösningen (resolution) bara anger pixeltätheten, punkter/pixlar per måttenhet medans pixlar*pixlar är storleken. Det tycker jag är en bra förklaring.

Vad gäller upplösningar på film vs digitalt så tycker jag man ska läsa följande två artiklar på luminous landscape:

http://www.luminous-landscape.com/essays/clumps.shtml

http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/d30/d30_vs_film.shtml

Tänkte bara vara lite grinig så här mitt i natten.

Att säga att 12 MP inte är dubbla upplösningen mot 6 MP på grund av att det krävs att båda sidorna på den fyrkantiga formen måste vara dubbelt så långa är bara dumt.
Rent mattematisk ges att dubbla storleken, kallas upplösning i detta fallet inte är samma som dubbla längden på sidorna.
Ett exempel:
Mitt hus är 10 x 10 meter stort, altså 100 kvm. Min vän som bor i ett 20 x 20 meter stort bor naturligtvis inte i ett dubbelt så stort hus som mig, han bor i ett 4 ggr så stort hus.

AlfaGTV skrev:
Ja hörni, vilka bekymmer vi skaffar oss så här i den digtala tiden :)
Men det är dock en intressant frågeställning, hur uttrycker man detta på ett bra sätt?
För mig är ordet "upplösning" förknippat med hur mycket detaljer man kan plocka fram, alltså ett mått i linjer (eller linjepar) per millimeter eller nån annan lämplig måttenhet. Ska man översätta det det till en digitalkameras sensor så måste man ju på något sätt få med båda de enheter ni diskuterar för att få en uppfattning.
Jämför t.ex. D200's 10 milj pixlar (jag bortser för stunden från att den verkliga upplösningen ligger lägre) på en yta som är ~373mm² mot Canon EOS 5D som har 12,7 milj pixlar på en yta av ~856mm². Där skulle man faktiskt kunna säga att D200 har en betydligt högre upplösning eftersom pixeldensiteten är bra mycket högre.
Alternativt kan man förmedla att D200 har en lägre upplösning eftersom den lämnar ett bildresultat som innehåller mindre information vid en utskrift på t.ex. A2.

Jag tror att vi kommer att få dras med dilemmat att en kameras förmåga att återge detaljer måste beskrivas med två tal, dels hur många pixlar och dels vid vilken yta.

Med reservation för tangetbordsdyslexi så här sent.. ;)
MVH /Micke

Förstår inte riktigt hur du tänker. En given yta skall fotograferas av, låt oss säga en yta som passar exakt både för APS formatet och det större formatet 24 x 36. Denna yta återges likvärdigt på en bild
Då är upplösningen för Nikon 200D= 10miljoner. 5d =12.8 miljoner, 1dsmk2= 16,7 miljoner.Nikon d70= 6 miljoner osv .

Svar . Att bo i hus och vara grinig på natten:
En 12 miljoners pixlar kamera har dubbelt så hög upplösning som en 3 miljoners kamera, en 24 miljonerskamera har dubbels så hög upplösning som en 6 miljoner osv.
En kamera med 12 miljoner pixlar har det dubbla antalet pixlar ,men inte dubbelt så hög upplösning.
Mikael

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Förstår inte riktigt hur du tänker. En given yta skall fotograferas av, låt oss säga en yta som passar exakt både för APS formatet och det större formatet 24 x 36. Denna yta återges likvärdigt på en bild....

Jomän, förstår hur du tänker, men jag ville inte vara så förmäten att jag uteslöt de kameror som inte har sensorer/film i 3:2 formatet. ;) T.ex. Olympus, Mamiya och Hasselblad.

Men å andra sidan skulle det du föreslår kunna vara ett mått; Hur många pixlar kan vi nyttja för att göra en utskrift på t.ex. A3 formatet, eller med andra ord uttryckt, hur många lpi/dpi vid utskrift på 42*30cm...

MVH /Micke

Citat:

Det var detta jag inte förstod om en en given yta fotograferas av och återges på samma sätt.

Mikael

Aha..
Det var bara ett sätt att påvisa skillnad i "upplösning" enligt måttet "antal detaljer per yta".

Jag har inte alls tagit hänsyn till motivet eftersom det blir så många parametrar att ta hänsyn till om man skall inkludera objektivet och motivet också.
Detta med tanke på olika storlek på sensorerna och det faktum att det krävs olika brännvidder/fotograferingsavstånd för att återge ett visst motiv "fullframe".

MVH /Micke

Jag förstår fortfarande inte riktigt vad du menar.
Som jag förstod på dig så skulle 200d ha en högre upplösning pga av pixeldensiteten. Upplösningen skulle vara högre för att pixlarna ligger tätare och är mindre.
Om samma yta fotograferas av så återger 5d den med 12,8 miljoner och 200d med 10miljoner.( oavsett hur pixlarna ligger packade).

Eller har jag missuppfattat dig
Mikael

Ja, det var så jag menade. En tätare packning av pixlarna (eller fotosajterna kanske man ska säga) borde kunna uppvisa mera detaljer vid given brännvidd.

MVH /Micke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar