Advertisement

Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Hej
Försöker mig på lite fjärilskunskap. Kan någon vänlig själ hjälpa till ? Är det en fjäril överhuvudtaget. Den sämre bild kvalitén beror på att den är fotad med ett 300mm tele ;-)
Tacksam för svar. Vänligen Martin
 

Bilagor

  • _IGP1544.jpg
    _IGP1544.jpg
    21.3 KB · Visningar: 630
Hej
Försöker mig på lite fjärilskunskap. Kan någon vänlig själ hjälpa till ? Är det en fjäril överhuvudtaget. Den sämre bild kvalitén beror på att den är fotad med ett 300mm tele ;-)
Tacksam för svar. Vänligen Martin

Visst är det en fjäril, det är en hane av ängssmygare, Ochlodes sylvanus.

Mvh Niklas
 
Tack Nickas!!
Det är härligt med kompetens :))
Har fått för mig att detta kan vara en Almsnabbvinge, kan det stämma?
 

Bilagor

  • _IGP2302.jpg
    _IGP2302.jpg
    18 KB · Visningar: 386
Vem är detta?

Någon som kan hjälpa mig med denna? Vitfläckig guldvinge med mycket vitfläck?
 

Bilagor

  • 2011_07_15_09739_400px.jpg
    2011_07_15_09739_400px.jpg
    63.2 KB · Visningar: 347
Tog en sväng med kameran i vädereländet, och fångade den här. Behöver hjälp med artbestämning, vilken av våra nätfjärilar får FS-experterna på området detta till?

Jättefin bild! Har fotat fjärilar i 3 år men aldrig fått en så snygg bild av Skogsnätfjäril.
 
Ja, enl. National Nyckeln sid 230 ska de vita fläckarna kunna liknas vid kometsvansar...

Tack Tony! Jag lurade mig litet på att den är delvis skymd, den satt och kurade flera timmar i duggregnet (passerade den vid två hundpromenader ;-). När jag laddat upp bilden insåg jag vad det måste vara, fläckarna lurade mig också litet, vi har mycket vitfläckig guldvinge här men jag har aldrig tidigare sett någon med så mycket "vitfläck". Lokala variationer kanske.
 
Jättefin bild! Har fotat fjärilar i 3 år men aldrig fått en så snygg bild av Skogsnätfjäril.

Tack Sverker, kul att du tycker om den. Här är vi bortskämda med skogsnätfjäril, inte minst i år finns det många. Jag såg en senast i eftermiddags, liksom guldvingen ovan satt den länge i duggregnet och väntade på bättre tider.
 
Någon som kan hjälpa mig med den här saken?Har aldrig sett en sådan förut.
 

Bilagor

  • Okänd_1.jpg
    Okänd_1.jpg
    47.1 KB · Visningar: 309
Vad är detta för filur?

Vet inte riktigt vad det är.
Påminner en del om både någon form av stekel och någon form av slända.
 

Bilagor

  • Ovansida.jpg
    Ovansida.jpg
    3.8 KB · Visningar: 291
  • undersida.jpg
    undersida.jpg
    8.2 KB · Visningar: 286
Vet inte riktigt vad det är.
Påminner en del om både någon form av stekel och någon form av slända.

Det är en skinnbagge (underordning heteroptera) av något slag. Underordningen omfattar allt från skräddare och ryggsimmare till bärfisar. Det finns säkert någon här som kan identifiera den till släkte och kanske t.o.m. art, men jag går bet...

Mvh Niklas
 
Någon som vet vad den här märkliga nattfjäril heter? Bilden är ganska uppljusad för att det ska synas något mönster.



bild1.jpg
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.