Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Någon som kan dessa?
 

Bilagor

  • mygga2011liten.jpg
    mygga2011liten.jpg
    16.9 KB · Visningar: 696
  • rovfluga2011liten.jpg
    rovfluga2011liten.jpg
    12.2 KB · Visningar: 727
Mini-guldbagge

Guldbaggar har jag sett men den här är i miniformat, några mm. Den sitter i blomställningen på en gräslökssläkting (tror jag). Vad kan den lilla baggen vara för sort?
 

Bilagor

  • 2011_06_28_08591_400px.jpg
    2011_06_28_08591_400px.jpg
    64 KB · Visningar: 680
Den här förtjusande juvelen till fluga lyckas jag inte klura ut vad det är. Någon som kan hjälpa mig?
 

Bilagor

  • 2011_07_02_08881_400px.jpg
    2011_07_02_08881_400px.jpg
    83.1 KB · Visningar: 814
Den här förtjusande juvelen till fluga lyckas jag inte klura ut vad det är. Någon som kan hjälpa mig?

Jag har nu på annat håll lärt mig att det är en parasitfluga, Phasia hemiptera. Användbar för biologisk bekämpning av skadeinsekter eftersom den parasiterar på andra kryp. Intressant!
 
Vilken fjäril?

Vad är detta för vacker fjäril?
Den hälsade på i köket hos mina föräldrar i södra småland.
Jag har googlat och hört mig för, men ingen vet.
Det förslaget jag har fått från en vän är att det är en Aspfjäril. Kan det stämma?
Annars är den ju väldigt lik..
 

Bilagor

  • Fjäril.jpg
    Fjäril.jpg
    11.6 KB · Visningar: 681
  • Fjäril2.jpg
    Fjäril2.jpg
    9.2 KB · Visningar: 672
Det är en sälgskimmerfjäril, Apatura iris. Ganska ny i vår fauna, och mycket vacker. Skimrar nästan otroligt i blått när solljuset faller rätt.
 
Åh, tack för svar!
Ja, den var jättevacker! Synd att jag inte lyckades fånga det blå så mycket.

Grattis till den fina obsen.
Inte många som sett en än mindre lyckats fotografera nån i Sverige.
Sällsynt men den expanderar. Kanske beroende på den globala uppvärmningen.

Christer
 
Har hitta massor av sådana här ute i Stockholms skärgård. Växer endast på slånbärsbuskar. Häggspinnare har jag hört talas om men är detta någon motsvarighet som är specifik för slån? Vet någon vad den heter?
 

Bilagor

  • spinnare.jpg
    spinnare.jpg
    73.4 KB · Visningar: 1,051
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.