Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?
- Trådstartare Jeppe
- Start datum
Circium
Aktiv medlem
Hej
Försöker mig på lite fjärilskunskap. Kan någon vänlig själ hjälpa till ? Är det en fjäril överhuvudtaget. Den sämre bild kvalitén beror på att den är fotad med ett 300mm tele ;-)
Tacksam för svar. Vänligen Martin
Visst är det en fjäril, det är en hane av ängssmygare, Ochlodes sylvanus.
Mvh Niklas
kis0907
Aktiv medlem
Visst är det en fjäril, det är en hane av ängssmygare, Ochlodes sylvanus.
Mvh Niklas
Stort tack för detta
/Martin
Circium
Aktiv medlem
Hej igen
Förresten hur ser du att det är hane?
/Martin
Det är bara hanen som har de mörka doftfjällsbanden på framvingen.
Mvh Niklas
kis0907
Aktiv medlem
Visst är det en Almsnabbvinge.
Christer
Tackar och bockar..
/Martin
atotowi
Aktiv medlem
Någon som kan hjälpa mig med denna? Vitfläckig guldvinge med mycket vitfläck?
Ja, enl. National Nyckeln sid 230 ska de vita fläckarna kunna liknas vid kometsvansar...
xlxl67
Aktiv medlem
Tog en sväng med kameran i vädereländet, och fångade den här. Behöver hjälp med artbestämning, vilken av våra nätfjärilar får FS-experterna på området detta till?
Jättefin bild! Har fotat fjärilar i 3 år men aldrig fått en så snygg bild av Skogsnätfjäril.
aasaboe
Aktiv medlem
Ja, enl. National Nyckeln sid 230 ska de vita fläckarna kunna liknas vid kometsvansar...
Tack Tony! Jag lurade mig litet på att den är delvis skymd, den satt och kurade flera timmar i duggregnet (passerade den vid två hundpromenader ;-). När jag laddat upp bilden insåg jag vad det måste vara, fläckarna lurade mig också litet, vi har mycket vitfläckig guldvinge här men jag har aldrig tidigare sett någon med så mycket "vitfläck". Lokala variationer kanske.
aasaboe
Aktiv medlem
Jättefin bild! Har fotat fjärilar i 3 år men aldrig fått en så snygg bild av Skogsnätfjäril.
Tack Sverker, kul att du tycker om den. Här är vi bortskämda med skogsnätfjäril, inte minst i år finns det många. Jag såg en senast i eftermiddags, liksom guldvingen ovan satt den länge i duggregnet och väntade på bättre tider.
Circium
Aktiv medlem
Någon som kan hjälpa mig med den här saken?Har aldrig sett en sådan förut.
Det är ett röllekfjädermott.
Hälsningar
/Niklas
Jägar3n
Aktiv medlem
Man kan inte bli annat än imponerad av kunskaperna ni har, Tack för hjälpen!Det är ett röllekfjädermott.
Hälsningar
/Niklas
Circium
Aktiv medlem
Vet inte riktigt vad det är.
Påminner en del om både någon form av stekel och någon form av slända.
Det är en skinnbagge (underordning heteroptera) av något slag. Underordningen omfattar allt från skräddare och ryggsimmare till bärfisar. Det finns säkert någon här som kan identifiera den till släkte och kanske t.o.m. art, men jag går bet...
Mvh Niklas