Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Nu kommer en följdfråga. Det här är väl i alla fall svartfläckig blåvinge, eller har jag fel där med?

Bilden är tagen vid samma tillfälle som den tidigare.

//Lars
 

Bilagor

  • svartfläckig blåvinge.jpg
    svartfläckig blåvinge.jpg
    36 KB · Visningar: 377
Samma larv. Över och undersida. Hittades utanför västerås i anslutning till vetefält.
 

Bilagor

  • DSC_4015.jpg
    DSC_4015.jpg
    46.6 KB · Visningar: 335
  • DSC_4016.jpg
    DSC_4016.jpg
    33.7 KB · Visningar: 337
Okänd bugge?

Fick en fråga från en god vän som hittade denna i sängen.
c:a 3-4 mm lång.

Förslag någon?

/Peter
 

Bilagor

  • Bugge.jpg
    Bugge.jpg
    10.5 KB · Visningar: 616
Kan någon svara på vilken nätfjäril. Groblad eller Veronika ?
Samma exemplar på alla bilderna.

//Lars
 

Bilagor

  • _IGP9845.jpg
    _IGP9845.jpg
    41.9 KB · Visningar: 548
  • _IGP9845cr.jpg
    _IGP9845cr.jpg
    50.8 KB · Visningar: 565
  • _IGP9856.jpg
    _IGP9856.jpg
    36.7 KB · Visningar: 551
Kan någon svara på vilken nätfjäril. Groblad eller Veronika ?
Samma exemplar på alla bilderna.

//Lars

Knepigt det här men jag tror att det är en Skogsnätfjäril, tidigare hette den Grodbladsnätfjäril.
Var är bilden tagen? Veronikanätfjärilen är mycket sällsynt och finns bara på tre små områden i Sverige medans Skogsnätfjärilen är mer allmän.

Christer
 
Någon som vet vilken spindelart det här är.
 

Bilagor

  • 4923768424_0063774f5c.jpg
    4923768424_0063774f5c.jpg
    11.9 KB · Visningar: 533
Knepigt det här men jag tror att det är en Skogsnätfjäril, tidigare hette den Grodbladsnätfjäril.
Var är bilden tagen? Veronikanätfjärilen är mycket sällsynt och finns bara på tre små områden i Sverige medans Skogsnätfjärilen är mer allmän.

Christer

Bilden är tagen på södra Gotland i 14/7. Det som gjorde mig lite osäker var antydningen till ett svart streck genom det vita fältet nertill, vilket skulle kunna göra den till Veronika.

//Lars
 
Bilden är tagen på södra Gotland i 14/7. Det som gjorde mig lite osäker var antydningen till ett svart streck genom det vita fältet nertill, vilket skulle kunna göra den till Veronika.

//Lars

Jo jag tittade också på det strecket och enligt litteraturen så finns det undantag där även Skogsnätfjärilen har det.
Nationalnyckeln skriver att Veronikanätfjärilen saknas på Gotland.

Christer
 
Får man ställa en fråga här, trots att jag inte har någon bild att illustrera frågan med? Jag hade ingen kamera med mig vid tillfället.

För ett antal år sedan sprang det omkring en spindel i min lilla båt som inte liknade något jag tidigare, eller senare, sett. Den hade en orange kropp, ev med någon sorts mönster minns inte riktigt, och långa spinkiga ben. Vad kan det ha varit?

Olle
 
Får man ställa en fråga här, trots att jag inte har någon bild att illustrera frågan med? Jag hade ingen kamera med mig vid tillfället.

För ett antal år sedan sprang det omkring en spindel i min lilla båt som inte liknade något jag tidigare, eller senare, sett. Den hade en orange kropp, ev med någon sorts mönster minns inte riktigt, och långa spinkiga ben. Vad kan det ha varit?

Olle

Ifall den liknade den här så var det någon art av Lockespindel
 

Bilagor

  • Lockespindel.jpg
    Lockespindel.jpg
    16.6 KB · Visningar: 519
Tack Christer för hjälpen. Jag får nog nöja mig med skogsnätfjäril även om den andra varit roligare. ;-)

//Lars
 
Ifall den liknade den här så var det någon art av Lockespindel
Tack för svaret!
Bortsett från färgen är den nog ganska lik, så vitt jag minns. Men den jag såg hade en kropp, som åtminstone delvis, var klart orangefärgad. Det är därför jag minns den här, trots att jag annars inte har något särskilt intresse för spindlar. Alla andra spindlar jag sett har varit gråbruna.

Olle
 
Bilden är tagen på södra Gotland i 14/7. Det som gjorde mig lite osäker var antydningen till ett svart streck genom det vita fältet nertill, vilket skulle kunna göra den till Veronika.

//Lars

Skogsnätfjärilen är ganska variabel, det är inte ovanligt att dom ser ut så här. Jag har sett många med mycket tydligare streck i det vita fältet. En bättre karaktär är att titta på den yttersta raden vita fält på bakvingeundersidan som hos skogsnätfjärilen har samma ljusa färg som fälten innanför medan hos veronikanätfjärilen är dessa tydligt mörkare. Men även här finns en viss variation hos båda arterna. De är, som sagt, väldigt svåra att skilja åt, detta skulle jag dock kalla en typisk skogsnätfjäril.
/Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.