Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?
- Trådstartare Jeppe
- Start datum
Circium
Aktiv medlem
Appropå fladdermöss. Vilken art kan detta vara?
//Lars
Svart ansiktshud och flyghud samt en gyllene ton i hårspetsarna på ryggen gör detta till Nordisk fladdermus, vilket är landets mest spridda art.
/Niklas
salt
Aktiv medlem
Nu kommer en följdfråga. Det här är väl i alla fall svartfläckig blåvinge, eller har jag fel där med?
Bilden är tagen vid samma tillfälle som den tidigare.
//Lars
Helt rätt!
/magnus
Flugbolaget
Medlem
Fick en fråga från en god vän som hittade denna i sängen.
c:a 3-4 mm lång.
Förslag någon?
/Peter
Ser ut som en strit av något slag. Inget farligt med andra ord.
staika
Aktiv medlem
Kan någon svara på vilken nätfjäril. Groblad eller Veronika ?
Samma exemplar på alla bilderna.
//Lars
Knepigt det här men jag tror att det är en Skogsnätfjäril, tidigare hette den Grodbladsnätfjäril.
Var är bilden tagen? Veronikanätfjärilen är mycket sällsynt och finns bara på tre små områden i Sverige medans Skogsnätfjärilen är mer allmän.
Christer
holmbo
Aktiv medlem
Knepigt det här men jag tror att det är en Skogsnätfjäril, tidigare hette den Grodbladsnätfjäril.
Var är bilden tagen? Veronikanätfjärilen är mycket sällsynt och finns bara på tre små områden i Sverige medans Skogsnätfjärilen är mer allmän.
Christer
Bilden är tagen på södra Gotland i 14/7. Det som gjorde mig lite osäker var antydningen till ett svart streck genom det vita fältet nertill, vilket skulle kunna göra den till Veronika.
//Lars
staika
Aktiv medlem
Bilden är tagen på södra Gotland i 14/7. Det som gjorde mig lite osäker var antydningen till ett svart streck genom det vita fältet nertill, vilket skulle kunna göra den till Veronika.
//Lars
Jo jag tittade också på det strecket och enligt litteraturen så finns det undantag där även Skogsnätfjärilen har det.
Nationalnyckeln skriver att Veronikanätfjärilen saknas på Gotland.
Christer
Olle
Aktiv medlem
Får man ställa en fråga här, trots att jag inte har någon bild att illustrera frågan med? Jag hade ingen kamera med mig vid tillfället.
För ett antal år sedan sprang det omkring en spindel i min lilla båt som inte liknade något jag tidigare, eller senare, sett. Den hade en orange kropp, ev med någon sorts mönster minns inte riktigt, och långa spinkiga ben. Vad kan det ha varit?
Olle
För ett antal år sedan sprang det omkring en spindel i min lilla båt som inte liknade något jag tidigare, eller senare, sett. Den hade en orange kropp, ev med någon sorts mönster minns inte riktigt, och långa spinkiga ben. Vad kan det ha varit?
Olle
staika
Aktiv medlem
Får man ställa en fråga här, trots att jag inte har någon bild att illustrera frågan med? Jag hade ingen kamera med mig vid tillfället.
Olle
Ifall den liknade den här så var det någon art av Lockespindel
Bilagor
staika
Aktiv medlem
Tack Christer för hjälpen. Jag får nog nöja mig med skogsnätfjäril även om den andra varit roligare. ;-)
//Lars
För att bli riktigt säker så skulle jag maila bilden till Sveriges Entomologiska Förening för en artning. Duktiga experter där.
Dom har en länk på sin sida där man kan ställa frågor och skicka in bilder.
Länk:
http://www.sef.nu/
Christer
Qrt
Aktiv medlem
Någon som vet vilken spindelart det här är.
Kvadratspindel - Araneus quadratus. En hjulnätsspindel.
http://eurospiders.com/Araneus_quadratus.htm
Olle
Aktiv medlem
Tack för svaret!Ifall den liknade den här så var det någon art av Lockespindel
Bortsett från färgen är den nog ganska lik, så vitt jag minns. Men den jag såg hade en kropp, som åtminstone delvis, var klart orangefärgad. Det är därför jag minns den här, trots att jag annars inte har något särskilt intresse för spindlar. Alla andra spindlar jag sett har varit gråbruna.
Olle
holmbo
Aktiv medlem
För att bli riktigt säker så skulle jag maila bilden till Sveriges Entomologiska Förening för en artning. Duktiga experter där.
Dom har en länk på sin sida där man kan ställa frågor och skicka in bilder.
Länk:
http://www.sef.nu/
Christer
Tack! Bilderna är skickade dit nu. Återkommer med svar.
//Lars
salt
Aktiv medlem
//Lars
Skogsnätfjärilen är ganska variabel, det är inte ovanligt att dom ser ut så här. Jag har sett många med mycket tydligare streck i det vita fältet. En bättre karaktär är att titta på den yttersta raden vita fält på bakvingeundersidan som hos skogsnätfjärilen har samma ljusa färg som fälten innanför medan hos veronikanätfjärilen är dessa tydligt mörkare. Men även här finns en viss variation hos båda arterna. De är, som sagt, väldigt svåra att skilja åt, detta skulle jag dock kalla en typisk skogsnätfjäril.
/Magnus