Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Någon som vet vad denna lilla gynnare kan vara för art?
Mycket liten, kanske max 10mm bred som den sitter nu.

/Mankan
 

Bilagor

  • något.jpg
    något.jpg
    80.3 KB · Visningar: 678
Vad är detta för gynnare?

En vän till mig lyckades ta denna halvdassiga bild på en svärmare på sin balkong. Ca 3-4 cm lång kropp, kolibriliknande flykt och tjock som ett lillfinger. Aktiv på en gassande sommareftermiddag, så nattlevande kan man nog sålla bort.

Någon som har en ide på vad det kan vara, har tankar åt större dagsvärmare-hållet, men är osäker?


/Martin
 

Bilagor

  • flygfä.JPG
    flygfä.JPG
    44.8 KB · Visningar: 670
En vän till mig lyckades ta denna halvdassiga bild på en svärmare på sin balkong. Ca 3-4 cm lång kropp, kolibriliknande flykt och tjock som ett lillfinger. Aktiv på en gassande sommareftermiddag, så nattlevande kan man nog sålla bort.

Någon som har en ide på vad det kan vara, har tankar åt större dagsvärmare-hållet, men är osäker?


/Martin

Stor dagsvärmare stämmer bra.
 
En som jag inte lyckas hitta i fjärilsboken. En dålig bild, den gav mig inga önskechanser precis, men kanske det går att identifiera den ändå?
 

Bilagor

  • 2010_08_10_01162_400px.jpg
    2010_08_10_01162_400px.jpg
    81.9 KB · Visningar: 581
Någon som vet vad denna lilla gynnare kan vara för art?
Mycket liten, kanske max 10mm bred som den sitter nu.

/Mankan

Detta är ett guldljusmott vilket är väldigt likt purpurljusmottet som föreslogs. Man ser lättast skillnad på undersidan.

Larven på förra sidan är ett blågrått kapushongfly och flicksländan är en vinterflickslända.

mvh
Magnus
 
Tror att det är en Kvickgräsfjäril.


mvh Pierre

Tack Pierre! Ja, det måste det vara. Och jag måste ha varit tröttare än jag trodde i går, bläddrade snabbt förbi den i Fältnyckeln och tänkte att "så ser ju inte den ut". Jag läste "kvick" som "svingel" (hur nu det gick till) och fortsatte utan att hitta någonting. Nu när du kommer med svaret ser det ganska solklart ut ;-)
 
Fjärilar

Var på fjärilsexkursion idag och tror jag rörde ihop ett par arter. Finns säkert nån här som kan de på sina fem fingrar.

Har vad jag tror är en Silverstreckad pärlemorfjäril och en Älggräspärlemorfjäril.
 

Bilagor

  • silverstrpremor.jpg
    silverstrpremor.jpg
    64.4 KB · Visningar: 507
  • elggrasplemor.jpg
    elggrasplemor.jpg
    60.4 KB · Visningar: 498
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.