Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?
- Trådstartare Jeppe
- Start datum
rockmaster
Aktiv medlem
Vad är detta för gynnare?
En vän till mig lyckades ta denna halvdassiga bild på en svärmare på sin balkong. Ca 3-4 cm lång kropp, kolibriliknande flykt och tjock som ett lillfinger. Aktiv på en gassande sommareftermiddag, så nattlevande kan man nog sålla bort.
Någon som har en ide på vad det kan vara, har tankar åt större dagsvärmare-hållet, men är osäker?
/Martin
En vän till mig lyckades ta denna halvdassiga bild på en svärmare på sin balkong. Ca 3-4 cm lång kropp, kolibriliknande flykt och tjock som ett lillfinger. Aktiv på en gassande sommareftermiddag, så nattlevande kan man nog sålla bort.
Någon som har en ide på vad det kan vara, har tankar åt större dagsvärmare-hållet, men är osäker?
/Martin
Bilagor
Circium
Aktiv medlem
/Martin
Stor dagsvärmare stämmer bra.
helper
Aktiv medlem
En som jag inte lyckas hitta i fjärilsboken. En dålig bild, den gav mig inga önskechanser precis, men kanske det går att identifiera den ändå?
Tror att det är en Kvickgräsfjäril.
mvh Pierre
Circium
Aktiv medlem
Någon som vet vad denna lilla gynnare kan vara för art?
Mycket liten, kanske max 10mm bred som den sitter nu.
/Mankan
Purpurmott, Pyrausta purpuralis.
/Niklas
salt
Aktiv medlem
Någon som vet vad denna lilla gynnare kan vara för art?
Mycket liten, kanske max 10mm bred som den sitter nu.
/Mankan
Detta är ett guldljusmott vilket är väldigt likt purpurljusmottet som föreslogs. Man ser lättast skillnad på undersidan.
Larven på förra sidan är ett blågrått kapushongfly och flicksländan är en vinterflickslända.
mvh
Magnus
aasaboe
Aktiv medlem
Tror att det är en Kvickgräsfjäril.
mvh Pierre
Tack Pierre! Ja, det måste det vara. Och jag måste ha varit tröttare än jag trodde i går, bläddrade snabbt förbi den i Fältnyckeln och tänkte att "så ser ju inte den ut". Jag läste "kvick" som "svingel" (hur nu det gick till) och fortsatte utan att hitta någonting. Nu när du kommer med svaret ser det ganska solklart ut ;-)
staika
Aktiv medlem
Någon som kan säga vad detta är för filur?
/Mankan
Det skulle kunna vara ett Näckrosmott.
Var det i närheten av en sjö,damm eller dylikt?
Mankan-B
Aktiv medlem
Det skulle kunna vara ett Näckrosmott.
Var det i närheten av en sjö,damm eller dylikt?
Hej
Det stämmer, den var precis vid en anlagd våtmark. Alltså en liten grund "sjö".
Skall söka efter bilder på Näckrosmott.
Tack
/Mankan
Ormetkruper
Aktiv medlem
Fjärilar
Var på fjärilsexkursion idag och tror jag rörde ihop ett par arter. Finns säkert nån här som kan de på sina fem fingrar.
Har vad jag tror är en Silverstreckad pärlemorfjäril och en Älggräspärlemorfjäril.
Var på fjärilsexkursion idag och tror jag rörde ihop ett par arter. Finns säkert nån här som kan de på sina fem fingrar.
Har vad jag tror är en Silverstreckad pärlemorfjäril och en Älggräspärlemorfjäril.
Bilagor
Graylingman
Aktiv medlem
Graylingman
Aktiv medlem
Graylingman
Aktiv medlem
Graylingman
Aktiv medlem
Graylingman
Aktiv medlem
Graylingman