Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

Det här är den sista? En vinbärsfuks? Eller? Tycker den ser lite konstig ut på nåt sätt...
 

Bilagor

  • vinbärsfuks.jpg
    vinbärsfuks.jpg
    17.3 KB · Visningar: 333
Många fina fjärilar! Jag börjar med Ormetkrupers bider på förra sidan.
Pärlemorfjärilar artbestäms lättast om man tittar på undersidan, men oftast kan man se skillnad även på ovansidan. Den första bilden är en silverstreckad pärlemorfjäril, en hona. I fält kan man ofta artbestämma den bara genom storleken. Nästa bild är lite svårare. Det finns tre arter med ganska lika utseende på ovansidan, älggräsfjäril är inte en av dom, den är dessutom tydligt mindre än ängs- skogs- eller hedpärlemorfjärilen som det kan röra sig om. Jag menar att detta är en skogspärlemorfjäril.
Sen graylingman; ja hane av silverstreckad.
Nästa bild, vitfläckig guldvinge, hane och mindre tåtelsmygare.
Sen kommer vitfläckig guldvinge igen, men en hona.
Sen kommer två bilder på storfläckig pärlemorfjäril med sitt karakteristiska mönster med rundade fläckar.
Nästa är lite svårare men jag tycker detta borde vara en ängspärlemorfjäril.
Sen kom silverstreckad pärlemorfjärilen igen, hona.
Slutligen, ja vinbärsfuks!
mvh
Magnus
[som inte var lika snabb som andra...]
 
En fjärilsfråga också. Detta par har jag fått till Svartfläckig blåvinge repektive Puktörneblåvinge. Men skall dom bete sig på detta vis?
Man kan väl inte förvänta sig någon avkomma...

//Lars
 

Bilagor

  • _IGP8851.jpg
    _IGP8851.jpg
    36.2 KB · Visningar: 400
En fjärilsfråga också. Detta par har jag fått till Svartfläckig blåvinge repektive Puktörneblåvinge. Men skall dom bete sig på detta vis?
Man kan väl inte förvänta sig någon avkomma...

//Lars

Detta är två puktörneblåvingar så det blir nog avkomma!
Hanen till vänster är sliten så att de orangea fläckarna knappt syns, men fläckmönstret är typiskt för puktörne.
mvh
Magnus
 
Detta är två puktörneblåvingar så det blir nog avkomma!
Hanen till vänster är sliten så att de orangea fläckarna knappt syns, men fläckmönstret är typiskt för puktörne.
mvh
Magnus

Tackar!

Där ser man så fel man kan ha. Tänkte att det kanske skulle bli en ny spännade art ;-)

//Lars
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.