ANNONS
Annons

Fråga om uppdatering fr Wista till W7 eller 8

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter ett par dagars testande så kan jag väl säga att jag är kluven. W8 verkar aningen resurssnålare. Det går snabbt att starta även på en några år gammal maskin. Däremot känns gränssnittet som ett halvfärdigt lapptäcke. Man kastas mellan "Metro" och skrivbordet utan att veta riktigt var applikationen kommer att köras. Det är långa transportvägar för muspekaren. För en touchskärm på t.ex. en platta eller telefon är det säkert smutt med stora träffytor och stora tydliga rörelser, men med musen blir det en pina.

Nåja, hittar jag ingen W7-licens till riktigt lågt pris så kör jag nog vidare ett tag. Vissa saker vänjer man sig säkert vid, andra kommer att rättas till. Det är dessutom riktigt trevligt när den gamla burken startar upp på några sekunder igen.

Tror det skall gå att köra i old mode

Efter ett par dagars testande så kan jag väl säga att jag är kluven. W8 verkar aningen resurssnålare. Det går snabbt att starta även på en några år gammal maskin. Däremot känns gränssnittet som ett halvfärdigt lapptäcke. Man kastas mellan "Metro" och skrivbordet utan att veta riktigt var applikationen kommer att köras. Det är långa transportvägar för muspekaren. För en touchskärm på t.ex. en platta eller telefon är det säkert smutt med stora träffytor och stora tydliga rörelser, men med musen blir det en pina.

Nåja, hittar jag ingen W7-licens till riktigt lågt pris så kör jag nog vidare ett tag. Vissa saker vänjer man sig säkert vid, andra kommer att rättas till. Det är dessutom riktigt trevligt när den gamla burken startar upp på några sekunder igen.

Jag kände så lite i början också, men efter ett tag vill man inte tillbaka till en ointeraktiv stendum startmeny.

/Karl

men efter ett tag vill man inte tillbaka till en ointeraktiv stendum startmeny.

/Karl

Precis. Jag vill nog lägga lite tid på att strukturera upp startsidan och fila lite på innehållet. Datorn i fråga sitter inbyggd vid en naturlig samlingsplats mellan kök och allrum med en stor skärm på väggen. Den ska inte belastas med en massa onödigt utan bara användas för några webbaplikationer, visa biler, TV, film, musik och att söka information. Då känns ändå W8:ans startsida med ett fåtal "block" och snabba vägar in i Spotify, Mediacenter o.s.v. som ett alternativ med potential. Det kan bli bra, även om första intrycket var "katastrof" ;)

Ett tips (i början innan man vant sig av med desktopen) är att lägga desktopen längst upp till vänster, den är per default aktiverad så tryck på enter direkt efter att man fått upp startmenyn startar den.

Vill man köra mycket i desktopläget så skall man pinna det man använder ofta till taskbaren.

Att strukturera upp startmenyn är annars att rekomendera, med ganska lite jobb kan man få till den betydligt bättre än den förra. Ett par "stora" tiles för interaktivt innehåll som mejl, nyheter, socialmedia och så många små med dom programmen man använder.

/Karl

En traditionell mus är ibland ooptimal. Touchpad eller en mus med touch och stöd för gestures är faktiskt ett stort steg framåt för WIndows 8. Jag skaffade Logitechs K400r trådlösa tangentbort med touchpad för min media center dator, det är dessutom ett Windows 8 anpassat tangentbord och har knappar för charms, byta program, inställningar etc . Kan varmt rekomendera det tangentbordet för soffanvändande..

/Karl

Tack för tipset. Jag använder redan Logitechs K360 med samma trådlösa system och det fungerar bra så K400 kanske kan vara ett alternativ. Får dock gå till utländska sidor för att hitta K400r. Hittar det varken på Logitechs svenska version eller prisjakt. Var hittar jag svenska leverantörer av detta tangentbord?

W7 vx W8

Är lite osäker på vad som skiljer K400 och K400r men Mediamarkt säljer K400 för 299 kr!

Har kört W8 i en vecka och insåg att jag inte ville vara early adopter. Saknar en del drivrutiner och annat vilket gör att det inte känns OK. Om man kör alla program via det vanliga användargränssnittet känns det inte helt motiverat att välja W8. Tester visar att prestandaskillnaden är väldigt liten. Men med lite god vilja går det ju att konfigurera sitt W8 att det nästan uppför sig som W7!

Antar att när alla program är portade till "Apps" och körs i fullt fönster likt en mobiltelefon får man väl krypa till korset.

Det blev lite dyra läropengar, uppgraderade från min gamla XP Pro till W8 OEM 850 spänn och sedan en W7 lic för 1200 :( Blev ju inte bättre för att jag fick reda på att en uppgradering kostade 279 på nätet dagen efter inköpet av W8. Nu kan jag i alla fall köra C1 i 64-bitarsmiljö som det kräver i v7, och det var det som fick mig att ens överväga att byta från ett superstabilt XP 32-bitarssystem.

Ärligt talat så märker jag ingen större skillnad mellan mitt gamla burk med överklockad dubbel-kärna (3GHz) till mitt nya överklockade i7 med 4 kärnor och 8 trådar (4,2GHz)! Inte ens Capture 1 ger *märkbar* uppsnabbning :( Men så spelar jag aldrig något på datorn.

Det enda jag reagerade på är hur snabbt jag kan tömma mitt Lexar 1000x med USB3-läsaren. Nu går det med över 100 Mbit jmf med 30-50 på XP-burken.

På Logitechs internationella sajt kan man jämföra och se att K400r har dedikerade knappar för W8 som "charms, settings..." o.s.v. Ska jag köpa ett K400 så kan det lika gärna bli ett K400r. Frågan är bara var?

Se upp med Logitech K400 om du gillar att knappar sitter på vanliga stället. Jag har svårt med att hitta shift plus backspace o delete. Brukar skriva utan att titta på tangenterna, men här är det svårt !

Antar att det är en vanesak! Känns som det saknas något till höger... och det gör det ju, inget numeriskt tangentbord, där är ju touchplattan. Efter att ha kört med lap-top i många år är man ju van att den skall vara rakt nedanför mellanslagstangenten, blir lite konstigt med att hantera mus-klicken nu. Men som sagt troligen en vanesak :) Det är svårt att ändra sig när man börjar bli gammal och mossig.

Se upp med Logitech K400 om du gillar att knappar sitter på vanliga stället. Jag har svårt med att hitta shift plus backspace o delete. Brukar skriva utan att titta på tangenterna, men här är det svårt !

Antar att det är en vanesak! Känns som det saknas något till höger... och det gör det ju, inget numeriskt tangentbord, där är ju touchplattan. Efter att ha kört med lap-top i många år är man ju van att den skall vara rakt nedanför mellanslagstangenten, blir lite konstigt med att hantera mus-klicken nu. Men som sagt troligen en vanesak :) Det är svårt att ändra sig när man börjar bli gammal och mossig.

K400 är definitivt inte något tangentbord att ha som sitt huvudsakliga tangentbord, det är däremet helt oslagbart när man skall navigera HTPCn från soffan.
Shift har jag faktiskt inte haft något problem med.

/Karl

På Logitechs internationella sajt kan man jämföra och se att K400r har dedikerade knappar för W8 som "charms, settings..." o.s.v. Ska jag köpa ett K400 så kan det lika gärna bli ett K400r. Frågan är bara var?

Uppriktigt sagt så ser jag INGEN skillnad mellan 400 och 400r! Logitech anger SAMMA produktnummer på båda Y-R0019!
Svenska sidan: http://www.logitech.com/sv-se/support/keyboards/8276?osid=14&bit=32
och sedan internationella med 400r:
http://logitech-en-emea.custhelp.co...touch-keyboard-k400r-technical-specifications

När man klickar vidare så får man upp exakt samma bild på tangentbordet:
Var sitter knappen för Charms????

Det är bara att man klämt in pil-upp/ner mellan cntrl och shift. Blir lite konstigt med mina fingrar :) Och så missar jag ibland back-space, det blir delete istället :(

Är lite osäker på vad som skiljer K400 och K400r men Mediamarkt säljer K400 för 299 kr!

Har kört W8 i en vecka och insåg att jag inte ville vara early adopter. Saknar en del drivrutiner och annat vilket gör att det inte känns OK. Om man kör alla program via det vanliga användargränssnittet känns det inte helt motiverat att välja W8. Tester visar att prestandaskillnaden är väldigt liten. Men med lite god vilja går det ju att konfigurera sitt W8 att det nästan uppför sig som W7!

Antar att när alla program är portade till "Apps" och körs i fullt fönster likt en mobiltelefon får man väl krypa till korset.

Det blev lite dyra läropengar, uppgraderade från min gamla XP Pro till W8 OEM 850 spänn och sedan en W7 lic för 1200 :( Blev ju inte bättre för att jag fick reda på att en uppgradering kostade 279 på nätet dagen efter inköpet av W8. Nu kan jag i alla fall köra C1 i 64-bitarsmiljö som det kräver i v7, och det var det som fick mig att ens överväga att byta från ett superstabilt XP 32-bitarssystem.

Ärligt talat så märker jag ingen större skillnad mellan mitt gamla burk med överklockad dubbel-kärna (3GHz) till mitt nya överklockade i7 med 4 kärnor och 8 trådar (4,2GHz)! Inte ens Capture 1 ger *märkbar* uppsnabbning :( Men så spelar jag aldrig något på datorn.

Det enda jag reagerade på är hur snabbt jag kan tömma mitt Lexar 1000x med USB3-läsaren. Nu går det med över 100 Mbit jmf med 30-50 på XP-burken.

Varför köpte du en OEM-version när du ville uppgradera, 279kr kostar en uppgrader hos MS om man köper den online.

/Karl

Trodde jag skrev varför... jag visste inte om on-line erbjudandet! Det berättade en kollega dagen efter jag sprättat förpackningen! Sedan var det också vad som fanns att köpa, då jag handlade allt i butik. Ville få det gjort över dagen då den var ledig :)

Uppriktigt sagt så ser jag INGEN skillnad mellan 400 och 400r! Logitech anger SAMMA produktnummer på båda Y-R0019!
Svenska sidan: http://www.logitech.com/sv-se/support/keyboards/8276?osid=14&bit=32
och sedan internationella med 400r:
http://logitech-en-emea.custhelp.co...touch-keyboard-k400r-technical-specifications

När man klickar vidare så får man upp exakt samma bild på tangentbordet:
Var sitter knappen för Charms????

Charmsknappen är där F4 var på det gamla, på det nya måste man trycka FN för att komma åt F-tangenterna.

Det enda konstiga med tangentbordet är att det finns en högermusknapp längst upp till vänster och en under touchpaden, har aldrig förstått vad den längst upp till vänster skall vara bra för.

/Karl

Bilagor

• WP_000808.jpg
    WP_000808.jpg
    21.1 KB · Visningar: 225
Trodde jag skrev varför... jag visste inte om on-line erbjudandet! Det berättade en kollega dagen efter jag sprättat förpackningen! Sedan var det också vad som fanns att köpa, då jag handlade allt i butik. Ville få det gjort över dagen då den var ledig :)

Attans, onlineköpet är annars också direkt man behöver inte vänta på något.

Nu har du å andra sidan både en Windows XP och en Windows 7 licens som du kan uppgradera billigt till WIndows 8 om du har fler datorer. Annars kan du ju alltid installera Windows 8 och köra Windows XP och Windows 7 virtuelt om du har några kompabilitetsproblem.

Vilken hårdvara var det som strulade?

/Karl

Jag har lite elektronikinstrument o dy. Ex oscilloscope nätverksanalysator och SDR som kräver lite handpåläggning för att gilla W8. Alltså ingen fotorelaterat!

Som jag skrev tidigare, om man inte kommer att använda "Appar" så hamnar man ju i moden där allt påminner om W7... och flera oberoende tester säger att det inte är någon större hastighetsskillnad mot W7. W8 får mogna några månader och så får vi prova igen!

Jag knatade ner till Webhallen för att köpa W7, men de hade bara W8 (just den dagen :( ). När jag kom hem så upptäckte jag att de "glömt" lägga min i7-3770k i påsen, klockan var 15:40, och de har ingen telefon till butiken. När jag med andan i halsen rycker upp dörren 15:58 (med två minuter till godo lördag stänger 16) räcker de bara fram processorn, och säger "Sorry".

Visst, bara några krokodiltårar att jag sitter med en W8 lic som jag inte kommer att bruka inom överskådlig tid, speciellt nu när man kan få en W8Pro för halva uppgraderingspriset av W8 till W8Pro.

Vad gäller knappar och K400, gissar jag att det endast är kosmetik, d v s en gnuggis med charms-symbol. Svårt att kolla när jag inte har W8 igång :)

Om man nu har "bara" 4 GB ram. Är det någon ide att installera 64 bitar?
n´Erik

Tänk på att man i "4GB RAM" måste räkna med minne på grafikkort, ljudkort och liknande.

Så, en maskin med 4GB RAM som man sätter ett grafikkort med 1GB RAM i kommer bara att ha cirka 2,8GB RAM som kan användas om man kör 32bitars operativsystem.

Mors, bara en förtydligande fråga:
Kan man uppdatera W Wista/ 32 bit till W7/ 64 bit på ett smidigt sätt?
Har funderat på att köpa W8 men känner att 7:an nog blir bättre.

Jag tror att jag har 32 bit i dag? Hur kollar jag det på bästa sätt?
Hur kollar jag om burken klarar 64 bit ? För det är väl vissa krav på hårdvaran ?

// Mats W

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto