Annons

Fråga om uppdatering fr Wista till W7 eller 8

Produkter
(logga in för att koppla)
Windows 8 finns dessvärre också i både 32- och 64-bitars och kombinerat. Vore ju enklare med en version ...

Något som är värt att känna till är att man nu kan köpa en OEM-licens också som privatperson och den ger en rätt att använda samma licens när man uppgraderar hårdvaran så länge det är samma användare, för de som bygger egna datorer.

Den licensen kostar 850:- ungefär och är alltså mycket dyrare än en uppgradering (just nu), men den är kopplad till dig och inte hårdvaran.

Det finns tydligt beskrivet på Microsofts licensinformation på nätet.

Ok, vad är maxupplösning på datorskärmen då? Vad säger Windows att du har för upplösning med endast datorskärmen inkopplad?

Om du startar Catalys Control Center (programmet som styr grafikkortet) så finns där en inställning som heter nåt med Overscan - den gör att du får svarta kanter när du kör via HDMI om du inte ändrar den.

Tack Anders! Programmet du nämnde var ett av de som inte var kompatibelt i samband med uppgraderingen från 7 till 8. Jag hämtade hem det och hittade till slut vilken inställning det var frågan om. Nu ser det ut som jag vill ha det. Både på TV och min LG-skaärm.

Tack Anders! Programmet du nämnde var ett av de som inte var kompatibelt i samband med uppgraderingen från 7 till 8. Jag hämtade hem det och hittade till slut vilken inställning det var frågan om. Nu ser det ut som jag vill ha det. Både på TV och min LG-skaärm.

Så bra :) Jag trodde du installerade från scratch, och då fått den senaste versionen.

Ett tips till alla som installerat 8an är att Windows Mediacenter är gratis fram till Januari. Man behöver bara be om en licensnyckel (tar ca 24tim att få) sedan är det bara att installera. Jag har länken hemma lägger upp den här senare idag om ingen annan hinner före.

/Karl

Lite krångel blir det allt. Nu funkar inte AMD quick stream och CS5 har stängt av sin GPU pga tjafs med drivrutiner. Det där måste jag lösa under dagen.

Hej på er, det var OEM-licensen som jag hittade först på Webbhallen för ca 850:-
Är det den man skall köpa om man skall uppgradera Wista 32 Bit till W8-64 Bit ?

Många bra tips i denna tråd, tackar för det.

// Mats W

Hej på er, det var OEM-licensen som jag hittade först på Webbhallen för ca 850:-
Är det den man skall köpa om man skall uppgradera Wista 32 Bit till W8-64 Bit ?

Många bra tips i denna tråd, tackar för det.

// Mats W

Nej,

OEM-versionen är inte för uppgradering utan för nyinstallationer. Du kan köpa en uppgradering på nätet och installera från USB - kostar runt 300:-

Och då går det att uppgradera fr Wista 32 Bit till W8-64 Bit ?

Ärligt talat..vad 17 menas med det där bitarna egentligen ?
Jag vet bara att CS5 prestera bättre med 64 bit.
Har aldrig studerat ämnet närmare men här finns det ju gott om kunskap.

// Mats W

Och då går det att uppgradera fr Wista 32 Bit till W8-64 Bit ?

Ärligt talat..vad 17 menas med det där bitarna egentligen ?
Jag vet bara att CS5 prestera bättre med 64 bit.
Har aldrig studerat ämnet närmare men här finns det ju gott om kunskap.

// Mats W

Det påverkar bland annat hur mycket minne datorn kan använda sig av. Med 32-bitars Windows kan datorn inte använda mer än 4 GB. Det finns en massa annat också, men det är kort och gott 64-bitarsversionen man vill ha :)

Jag är inte säker på att den billiga uppgraderingen man kan köpa på nätet fungerar för att uppgradera från 32-bitars Vista till 64-bitars Windows 8, så det är möjligt att du behöver köpa en skiva för uppgraderingen. Det blir lite dyrare, men fortfarande billigare än en OEM-licens (som inte får användas för uppgraderingar).

Ok, att 64 Bitar är bättre har jag koll på. Detaljfrågan är ju varför..?
Visste dock inte att det bara går att använda 4 gig med den jag har?
Blir ju kanon sen då, har 8 gig ram monterat i burken nu.

Men för att ställa basic-fråga igen...kan jag ladda in den skivan och köra över (radera) det jag har i burken samtidigt?
Innebär OEM att jag gör en helt ny installation?
Vad gör jag innan då ? Raderar allt själv eller raderas det i samband med att jag kör nya skivan?

Jag är halv-nojjig om att det skall bli skit kvar som orsakar att jag får en dålig dator i alla fall.
Den jag har var både dyr och "bra" men blev aldrig riktigt 100, det är därför jag frågar.
Kollade på El-giganten och de skulle ha ca 1500:- för att radera rubbet och sedan ladda in W8.
De har dock inte fått in W8 ännu vilket är lite mysko då Mediamarkt har den.
Jag vet hur det blir när jag sitter där själv en lördags-kväll med uppgraderingen.
Valmöjlighter till förbannelse och ångest:
Slutar med digitalt fiasko. Inte helt självklart det här.

// Mats W

OEM-licensen får egentligen inte användas om du inte bygger en ny dator, men den fungerar ;)

Med den blåser du helt enkelt allt som ligger på disken nu och installerar från scratch. Särskilt många valmöjligheter finns inte under installationen, utan det är bara att tuffa på

Tack för länken Erik, mycket läsning där.
Vet dock inte om jag blev så mycket klokare.

Känns ju inte helt ok att använda något som man inte får.(OEK)
Kan kanske bli strul längre fram?

Finns det något bra alternativ ?

// Mats W

uppgradera eller ren ominstallation?

Jag har tänkt nappa på W8-erbjudandet från Microsoft.
Nu undrar jag -- uppgradera eller blåsa och göra ren installation?
Spelar det någon roll?

// Mats W

Största fördelen med 64-bitar är att datorn kan adressera mer än 4GB, har du 64GB minne instoppad i en dator med ett 32-bitars-operativ så kommer enbart 4GB av dom 64GB användas.

Har datorn lika eller mindre än 4GB är fördelen att datorn kan köra 64-bitars program, nackdelen är att operativsystemet blir större på disken.

/Karl

// Mats W

Ja, du kan köpa en uppgraderingslicens som tillåter just detta. T.ex. webhallen säljer den (http://www.webhallen.com/se-sv/mjukvara/163139-microsoft_windows_8_pro_32-bit-64-bit_svensk).

Den versionen kommer att göra en ren installation av Windows 8 när du installerar 64-bitarsversionen (32-bitars finns också med på skivan, men den vill du inte ha).

OEM-versionen av Pro är för övrigt dyrare än du skrev tidigare, och jag tror du vill ha Pro, men det får du med den jag länkade till.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto