Annons

Fråga om uppdatering fr Wista till W7 eller 8

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är väldigt få program som funkar med Win7 64bit som inte fungerar med Win8 64bit. Däremot är det en hel del gammal hårdvara som inte fungerar i 64bitars operativen.

Jag kör fortfarande XP virtuellt eftersom C-pen och Canon vägrar uppgradera sina gammla drivrutiner så att dom fungerar i 64bitar.

/Karl
Är det så att man kan köra W8 i old mode ifall man inte skulle gilla nya looken

Är det så att man kan köra W8 i old mode ifall man inte skulle gilla nya looken

Nej! Det finns väl ingen "Old Mode"

De "gamla" programmen körs från skrivbordet... vilket ser ut som i W7! Det nya med W8 är att man förväntas köra de nya "Apparna" vilka körs från det nya gränssnittet. Och en applikation i taget!

Om man lägger upp short-cut från det nya GUI så att ens program startar, kommer man ändå hamna i skrivbords-miljön.

Jag är frågande till hur bra W8 (jmf med W7) är för de som jobbar med datorn... inte har den som en surfplatta/surftelefon

Nej! Det finns väl ingen "Old Mode"

De "gamla" programmen körs från skrivbordet... vilket ser ut som i W7! Det nya med W8 är att man förväntas köra de nya "Apparna" vilka körs från det nya gränssnittet. Och en applikation i taget!

Om man lägger upp short-cut från det nya GUI så att ens program startar, kommer man ändå hamna i skrivbords-miljön.

Jag är frågande till hur bra W8 (jmf med W7) är för de som jobbar med datorn... inte har den som en surfplatta/surftelefon

Ok, då går den bort forever för min del och hoppas massans påtryckningar gör att old mode införs i W9

Massan verkar vara nöjd med nya efter ett par timmars användande. Tror inte den ointeraktiva dumma gamla startmenyn kommer komma tillbaka.

Windows8-appar körs inte bara en åt gången du kan köra två samtidigt med en snaped in på högra eller vänstra sidan.
Jag kör för det mesta mejlappen i vänsterkant och desktop på resten i vanliga fall, men jag hade lika gärna kunnat köra mejlen till vänster och wordfeud på resten.

/Karl

Ja, ha, då var W7-64 bit installerat och klart.
Blev ju riktigt bra.
Datorn blev inte så mycket snabbare generellt sett men det märks ändå att den är tom och "fräch".
CS5 blev betydligt kraftfullare däremot och det är ju givetvis kul.
Känns lite modernare och skarpare än Vista men det är en subjektiv bedömning.
Internet är lite snabbare men jag kör ADSL-8 så det blir väl adrig bra.
Till våren blir det Bredbandsbolaget med 100/00 i hastighet, det ser vi fram emot.

Tack för alla bra råd och synpunkter i tråden.
Den blev ju lite självgående och det är kul att se diskussionerna dra i väg.

Ha en skön helg.

// Mats W

Massan verkar vara nöjd med nya efter ett par timmars användande. Tror inte den ointeraktiva dumma gamla startmenyn kommer komma tillbaka.

Windows8-appar körs inte bara en åt gången du kan köra två samtidigt med en snaped in på högra eller vänstra sidan.
Jag kör för det mesta mejlappen i vänsterkant och desktop på resten i vanliga fall, men jag hade lika gärna kunnat köra mejlen till vänster och wordfeud på resten.

/Karl

Tror inte massan blir nöjd med gränssnittet i W8. Massan representeras av människor som i grunden är rätt ointresserade av innovationer i utseende o gränssnitt. Däremot uposkattar de förenklingar och förbättringar i form av snabbhet o dylikt. Sätt någon som surfar o betalar räkningar på sin dator och kört XP i 7-8 år. Den personen lär knappast gilla W8. Om W8 däremot varit ännu mer likt gränssnittet i smartphones kanske fler fallit för nymodigheterna. Man får ju ändå vara medveten om att på Fotosidan är troligen den allmänna kunskapen om Datorer och mjukvara högre än genomsnittet. Jag själv ligger nog över genomsnittet i datorkunskap, det märker jag vid diskussio er o dylikt med människor i min närhet. Men för mig upplevde W8 krångligt och ologiskt. Tyckte helt enkelt det var svårt att navigera mig i systemet. Givetvis en vanesak.

Om W8 däremot varit ännu mer likt gränssnittet i smartphones kanske fler fallit för nymodigheterna.

Windows Phone 8 är mycket likt Windows 8, men det hjälper förstås inte om smartfånen kör IOS eller Android.

Tyckte helt enkelt det var svårt att navigera mig i systemet. Givetvis en vanesak.

Det är det definitivt - hur länge gav du det innan du installerade Windows 7? På mitt jobb tvingar vi folk att köra Windows 8 i och med alla nyinstallationer, och de flesta klagar lite i början och tycker sedan det fungerar bra (vi är MS Gold Certified Partners, och då finns det stora fördelar att köra senaste versionerna av alla deras produkter - våra telefoner är dock från Apple).

Det största mentala hindret för att acceptera Windows 8 är enligt vår erfarenhet startskärmen, men det är mycket mycket sällan man behöver använda den om man bara vill köra vanliga desktopprogram. Annars fungerar den precis som startmenyn i Windows 7, men råkar täcka en skärm :)

Windows Phone 8 är mycket likt Windows 8, men det hjälper förstås inte om smartfånen kör IOS eller Android.

Det är det definitivt - hur länge gav du det innan du installerade Windows 7? På mitt jobb tvingar vi folk att köra Windows 8 i och med alla nyinstallationer, och de flesta klagar lite i början och tycker sedan det fungerar bra (vi är MS Gold Certified Partners, och då finns det stora fördelar att köra senaste versionerna av alla deras produkter - våra telefoner är dock från Apple).

Det största mentala hindret för att acceptera Windows 8 är enligt vår erfarenhet startskärmen, men det är mycket mycket sällan man behöver använda den om man bara vill köra vanliga desktopprogram. Annars fungerar den precis som startmenyn i Windows 7, men råkar täcka en skärm :)

Men inte är det exakt som W7. Grejerna har ju bytt plats och man får leta runt rätt mycket innan man hittar, plus att det inte alls ser likadant ut. Men åter igen, stora massan? Många arbetsplatser ligger långt efter på nymodigheter. De kör xp fortfarande, landstinget där jag jobbar finns iofs en del lite nyare datorer med W7. Har man ett intresse sätter man sig in i nya grejer, men för mig med många flera vill man bara att saker o ting skall funka.

Men inte är det exakt som W7. Grejerna har ju bytt plats och man får leta runt rätt mycket innan man hittar, plus att det inte alls ser likadant ut. Men åter igen, stora massan? Många arbetsplatser ligger långt efter på nymodigheter. De kör xp fortfarande, landstinget där jag jobbar finns iofs en del lite nyare datorer med W7. Har man ett intresse sätter man sig in i nya grejer, men för mig med många flera vill man bara att saker o ting skall funka.

Jag vet att det är många organisationer som fortfarande kör XP, men supporten för det operativsystemet upphörde 2009 (om man inte betalar extra). Jag jobbar främst med kunder i offentlig sektor, och XP är definitivt på väg ut hos nästan alla av dem.

Men visst - inte är det exakt som W7. Det vore konstigt om det vore det :)

Har kört W8 i ett par veckor nu på en bärbar utan pekskärm. Börjar gilla gränssnittet skarpt. Den nya startskärmen och dess kortkommandon fungerar betydligt bättre än gamla startknappen tycker jag. Tycker också att det mesta snurrar på betydligt snabbare än med W7. Tycker t o m att LR rullar på riktigt bra numer. Ett tips är att lära sig de viktigaste tangentbordskommandona och då framför allt windowsflagga + X.
Anders W

Har just installerat W8 på en laptop här hemma för att testa lite.

En fråga om Internet Explorer. När jag kör det via skrivbordet så verkar det mesta funka som vanligt.

Om jag däremot kör det via startplattan så har programmet ett annat utseende. Adressfältet ligger i nederkant vilket irriterar mig men det kan jag nog vänja mig vid. Däremot verkar inte tangenterna Ctrl och minustecken göra att bilden förminskas. Ctrl och plustecken däremot förstorar det. Något jag missar?

Har just installerat W8 på en laptop här hemma för att testa lite.

En fråga om Internet Explorer. När jag kör det via skrivbordet så verkar det mesta funka som vanligt.

Om jag däremot kör det via startplattan så har programmet ett annat utseende. Adressfältet ligger i nederkant vilket irriterar mig men det kan jag nog vänja mig vid. Däremot verkar inte tangenterna Ctrl och minustecken göra att bilden förminskas. Ctrl och plustecken däremot förstorar det. Något jag missar?
Har inget svar på din fråga, men det du skriver låter konstigt. Själv kör jag Firefox (av säkerhetsskäl) och det fungerar lika oberoende om jag startar från skrivbordet eller appen på startsidan.
Anders W

Det finns två olika internet explorer, ett touch-anpassat som körs i App-mode och så vanliga desktopversionen. Du kan lägga upp bägge i startmenyn och välja vilken du vill starta. Som standard är det nog App-varianten som ligger i startmenyn.

/Karl

Det finns två olika internet explorer, ett touch-anpassat som körs i App-mode och så vanliga desktopversionen. Du kan lägga upp bägge i startmenyn och välja vilken du vill starta. Som standard är det nog App-varianten som ligger i startmenyn.

/Karl

Jo, jag har förstått nu att det är två versioner.

Vad jag inte fattar är varför jag inte kan "zooma ut" i app-varianten. När man kör pån platta eller liten laptop med begränsad skärmyta och surfar in på en site som är designad för större upplösning (vilket händer i fotosammang) så är det guld värt att kunna zooma "ut" så att man kan se bilder i sin helhet. Att zooma in funkar ju som vanligt.

Nåväl, efter att ha testat Win8 i några dagar så blir jag mer och mer övertygad om att det inte är något för mig - i vart fall inte det "nya". Jag kommer säker att köra i "skrivbords-mode" 99% av tiden.

Jag fattar faktiskt inte varför man inte kunde ha kvar den gamla startknappen där - då hade ju sytemet blivit helt valbart. Allt annat finns ju kvar om man letar lite. Den som gillar det nya kör där - den som är konservativ och trög som jag kör vidare som tidigare.

Vad jag inte fattar är varför jag inte kan "zooma ut" i app-varianten. När man kör pån platta eller liten laptop med begränsad skärmyta och surfar in på en site som är designad för större upplösning (vilket händer i fotosammang) så är det guld värt att kunna zooma "ut" så att man kan se bilder i sin helhet. Att zooma in funkar ju som vanligt.

Du kan använda CTRL+mushjulet för att zooma i appen (precis som i vanliga IE). På plattor gissar jag att man kan zooma genom att knipa eller spreta med fingrarna på samma sätt som i iPad.

Har du något exempel på någon sida där det inte går att zooma ut tillräckligt mycket?

Att det skall gå att zooma ut mer än fullt ser jag inte som någon begränsning.

/Karl

Har du något exempel på någon sida där det inte går att zooma ut tillräckligt mycket?

Att det skall gå att zooma ut mer än fullt ser jag inte som någon begränsning.

/Karl

Jag tror du missförstår mig.

Ibland finns det situationer när man vill zooma in på en site. T e x om man har dålig syn och vill ha större text.

Ibland vill man göra det omvända. Tex om du har en site som visar bilder som är 1200 x 800 pixlar och din skärm bara är 766 pixlar hög, då måste du scrolla för att se hela bilden. Om du istället zoomar ut kommer du att se hela bilden direkt.

Du kan använda CTRL+mushjulet för att zooma i appen (precis som i vanliga IE). På plattor gissar jag att man kan zooma genom att knipa eller spreta med fingrarna på samma sätt som i iPad.

Jag har inge mus ansluten till min laptop så jag kan inte testa. Jag gissar att det finns någon annat på Samsungs touchpad som motsvarar scrollhjulet men vad?

Jag tycker hur som helst att det är jättefånigt att i "vanliga" IE så funkar Ctrl och plus samt Ctrl och minus för att zooma in och ut. Ctrl och nollan går till normalläget. I app-varianten funkar två av dessa tangentkombinationer men inte den tredje vilket jag tycker är en miss.

Jag har inge mus ansluten till min laptop så jag kan inte testa. Jag gissar att det finns någon annat på Samsungs touchpad som motsvarar scrollhjulet men vad?

Jag tycker hur som helst att det är jättefånigt att i "vanliga" IE så funkar Ctrl och plus samt Ctrl och minus för att zooma in och ut. Ctrl och nollan går till normalläget. I app-varianten funkar två av dessa tangentkombinationer men inte den tredje vilket jag tycker är en miss.

Kan du inte nypa/spreta med fingrarna på touchpad:en? Annars brukar två fingrar upp eller ner på touchpaden motsvara scrollhjulet.

Nypa spreta fungerar på min touchpad och jag kan alltid zooma ut så att allt får plats på bredden.

Har du en synaptics-touchpad (väldigt vanligt, kolla i enhetshanteraren vad du har) så rekomenderar jag att du går in på deras hemsida och tankar hem deras senaste drivrutin. Då får du alla Windows 8 gester på touchpaden.

/Karl

Kan du inte nypa/spreta med fingrarna på touchpad:en? Annars brukar två fingrar upp eller ner på touchpaden motsvara scrollhjulet.

Nypa spreta fungerar på min touchpad och jag kan alltid zooma ut så att allt får plats på bredden.

Har du en synaptics-touchpad (väldigt vanligt, kolla i enhetshanteraren vad du har) så rekomenderar jag att du går in på deras hemsida och tankar hem deras senaste drivrutin. Då får du alla Windows 8 gester på touchpaden.

/Karl

Tack för tipsen. Det finns säkert någon lösning - jag är bara van att använda Ctrl och minus/plustecknet och eftersom det funkar i den "vanliga" versionen av IE 10 som följer med Win8 förstår jag inte varför det inte kunde funka lika i "app-mode".

Får se om jag orkar kolla mer - som sagt är jag överhuvudtaget tveksam över nytta med det nya gränssnittet för min del. Jag tycker Microsoft har tänkt fel. Jag kan inte riktigt fatta varför en desktop användare skall behöva ha samma gränssnitt som en användare av en telefon eller platta? På en cykel känns det naturligt med ett styre men på en bil vill jag ha en ratt. Samma sak här, sitter jag vid ett skrivbord och har en 30" skärm, tangentbord och mus så vill jag sannolikt ha ett annat gränssnitt än om jag sitter men en 3" display på bussen. Jag har kört Windows Phone i ett par år och gillar inte det heller speciellt mycket - så jag är inte så förvånad över att jag inte gillar Win8s gränssnitt.

Men det är väl jag som är gammalmodig.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto