Annons

Fråga om uppdatering fr Wista till W7 eller 8

Produkter
(logga in för att koppla)
Keep us posted Palle.
Kul att höra dina synpunkter då du kommit i gång.
Jag hinner inte i kväll, det blir närmare helgen.

// Mats W

Om ni uppgraderar ett Windows 32-bits OS så kommer ni tyvärr få ett W8 32-bits. När jag uppgraderade från W7 32-bits trodde jag att jag skulle få välja 64-bitar vid installationen men så är icke fallet. Detta löste jag med att tanka ner W7 64-bits från http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7-och-8-fran-ett-usb-minne och gjorde en ren installation. Därefter så tankade jag ner installationsprogrammet för W8 på nytt och uppgraderade, nu sitter jag med 64-bitar. W7 behöver inte aktiveras innan uppgradering till W8.

Vad ni kan behålla kan ni läsa här http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-8/upgrade-to-windows-8#section_4
Ni får 3 val (har jag för mig) vid installation.

En bra sida med information är denna http://www.sweclockers.com/forum/133-windows-8/1158820-windows-8-faq/

Har inte hunnit kolla länkarna du lagt upp just nu...
Betyder detta att man måste köpa först W7 (64Bit), och sedan W8..?
De är ju inga stora pengar så det kvittar.
Vill bara ställa kontrollfråga, novis som jag är.

// Mats W

Du behöver inte köpa W7. Det är lagliga ISO-filer från Microsoft som du kan ladda ner. Detta skall inte misstolkas som att man får gratis W7.

Du behöver inte köpa W7. Det är lagliga ISO-filer från Microsoft som du kan ladda ner. Detta skall inte misstolkas som att man får gratis W7.

Visst är det lagliga filer från MS, men jag tror faktiskt inte att man spelar efter spelreglerna om man gör så. En upgradering brukar inte vara från en testversion.

Enligt Sweclockers görs följande
Installationen kontrollerar om det finns en genuin, samt aktiverad licens för det tidigare operativsystemet.

Så det verkar som om din metod inte borde fungera.

/Karl

Gäller en windows 8 pro licens för både 32-bit och 64-bit? om man installerat 32-bit versionen kan man sen om man ångrar sig installera 64-bit med samma licens nyckel?

Edit: samma fråga om windows 7, om jag köper windows 7 pro 64-bit, kan jag använda samma licens om jag ågrar mig och vill installera 32-bit versionen?

Senast ändrad:
En irriterande grej efter uppgradering är att jag inte längre har en helskärm utan att det går en svart kant runt hela skärmen. 2-3 cm runt om och jag vet inte hur jag skall få helskärmen tillbaka som jag hade på Windows 7

En irriterande grej efter uppgradering är att jag inte längre har en helskärm utan att det går en svart kant runt hela skärmen. 2-3 cm runt om och jag vet inte hur jag skall få helskärmen tillbaka som jag hade på Windows 7

Du behöver installera drivrutiner för ditt grafikkort, eller kanske bara ställa in en annan upplösning.

Du behöver installera drivrutiner för ditt grafikkort, eller kanske bara ställa in en annan upplösning.

Kollade drivrutinerna och datorn säger att jag har de senaste installerade. Upplösningen är inställd på den rekomenderade dvs full Hd som skärmen stöder. Lite skumt måste jag säga

Gäller en windows 8 pro licens för både 32-bit och 64-bit? om man installerat 32-bit versionen kan man sen om man ångrar sig installera 64-bit med samma licens nyckel?

Edit: samma fråga om windows 7, om jag köper windows 7 pro 64-bit, kan jag använda samma licens om jag ågrar mig och vill installera 32-bit versionen?

Gällande Windows 7 tror att det finns rena 32-bitarsnycklar och rena 64-bitarsnycklar och nycklar som klarar bägge. Hur det är med Windows 8 vet jag inte, jag såg aldrig till någon nyckel över huvudtaget när jag uppgraderade.

/Karl

Jag fick någon nyckelkod men den behövde aldrig användas. Har sparat den dock. Sen kan man ju tydligen uppgradera Windows 8 för ytterligare funktioner men då kostar det tydligen pengar.

Jätteskumt, vad har du för grafikkort? Kör du digitalt mellan dator och skärm (DVI, HDMI, DP, TB)?

/Karl
HDMI kabel. Det är helt nya grejer också så det borde inte vara några problem. Jag speglar skrivbordet till min tv och där blir det helbild. Grafikkortet är ett AMD Radeon 7560D + 7500 Dual Graphics. Säger inte mig något men skulle enligt säljarna vara ett hyffsat bra kort

HDMI kabel. Det är helt nya grejer också så det borde inte vara några problem. Jag speglar skrivbordet till min tv och där blir det helbild. Grafikkortet är ett AMD Radeon 7560D + 7500 Dual Graphics. Säger inte mig något men skulle enligt säljarna vara ett hyffsat bra kort

Har teven och skärmen samma upplösning? Skärmen kommer få samma upplösning som är max vad teven klarar av (t.ex. 1280x720 om det är en HDTV som inte har Full HD) när du duplicerar bilden. Testa hur skärmen ser ut utan teven inkopplad.

Har teven och skärmen samma upplösning? Skärmen kommer få samma upplösning som är max vad teven klarar av (t.ex. 1280x720 om det är en HDTV som inte har Full HD) när du duplicerar bilden. Testa hur skärmen ser ut utan teven inkopplad.
Bägge är full HD och det funkade för några timmar sedan då jag hade Windows 7. Ser likadant ut om jag endast har en skärm aktiverad. Jäkligt märkligt måste jag säga. Om jag sänker upplösningen på dataskärmen får jag helbild, men varför måste jag göra det bara för att jag uppdaterat till W8.

Bägge är full HD och det funkade för några timmar sedan då jag hade Windows 7. Ser likadant ut om jag endast har en skärm aktiverad. Jäkligt märkligt måste jag säga

Ok, vad är maxupplösning på datorskärmen då? Vad säger Windows att du har för upplösning med endast datorskärmen inkopplad?

Om du startar Catalys Control Center (programmet som styr grafikkortet) så finns där en inställning som heter nåt med Overscan - den gör att du får svarta kanter när du kör via HDMI om du inte ändrar den.

Visst är det lagliga filer från MS, men jag tror faktiskt inte att man spelar efter spelreglerna om man gör så. En upgradering brukar inte vara från en testversion.

Enligt Sweclockers görs följande

Så det verkar som om din metod inte borde fungera.

/Karl

Eftersom jag har gjort det själv så vet jag att det fungerar. Det är inga testversioner, däremot måste du ha en giltig licensnyckel för att kunna aktivera inom 30 dagar.

Jag resonerade som så, jag har en köpt 32-bitars version av W7, om jag köper W8 Pro så ska jag väl kunna välja om jag vill ha 32 eller 64-bitars system. Jag ska inte behöva köpa ett W7 64 innan.

Gällande Windows 7 tror att det finns rena 32-bitarsnycklar och rena 64-bitarsnycklar och nycklar som klarar bägge. Hur det är med Windows 8 vet jag inte, jag såg aldrig till någon nyckel över huvudtaget när jag uppgraderade.

/Karl

Det är inte olika nycklar för 32 och 64. Programmet känner av vilken bit-version man har installerad.
Glömde tillägga att detta gäller Windows 8

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto