Annons

Fråga om uppdatering fr Wista till W7 eller 8

Produkter
(logga in för att koppla)
64 bitar, snällare mot ramminne????

Tänk på att man i "4GB RAM" måste räkna med minne på grafikkort, ljudkort och liknande.

Så, en maskin med 4GB RAM som man sätter ett grafikkort med 1GB RAM i kommer bara att ha cirka 2,8GB RAM som kan användas om man kör 32bitars operativsystem.

Menar du att 64 bitar skulle vara bättre om man har begränsat ram?
Står i begrepp att installera "m8" och enl. ett inlägg på forat finns det tydligen någon krokväg genom usbminne att få till 64 bitar.
n´Erik

Menar du att 64 bitar skulle vara bättre om man har begränsat ram?
Står i begrepp att installera "m8" och enl. ett inlägg på forat finns det tydligen någon krokväg genom usbminne att få till 64 bitar.
n´Erik

Bättre och bättre. Jag menar att på en maskin med 4GB RAM och ett någorulunda modernt grafikkort så skulle jag välja 64bit.

Faktum är att jag skulle välja 64bit OAVSETT hur mycket minne man har, sålänge man inte använder några 16bitarsapplikationer från nittiotalet...

Bättre och bättre. Jag menar att på en maskin med 4GB RAM och ett någorulunda modernt grafikkort så skulle jag välja 64bit.

Faktum är att jag skulle välja 64bit OAVSETT hur mycket minne man har, sålänge man inte använder några 16bitarsapplikationer från nittiotalet...

OK!
Och tack.
Då ska jag kolla lite mer innan installation.
n´Erik

Tänk på att man i "4GB RAM" måste räkna med minne på grafikkort, ljudkort och liknande.

Så, en maskin med 4GB RAM som man sätter ett grafikkort med 1GB RAM i kommer bara att ha cirka 2,8GB RAM som kan användas om man kör 32bitars operativsystem.

Om grafikkortet har eget minne använder det väl inte datorns minne, eller är det så att om man som jag har 3 GB minne på grafikkortet är den totala gränsen ändå 4 GB för både grafik och annat (i 32-bitars alltså)? Jag trodde grafikminnet hanterades separat, men att grafikkort som delar minne med resten av datorn förstås drar en del.

Om grafikkortet har eget minne använder det väl inte datorns minne, eller är det så att om man som jag har 3 GB minne på grafikkortet är den totala gränsen ändå 4 GB för både grafik och annat (i 32-bitars alltså)? Jag trodde grafikminnet hanterades separat, men att grafikkort som delar minne med resten av datorn förstås drar en del.

Visst använder grafikkortet sitt egna minne om det finns, men det ändrar ju inte det faktum att minnet måste kunna adresseras, och adressrymden är 2^32-1

Ja, om man tar en maskin med 4GB RAM och sätter i svå stycken grafikkort med vardera 1280MB RAM så har man bara lite drygt 1GB RAM kvar till program.

Sätter man i ett monsterkort med 6GB RAM så kommer det troligen inte att gå att boota maskinen överhuvudtaget.

Visst kan man trixa runt lite med PAE och sånt, men det hör liksom inte hit.

Begränsningen är 4 GB adressutrymme och inte 4 GB arbetsminne/RAM. Alltså "äter" grafikminnet på de där 4 GB:en.

Red: j2^ hann före.

Visst använder grafikkortet sitt egna minne om det finns, men det ändrar ju inte det faktum att minnet måste kunna adresseras, och adressrymden är 2^32-1 .

Jag trodde att grafikminnet adresserades skilt från det vanliga minnet, men så är alltså inte fallet? Jag har i och för sig inte använt 32-bitars OS på många år, så det är kanske därför jag inte märkt det när jag använt grafikkort med mycket minne.

Jag har lite elektronikinstrument o dy. Ex oscilloscope nätverksanalysator och SDR som kräver lite handpåläggning för att gilla W8. Alltså ingen fotorelaterat!

Ja, med lite mer udda prylar brukar det ta längre tid innan det kommer drivrutiner för nya OS tyvärr. Det går dock att komma runt genom att köra dessa prylar i en virtuell maskin om det är sånt som man inte använder så ofta.

Jag har inte sett så många prestandajämförelser mellan W7 och W8, men för mitt användande tycker jag det går klart snabbare. Mitt mobila bredband går mycket snabbare i W8 (drygt 80 MBit/s nerhastighet i W8 mot 25 Mbit/s i W7 när jag kör i en virtuell maskin på samma hårdvara).

Jag knatade ner till Webhallen för att köpa W7, men de hade bara W8 (just den dagen :( ). När jag kom hem så upptäckte jag att de "glömt" lägga min i7-3770k i påsen, klockan var 15:40, och de har ingen telefon till butiken. När jag med andan i halsen rycker upp dörren 15:58 (med två minuter till godo lördag stänger 16) räcker de bara fram processorn, och säger "Sorry".

Jag stoppade i en 3770k i min dator härom veckan, och upptäckte till min besvikelse att den inte har vt-d och vt-pro, vilket är lite trist för mig som kör en hel del virtualiserat (den har endast vt-x). Den billigare 3770 utan "k", liksom de strömsnålare S och T har dessa instruktioner, men jag får väl trösta mig med att överklocka processorn i stället (när jag väl skaffat en annan kylare).

Just virtualiseringsstödet är också något som är bättre i W8 om man är lagd åt det hållet :)

Det gäller väl 64-bitars OS också då, men där tar det nog ett tag innan man slår i taket ändå :)

Korrekt.

16EB (16,8 Miljoner terrabyte, alltså cirka 16 miljarder gigabyte RAM)

Men tillverkarna har ju andra (godtyckliga) gränser också. Så här ser det ut för windows 7
http://msdn.microsoft.com/en-us/lib...=vs.85).aspx#physical_memory_limits_windows_7

Sen kan ju inte varesig AMD eller Intels x86-processorer adressera mer än 4PB (Har jag för mig) för tillfället.

osv osv osv.

Korrekt.

16EB (16,8 Miljoner terrabyte)

Men tillverkarna har ju andra (godtyckliga) gränser också. Så här ser det ut för windows 7
http://msdn.microsoft.com/en-us/lib...=vs.85).aspx#physical_memory_limits_windows_7

Bah! Inte mer än 192 GB i Windows 7 - där är ju Windows 8 klart bättre med 512 GB ;)

Nu finns det inte (vad jag vet) några moderkort med så många minnesplatser, men 512 GB RAM skulle inte kosta mer än drygt 20 000:- just nu. Jag kan inte komma på så många vettiga användningar för den mängden minne, men det finns säkert.

Jag har ingen som helst längtan att gå tillbaks till Windows 7 efter att ha använt åttan i några månader

Bah! Inte mer än 192 GB i Windows 7 - där är ju Windows 8 klart bättre med 512 GB ;)

Nu finns det inte (vad jag vet) några moderkort med så många minnesplatser, men 512 GB RAM skulle inte kosta mer än drygt 20 000:- just nu. Jag kan inte komma på så många vettiga användningar för den mängden minne, men det finns säkert.

Jag har ingen som helst längtan att gå tillbaks till Windows 7 efter att ha använt åttan i några månader

Det finns gott om sådana moderkort, men de säljs ju inte direkt på Webhallen. Jag har 24 minnesplatser på det moderkort jag satte i min senaste labb-burk. Förvisso bara utrustad med 256GB RAM, men stöd för upp till 768GB.

Inte heller kan du använda "vanligt" RAM, utan du måste använda buffrat ECC-RAM.Räkna med tusenlappen exmoms för en 16GB-modul.

http://mullet.se/ är mitt "go to"-ställe när det gäller att bygga tyngre maskiner och pengarna för "drakarna" inte finns.

På samma sätt har ju HP/Lenovo/DELL/etc gott om servrar med upp till 64 minnesplatser, och stöd för ( i vissa fall) 4TB RAM.

Nja, grafikkort kan utnyttja allt minne om inte BIOSet är väldigt dåligt, så 3GB borde man få.

/Karl

Det finns gott om sådana moderkort, men de säljs ju inte direkt på Webhallen. Jag har 24 minnesplatser på det moderkort jag satte i min senaste labb-burk. Förvisso bara utrustad med 256GB RAM, men stöd för upp till 768GB.

Ok då, men jag tänkte på moderkort för vanliga dödliga, men det blev ju inte så förfasligt dyrt att proppa ett sånt där moderkort fullt med 16 GB-moduler (fast då får man bara 384 GB ...). Det säljs färdiga speldatorer för 40-50 Kkr, och för de pengarna kan man bygga ihop prylar som jag tycker är klart roligare (och som nog kan användas för spel också) ...

He, he, nu har datanördarna tagit över tråden minsann.
Vi dödliga får bra svar men fattar noll???

En annan är på lite mer basic level här.

Funderar på att skippa W8 och ta W7 i stället.
Är inte sugen på det nya gränssnittet, dessutom verkar det vara många program som inte lirar bra med W8.
Prestandamässigt verkar det inte vara någon störe skillnad så vitt jag kan se på olika forum.
Känns som att jag går den "lättare" vägen så får jag bra uppdatering men slipper lära om med nytt system samt möjligt strul med olika program mm.

Ställde frågan tidigare men fick inget svar...
Hur vet jag om jag verkligen har 32 bitar i dag?
Hur kan jag kolla om datorn fixar 64 bitar ?

Edit:

Hittade svaret på sista frågan här:

http://windowshjalp.se/?p=113

Den klarar 64 bitar :)

// Mats

He, he, nu har datanördarna tagit över tråden minsann.
Vi dödliga får bra svar men fattar noll???

En annan är på lite mer basic level här.

Funderar på att skippa W8 och ta W7 i stället.
Är inte sugen på det nya gränssnittet, dessutom verkar det vara många program som inte lirar bra med W8.
Prestandamässigt verkar det inte vara någon störe skillnad så vitt jag kan se på olika forum.
Känns som att jag går den "lättare" vägen så får jag bra uppdatering men slipper lära om med nytt system samt möjligt strul med olika program mm.

Ställde frågan tidigare men fick inget svar...
Hur vet jag om jag verkligen har 32 bitar i dag?
Hur kan jag kolla om datorn fixar 65 bitar ?

Tacksam för hjälp.

// Mats
Det tror jag du kan kolla på Microsofts hemsida. Köra någon slags kompabilitetscheck innan köp. Annars tror jag du kan vara rätt ute med att gå på W7 istället. Tror den i dagsläget kan vara stabilare och någon större skillnad i prestanda tror jag inte det är. En grej dock som jag märkte den korta stund jag hade W8, var att det startade upp snabbare. I övrigt ingen skillnad i snabbhet som jag kunde upptäcka, bara massa strul med W8. Själv stänger jag nästan aldrig av datorn så uppstarten saknar betydelse för mig. Har ju stationär dator dessutom. För den som kör bärbart kanske det har större betydelse.

Det är väldigt få program som funkar med Win7 64bit som inte fungerar med Win8 64bit. Däremot är det en hel del gammal hårdvara som inte fungerar i 64bitars operativen.

Jag kör fortfarande XP virtuellt eftersom C-pen och Canon vägrar uppgradera sina gammla drivrutiner så att dom fungerar i 64bitar.

/Karl

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto