Annons

Fråga om uppdatering fr Wista till W7 eller 8

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för tipsen. Det finns säkert någon lösning - jag är bara van att använda Ctrl och minus/plustecknet och eftersom det funkar i den "vanliga" versionen av IE 10 som följer med Win8 förstår jag inte varför det inte kunde funka lika i "app-mode".

Får se om jag orkar kolla mer - som sagt är jag överhuvudtaget tveksam över nytta med det nya gränssnittet för min del. Jag tycker Microsoft har tänkt fel. Jag kan inte riktigt fatta varför en desktop användare skall behöva ha samma gränssnitt som en användare av en telefon eller platta? På en cykel känns det naturligt med ett styre men på en bil vill jag ha en ratt. Samma sak här, sitter jag vid ett skrivbord och har en 30" skärm, tangentbord och mus så vill jag sannolikt ha ett annat gränssnitt än om jag sitter men en 3" display på bussen. Jag har kört Windows Phone i ett par år och gillar inte det heller speciellt mycket - så jag är inte så förvånad över att jag inte gillar Win8s gränssnitt.

Nu får man ju skylla sig själv om man kör en variant av internet explorer som man inte tycker om. Lägg upp desktopvarianten på startmenyn istället för Modern-GUI-varianten om du nu inte tycker om Modern-GUI-varianten. Varför hälla galla över en variant du inte tycker om när det finns en annan? Det är Windows det finns miljontals dåliga program till Windows så varför inte fokusera på dom miljontals bra programmen istället?

Om du har en bil som går att göra om till en cykel hade du då inte velat ha både en ratt och ett styre? Windows 8 har både styre och ratt använd rätt vid rätt tillfälle.

Men det är väl jag som är gammalmodig.

Nej, du är fruktansvärt konservativ. Du vill inte att något får nya funktioner även om man inte behöver använda dom.

/Karl
 
Poängen med det nya gränssnittet är nog inte att man alltid ska använda det, men att det är ett komplement för datorer med pekskärmar och hybridplattor. Tycker man inte om det är det ju bara att använda de vanliga desktopprogrammen :)

Men visst - det krävs en del tillvänjning, och framför allt måste man komma över den första tröskeln när man tycker att det bara är obegripligt och meningslöst.
 
Jag tycker faktiskt inte det är speciellt mycket tillvänjning. Allt fungerar ju som förr om man vill. Det enda man måste vänja sig vid är högerklickning nere i vänstra hörnet (eller trycka win-x) istället för vänsterklick om man ni vill jobba med gamla startmenyn.

/Karl
 
Nu får man ju skylla sig själv om man kör en variant av internet explorer som man inte tycker om. Lägg upp desktopvarianten på startmenyn istället för Modern-GUI-varianten om du nu inte tycker om Modern-GUI-varianten. Varför hälla galla över en variant du inte tycker om när det finns en annan? Det är Windows det finns miljontals dåliga program till Windows så varför inte fokusera på dom miljontals bra programmen istället?

Om du har en bil som går att göra om till en cykel hade du då inte velat ha både en ratt och ett styre? Windows 8 har både styre och ratt använd rätt vid rätt tillfälle.



Nej, du är fruktansvärt konservativ. Du vill inte att något får nya funktioner även om man inte behöver använda dom.

/Karl

Karl, du tolkar in alldeles för mycket i mina inlägg. Jag konstaterade en brist i den nya versionen av IE. Jag skulle faktiskt tro att det är en bug. Varför skulle inte Ctrl och minustecken kunna fungera i den nya versionen?

Och jag använder ju inte den nya versionen - så du behöver inte blir upprörd över detta.

Jag har inte hällt galla över något. Jag bara konstaterar att jag inte tycker det nya gränssnittet tillför något för en desktop-användare.

Jag tycker att man borde ha gjort det nya gränssnittet helt valbart. Det borde ha varit mycket enkelt att ha det som en inställning. Antingen det nya - vilket säker uppskattas av många, speciellt de med pekskärm - eller det gamla, men den gamla startknappen.

Som det är nu så tvingas jag först klicka på ikonen för skrivbordet och sedan är jag tillbaka i "det gamla" men utan den start-knapp jag är van vid.

Jag tror MS gör en marknadsmässig miss här. Jag tror företagsvärlden hade haft lättare att anamma 8:an om det gått att välja helt och hållet.

Kanske ändrar jag mig efter en tid men så känner jag nu i alla fall.

Jag har använt Windows sedan 3.1 och jag kommer att fortsätta använda Windows. Självfallet välkomnar jag nya funktioner - förstår inte varför du tror annat. Därmed inte sagt att allt nytt är av godo och jag tycker det är sunt med en kritisk inställning till nyheter.
 
Jag tycker faktiskt inte det är speciellt mycket tillvänjning. Allt fungerar ju som förr om man vill. Det enda man måste vänja sig vid är högerklickning nere i vänstra hörnet (eller trycka win-x) istället för vänsterklick om man ni vill jobba med gamla startmenyn.

/Karl

Fast Win-X är inte riktigt samma sak som gamla startmenyn, men visst det är den jag använder för att komma åt de gamla prylarna. Jag tycker som sagt det är bra, men för de flesta tar det ett tag att vänja sig (precis som det alltid är med nya gränssnitt).
 
Som det är nu så tvingas jag först klicka på ikonen för skrivbordet och sedan är jag tillbaka i "det gamla" men utan den start-knapp jag är van vid.

Lägg skrivbordsikonen högst upp till vänster så behöver du bara trycka enter för att komma tillbaks till skrivbordet (fast utan startknapp förstås) :)
 
Karl, du tolkar in alldeles för mycket i mina inlägg. Jag konstaterade en brist i den nya versionen av IE. Jag skulle faktiskt tro att det är en bug. Varför skulle inte Ctrl och minustecken kunna fungera i den nya versionen?

Och jag använder ju inte den nya versionen - så du behöver inte blir upprörd över detta.

Jag har inte hällt galla över något. Jag bara konstaterar att jag inte tycker det nya gränssnittet tillför något för en desktop-användare.

Jag tycker att man borde ha gjort det nya gränssnittet helt valbart. Det borde ha varit mycket enkelt att ha det som en inställning. Antingen det nya - vilket säker uppskattas av många, speciellt de med pekskärm - eller det gamla, men den gamla startknappen.

Som det är nu så tvingas jag först klicka på ikonen för skrivbordet och sedan är jag tillbaka i "det gamla" men utan den start-knapp jag är van vid.

Jag tror MS gör en marknadsmässig miss här. Jag tror företagsvärlden hade haft lättare att anamma 8:an om det gått att välja helt och hållet.

Kanske ändrar jag mig efter en tid men så känner jag nu i alla fall.

Jag har använt Windows sedan 3.1 och jag kommer att fortsätta använda Windows. Självfallet välkomnar jag nya funktioner - förstår inte varför du tror annat. Därmed inte sagt att allt nytt är av godo och jag tycker det är sunt med en kritisk inställning till nyheter.

Övergången från Windows 3.1 till Windows 95 var otroligt mycket större än 7 till 8. Gnället var också betydligt större då, men nu är det få som vill tillbaka till win 3.1 utförandet.

Jag tycker det är praktiskt att kunna köra bägge blandat, Wordfeud kommer med all sannolikhet inte komma i klassiskt windowsutförande. Jag kör dessutom ofta med mejl-appen in-snappad till vänster, och desktopen på resten.

En förenklad variant av gamla startmenyn (som automatiskt lägger upp dom programmen du kör oftast) finns kvar höger musklick nere i vänstra hörnet eller win-x.

/Karl
 
Fast Win-X är inte riktigt samma sak som gamla startmenyn, men visst det är den jag använder för att komma åt de gamla prylarna. Jag tycker som sagt det är bra, men för de flesta tar det ett tag att vänja sig (precis som det alltid är med nya gränssnitt).

Nej det är inte samma sak, men ganska nära. Vet man med sig att man inte vill ha något nytt så uppgraderar man ju med all säkerhet inte.

/Karl
 
En förenklad variant av gamla startmenyn (som automatiskt lägger upp dom programmen du kör oftast) finns kvar höger musklick nere i vänstra hörnet eller win-x.

/Karl

Hur får du den att lägga upp de program som oftast används? För mig visar den alltid bara diverse systemverktyg.
 
Nu har jag byggt standard images för Windows 8 på sistonde och använt dom programmen en del, det kanske bara är systemverktyg.

/Karl

Så är det nog - jag har aldrig sett andra program dyka upp i den menyn. Jag startar programmen som jag gjort i rätt många år - tryck på Windowstangenten och skriv en programnamnet :)

Win + W är ett bra kortkommando om man vill söka direkt bland inställningar i stället för program förresten.
 
Karl, du tolkar in alldeles för mycket i mina inlägg. Jag konstaterade en brist i den nya versionen av IE. Jag skulle faktiskt tro att det är en bug. Varför skulle inte Ctrl och minustecken kunna fungera i den nya versionen?

Och jag använder ju inte den nya versionen - så du behöver inte blir upprörd över detta.

Jag har inte hällt galla över något. Jag bara konstaterar att jag inte tycker det nya gränssnittet tillför något för en desktop-användare.

Jag tycker att man borde ha gjort det nya gränssnittet helt valbart. Det borde ha varit mycket enkelt att ha det som en inställning. Antingen det nya - vilket säker uppskattas av många, speciellt de med pekskärm - eller det gamla, men den gamla startknappen.

Som det är nu så tvingas jag först klicka på ikonen för skrivbordet och sedan är jag tillbaka i "det gamla" men utan den start-knapp jag är van vid.

Jag tror MS gör en marknadsmässig miss här. Jag tror företagsvärlden hade haft lättare att anamma 8:an om det gått att välja helt och hållet.

Kanske ändrar jag mig efter en tid men så känner jag nu i alla fall.

Jag har använt Windows sedan 3.1 och jag kommer att fortsätta använda Windows. Självfallet välkomnar jag nya funktioner - förstår inte varför du tror annat. Därmed inte sagt att allt nytt är av godo och jag tycker det är sunt med en kritisk inställning till nyheter.

Vilken zoomning är det som inte fungerar för dig i Modern-GUIt?

På min dator fungerar

Ctrl- + och -
Ctrl scrollhjul / tvåfingerscroll
Nypa/spreta både på touchpad:en och skärmen.

/Karl
 
Vilken zoomning är det som inte fungerar för dig i Modern-GUIt?

Som jag skrev ett antal gånger så fungerar inte Ctrl och minus.

Om jag trycker Ctrl och plus så zommar jag in (texten förstoras). Efter det kan jag zooma ut (texten minskar) med Ctrl och minus men inte längre än till normalläget. Jag kan alltså inte "förminska" en site.
 
Nej det är inte samma sak, men ganska nära. Vet man med sig att man inte vill ha något nytt så uppgraderar man ju med all säkerhet inte.

/Karl

Det är ju inte sant.

I praktiken är det omöjligt att på sikt hålla sig kvar på gamla versioner. Det flesta nya datorer kommer inom kort att levereras med nya Windows 8 och därmed "tvingas" man som användare in i det nya systemet.

Jag är övertygad om att Windows 8 innehåller förbättringar "under skalet" som alla har nytta av. Jag är dock inte lika övertygad om att det nya gränssnittet är något som alla kommer att jubla över.
 
Det är ju inte sant.

I praktiken är det omöjligt att på sikt hålla sig kvar på gamla versioner. Det flesta nya datorer kommer inom kort att levereras med nya Windows 8 och därmed "tvingas" man som användare in i det nya systemet.

Jag är övertygad om att Windows 8 innehåller förbättringar "under skalet" som alla har nytta av. Jag är dock inte lika övertygad om att det nya gränssnittet är något som alla kommer att jubla över.

Det är inte bara GUIt som blivit kraftigt förbättrat utan även under skalet, man måste nog gå tillbaka otroligt långt tillbaka i versionerna för att hitta en tillräckligt resurssnål utgåva av Windows.

/Karl
 
Det påverkar bland annat hur mycket minne datorn kan använda sig av. Med 32-bitars Windows kan datorn inte använda mer än 4 GB. Det finns en massa annat också, men det är kort och gott 64-bitarsversionen man vill ha :)

Jag är inte säker på att den billiga uppgraderingen man kan köpa på nätet fungerar för att uppgradera från 32-bitars Vista till 64-bitars Windows 8, så det är möjligt att du behöver köpa en skiva för uppgraderingen. Det blir lite dyrare, men fortfarande billigare än en OEM-licens (som inte får användas för uppgraderingar).

Hej!
Jag har 32 bit XP och hade hoppats att den uppgradering till W8 64 bit, från Webbhallen som nämnts skulle funka. Det står ju att det även fungerar från Xp.
Men, den 64 bit version som medföljer vill inte starta.
Finns det något sätt att "komma runt" och få tillgång till 64 bit
 
Hej!
Jag har 32 bit XP och hade hoppats att den uppgradering till W8 64 bit, från Webbhallen som nämnts skulle funka. Det står ju att det även fungerar från Xp.
Men, den 64 bit version som medföljer vill inte starta.
Finns det något sätt att "komma runt" och få tillgång till 64 bit

Är du säker på att du har en 64-bitars CPU? ;)
 
Nu är det gjort

Efter en hel del "strul" lyckade jag till sist få till W8 64 bit från Xp home 32 bit.
Jag gjorde som det rådet tidigare i tråden. Laddade först ner en ISO fil W 7 64 bit, från Windows. Brände den på CD, då XP home inte kan köra från sticka. Sen gick det bra att installera den W8 64 bit som jag köpt på skiva från Webbhallen.

Nu till mitt problem:
Jag har en "panel" på framsidan av datorn med några USB uttag och uttag för mick och hörlur.
Kan inte få Mick/Hörlur att fungera. Har för mig att jag en gång i tiden kunde aktivera den via något program som hörde till ljudkortet, hette det Real Tec, någonting. Kan nu inte hitta det eller på annat sätt få till det. I kontrollpanelen "Ljud och Ljudenheter kan jag inte hitta något.

Tacksam om det finns någon kunnigare än jag.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.