Annons

Fråga om prissättning

Produkter
(logga in för att koppla)
Amelia har ju inget med saken att göra. Möjligen kan du ju påpeka för dom att bilden i annonsen är stulen så att det inte upprepas.

Spelar ju ingen roll om ägaren har flyttat till Maderia. Butiken har antagligen fortfarande sitt juridiska säte här i Sverige.

Så det är bara köra hårt med fakturering för både dig och modellen.
 
Absolut! Släpp inte det här! Det finns massor av kompetens här på FS som gärna hjälper dig.

Men sätt dig in i reglerna ordentligt innan så att du inte missar någon del av ersättningen. Det kan bli en hel del nämligen. Heja Elin! :)

/Jens
 
Tack så mycket Jens och Anders för era hjälpsamma svar!

Spelar det någon roll hur stor bilden är när man fakturerar?

Jag gick in på butikens hemsida nu och de har tagit bort min bild därifrån. Däremot har de lagt upp en bild på samma modell från en annan fotograf. Undrar om jag är en besvärlig typ för det där företaget... nu slipper de väl undan att ersätta mig för webb-bilden, suck...
Så här såg det i alla fall ut:
http://macsmoser.com/kunder/demonia/01.jpg
(produktbilderna är ej mina bilder, hoppas det är ok att länka så här)

Alla fotografer borde ha en "manager" som sköter allt strul och faktureringar så vi kan koncentrera oss på fotograferandet...
 
Brottet är redan begånget. Kan du bara bevisa det spelar det ingen roll att de tagit bort bilden. Fanns den inte i tryckt form också? Då har ju företaget riktigt svårt att röja bevis.

Säkra bevisning genom att ta skärmdumpar av hemsidan där bilden finns med och samla in tidningar eller reklamblad där de olovligen användt din bild.

Ta reda på upplaga, storlek osv. Beställ BLF:s prislista (kostar 100 spänn). Sedan är det dags att skriva ett brev med en faktura. Glöm inte ange räntesatsen på eventuell dröjsmålsränta om de inte betalar. Är det mycket pengar kan en utdragen rocess resultera i en del ränta.

/Jens
 
Jo, jag får väl köpa den där trista tidningen då. :) Men jag är ju så dålig på pappersarbete. :( Men skulle verkligen behöva pengarna. Tjej som jag är har jag bara så svårt att göra mig ovän med folk för pengars skull. Manager hitåt? ;)
Jag ska prata med fotografen jag assisterar, han borde kunna hjälpa mig med detta.

Upplagan låg år 2004 på 125.600 ex, jag får kolla upp vad den ligger på i år.
Tack igen, nu ska jag sluta "hijacka" denna tråd. :)
 
Herrejävlar!

Först och främst tror jag inte att det är en "tjejgrej" att man vill vara vänlig mot människor. Jag tror det är ganska mänskligt. Men det är en jävla skillnad när företag utnyttjar en och skor sig på andras arbete utan att betala för sig. Det är kriminellt och då är det bara att sätta hårt mot hårt. Då får man inte låta sig hindras av att man är konflikträdd, för då får man aldrig rätt.

125 000 är ingen liten upplaga heller och det borde VERKLIGEN vara lönt att ta strid om det här. Din idé om att konsultera något form av biträde är inte heller så dum om du inte känner att du orkar göra det själv.

Det är nämligen lite jobbigt att driva sådana här saker om man inte kommer överens med företaget. Det kan dra ut på tiden och kräva ett civilmål för att lösa det, vilket kostar en slant (som förloraren betalar). Har man bra på fötterna vinner man också ett sådant mål och kan kassera in en del pengar, men det tar tid. Men du ska inte låta dig avskräckas för det - tävrtom, det är därför en del företag chansar och skiter i lagarna, eftersom de tror att ingen kommer att driva det. men för din egen och för andra fotografers skull ska du absolut driva det här fallet, förusatt att du har ordentligt på fötterna.

/Jens
 
Förresten! Ett tips till: Håll dig till enbart skriftlig korrespondens med företaget. Spara kopior på alla brev du skickar och får. Då finns allt på papper och du riskerar inte att bli bortdribblad pga av stress i en situation.

Samma sak gäller förresten, och kanske i ännu högre grad, i korrespondens med myndigheter.

/Jens
 
Hmm...det finns alltså ingen som kan hjälpa en så man vet hur mycket man ska fakturera? =/

Om jag har förstått det hela rätt så är det (enligt BLF) alltså en liten "Arkivbild" jag ska ta betalt för x 2, p g a bildstölden?

Sen skulle man väl även ta betalt för utebliven notis om vem som har copyright? Nån påstod att detta skulle vara ett belopp på 10% av något "basbelopp"?? Vad menas med det?

Modellarvode kan jag också fakturera? Timpris eller hur gör man?

Moms...jag har inte F-skattesedel. Ska jag lägga moms på fakturan ändå?

Tacksam för hjälp!

/Tompa
 
Loennstroem skrev:
"basbelopp"?? Vad menas med det?
Prisbasbeloppet är ett sätt att inte behöva höja alla ersättningar (brott/försäkringar) med kronor.

"Riksdagen" bestämmer basbeloppets storlek.
2005 är det 39400 kr.

Sedan skriver man i försäkringsreklamen att man får ersättning med exempelvis 0,75*Prisbasbeloppet.
På så vis behöver inte alla skriva om sina villkor/regler varje år utan prisbasbeloppet räknas upp varje år.
 
Thomas, jag är också nyfiken på hur det gått.

Själv har mitt ärende gått så långt som till kronofogden men nu står allt still...

Jag vill varna för www.skobutiken.se
- det är inte bara jag som har problem med dem.
 
Jag blir så TRÖTT!

Loennstroem skrev:
Nä, vi "amatörfotografer" pressar inte alls priserna för er yrkesverksamma. Vi pressar priser åt kunderna. Motivera för mig varför en kund skulle vilja betala så himla mycket mer för att en yrkesverksam skulle göra jobbet, när en amatör kan göra jobbet så de blir nöjda. Jag säger inte bättre...men så att kunden blir nöjd?

Om detta handlar om att kunden ska få det billigt snarare än att du ska tjäna pengar; varför jobbar du då inte gratis? Det tycker jag vore jättesnällt mot det stackars företaget som förmodligen har jättedåligt med pengar.

Självklart VILL inte kunden betala mer, men om ingen säljer sig billigare än prislistan tvingas de betala rätt pris. Efterfrågan kommer inte minska när ALLT ska säljas. För att sälja måste man SYNAS.

Varför du som amatörfotograf inte ska pressa priset är för att du inte ska konkurera med yrkesfotografer. Du tar ju jobb från dem som de inte har råd att tävla om eftersom de lever på sitt jobb. Om varenda amatörfotograf höll på att pressa priser skulle ingen kunna leva på att vara fotograf. Jävla egotänk, det är som allt tjall kring kollektivavtal fast detta är ännu mer uppenbart. Det finns en prislista, är man inte tillräckligt duktig för att ta det priset med gott samvete ska man gå hem och öva, inte sälja sig billigt. Att sälja sig billigt är dåligt för alla men sämst för en själv. Om inte annat så handlar ju inte konkurensen om färdigheter då utan vem som har en pappa med fetast läder. Spela ärligt istället det gynnar alla.
 
Oj, konkurrens verkar farligt. Vi kan ju inte låta köparna avgöra vilket pris/prestandaförhållande de vill ha. Tänk om de väljer för låg kvalitet? Det går ju inte alls för sig.
 
Tvärt om

Konkurens är nyttigt. Det är nyttigt om man konkurerar med rätt medel. Har du aldrig undrat varför allt du köper idag håller lägre kvalitet än det du köpte på sjuttiotalet? För att du betalat mindre! Därför att konkurensen inte handlat om kvalitet utan om priset du fått betala.
När ett företag idag vill pressa priset på det dom säljer handlar det inte om att de vill ge dig den bästa produkten billigast, utan att ge dig det du betalar för. Varför vill fotografer vara lika kass? Du vill ju förmodligen också leverera ett bra jobb vare sig det är svart eller vitt? Dina möjligheter att leverera kvalitet ökar ju om du håller ett rimligt pris så du kan ha råd att fininsiera bra optik och upprätthålla kompetens.

Ärligt talat är ju många amatörfotografer till och med duktigare än lika många proffs därför att de i många fall har en mer genuin kärlek till det dom gör. Ska dom då inte ta betalt för det?

En kund batalar ju inte bara för ett foto, dom betalar för DIN kompetens och den ska inte vara gratis.

Vad gäller kundens krav på prestanda så finns ju forografer just för sin kompetens. Ifall kunden visste vad han ville ha och kunde fixa det skulle han inte vara kund.
 
Det ska löna sig att jobba.....

Vad är det egentigen som säger att man måste kunna leva på att vara fotograf? Tänk om alla gammla maskinskriverskor skulle börja klaga på att en massa amatörer skriver själva i Word?

Själv jobbar jag för 103kr i timmen, ja inte som fotograf alltså, men fick man drömma så skulle man vilja leva på att vara småbonde, typ 2 kor, en traktor och några får, antagligen helt omöjligt, vems är felet?, utveklingens?

Nu har ju Aliansen sänkt a-kassan också, så allt som är högre än lägsta a-kasse ersättning får väl anses vara bra betalt, annars får man byta jobb heter det.

Föresten är det inte så att det är överskott på folk innom hela medie-branchen? Har aldrig fattat var alla dom som går nån media-utbildning på gymnasiet tar vägen?, alla kan ju inte synas på TV. Kanske jobbar dom gratis som praktikanter eller sitter i kassan på ICA.
 
Re: Tvärt om

jaloux skrev:
Konkurens är nyttigt. Det är nyttigt om man konkurerar med rätt medel.
Att konkurrera med priset är alltså inte rätt medel?

Jag tycker nog att det är upp till köparna av en vara eller tjänst att avgöra om de vill betala ett högre pris, för att förhoppningsvis få högre kvalitet, eller om de vill betala ett lägre pris och få en vara eller tjänst de tycker är tillräckligt bra.
Dina möjligheter att leverera kvalitet ökar ju om du håller ett rimligt pris så du kan ha råd att fininsiera bra optik och upprätthålla kompetens.
Javisst. Jag vill absolut inte hindra någon från att hålla höga priser, lika lite som jag vill hindra någon från att hålla låga priser. Vad som lönar sig bäst visar sig så småningom, men det är varje enskild näringsidkare som ska ha rätt att sätta sina priser själva.
 
Tycker det mesta som skrivits om huvudämnet är kvalificerat skitsnack.

Hur många av er har bara originalbatterier i kameran istället för dom som finns hos Zebramedia?

Hur många av er har Elinchromeblixtar istället för Kaffebrus?

Hur många lämnar in bilen till sin märkseverkstad och kräver bara originaldelar istället för att laga själv med delar från biltema eller lämna in på en blandverkstad?

Hur många av er köper billiga Sigmaobjektiv istället för dyra Canon/Nikon?

Vem ska betala maten till alla Canon/Nikon/Elinchrom/Volvo/Saab anställdas barn då, herregud dom kommer ju svälta ihjäl !!!

Nej, var och en bestämmer helt själv vad saker och ting får kosta och vad man har råd med.
Vill man anlita Mattias Klum för en bild så får man det, vill man anlita grannen så går det oxå bra.
 
Fredrik H skrev:
Nej, var och en bestämmer helt själv vad saker och ting får kosta och vad man har råd med.
Vill man anlita Mattias Klum för en bild så får man det, vill man anlita grannen så går det oxå bra.

Problemet uppstår när bildköparen väntar sig att få bilder med Klums 'kvalitet' av grannen för några hundringar... Jag får intrycket att en del bildköpare inte inser skillnaden mellan en erfaren fotograf med _bra_ grejer och en finnig tonåring med kameramobil.
 
Lite påminner diskussionen om Lo som en gång i en rapport kom fram till hur många arbetsplatser folk "stal" genom att arbeta ideellt i idrottsrörelsen mm och att det vore bra att begränsa detta eller åtminståne förmånsbeskatta delatagande som ledare på läger etc. Det tog inte många dagar innan de insåg det korkade i det hela och diskussionen föll i glömska. Å andra sidan verkar ju ingen gnälla över att folk snickrar, städar, sågar själva?
Jag har full respekt för åsikten att det är helt fel att konkurrera med låga priser för att man jobbar svart men ofta är det ju inte det det handlar om utan att någon som älskar att plåta får en slant för sin hobby i något sammanhang och känner sig glad och uppskattad för det (och kanske tar upp det i deklarationen och kvittar mot den enorma "förlust" som fotointresset utgör - dvs det blir ändå inte nån skatt eller - oftast av okunskap - inte tar upp det i deklarationen men resultatet blir det samma, ingen skatt eftersom "förlusterna" är högre än intäkterna)

Det är knappast någon konkurrens för den duktige fotografen. Konkurrens är däremot att allt fler företag gör sin "blaha-fotografering" själva och gör livet surt för fotografer som saknar det lilla orginella. Men som någon annan sa - förr behövde man sekreterare för varje dokument som skulle maskinskrivas. Idag gör alla det själva. De som klarat sig bättre är de som har gjort mer än rent skrivande, dvs layoutare, grafiker etc.

Mina totala intäkter från plåtandet (bortsett från en kortare ass-anställning och att jag plåtar i jobbet ibland (se där, förr skulle de tagit in en fotograf till det!) är nog bara fyrsiffriga medans utgifterna tangerar sexsiffrigt *brr*. Det är nog det vanliga.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.