Annons

Fråga om prissättning

Produkter
(logga in för att koppla)
jag känner igen det här.
när det gäller fotografering och
bilder förstår ofta folk inte värdet.
attityden är att det nästan ska vara gratis.
"det är ju bara att knäppa ett kort" ungefär..
men att reklambyrårer och tidningarna där
annonserna med bilderna ska publiceras tar betalt ifrågasätts inte lika ofta.
 
Anders,
Har du några egna erfarenheter och exempel från branchen eller framför du bara synpunkter som du anser borde vara riktiga?

Dina jämförelser känns inte så branchrealeterade men det verkar som om du vill förändra på något som fungerar bra.

Det är svårt att bilda sig någon uppfattning om dig om man spanar in din sida?
 
mackan skrev:
Anders,
Har du några egna erfarenheter och exempel f

Jag kan komma med två exempel från datorvärlden:
1) En bekant ville ha en enkel sida med några klickbara tumnaglar på, och var inte beredd att betala för det. Jag kopierade helt enkelt bilderna till en mapp på min dator och lät Konqueror göra 'standardsidan' den kan göra. Enkelt för mig (ca en minuts arbete!) och gratis för bekanten.

2) En tillfälligt bekant hade fått virus/trojan/mask i sin dator och kunde inte fixa det sjölv. Jag sade att för 250 spänn kunde jag göra det, men ävne han ville ha det gratis. Min lösning: formatera hårddisken och installera om W98. Enkelt för mig och han fick det han ville, dvs blev av med problemet och slapp pröjsa. Att han samtidigt blev av med det han sparat på hårddisken verkade inte bekomma honom.

I båda dessa fall kunde jag sett till att det 'kunden' fick var bättre (snyggare sida eller att ha kvar alla sparade filer), men 'kunden' ville inte betala, så jag gav vad jag tyckte mig kunna ge gratis och kunden blev nöjd ändå.
 
Fast en del rörmockare är ockrare.

Bor i bostadsrätt ju, och tanken med att samla på sig jobb på flera i huset var att man skulle kunna slå ihop tiden under föreningen och få ner på resekostnader och dylikt

När vi väl fick räkningen så fick alla och envar en räkning på minimidebittering a 2 timmar. Jobbet hos mig kan väl max ha tagit en 20 minuter om ens det.

På två timmar hade jag både kunnat läsa in hur man gör, hitta och köpa rätt del och byta skiten själv om jag hade vetat vad snubben skulle ta.

Nog för att yrkensmän är både snabba och kunniga, men att byta några delar är inte direkt svårt om man bara läser på lite. Kan man följa ett recept, eller bygga och designa elektronik känns inte det som en utmaning direkt.
 
Hades skrev:
Menar du att kvalité och inte kan variera när det gäller rörmockararbet, garagebyggande, hårklippning etc etc?

Tycker fortfarande att man ska ta initativet och säga sitt pris för det kunden har specificerat i sin beställning. Är det för högt för kunden kan man börja förhandla om omfattning och andra saker för att hitta ett pris och kvaliténivå som passar kunden.
Att fråga vad en kund vill betala låter märkligt i de flesta andra sammanhang och jag har svårt att första att verkligheten ska behöva fungera annorlunda för fotografer.

Jag har ingen aning, jag är inte frisör eller rörmockare. Men det gjordes jämförelser med mjölk, och det pratades om att man säljer en produkt som fotograf. Min poäng är att produkten kan variera beroende på budget.
 
Självklart kan man fråga kunden vilken budget han har för ett jobb. Det sker hela tiden och i alla brancher tror jag.

Ringer jag byggfirman och säger att jag vill ha ett garage så finns det två frågor jag garanterat får. Hur stort? och vad får det kosta? Sedan kan de återkomma med ett förslag om vad jag får för pengarna.

Det fungerar lika dant i fotobutikerna. Kunderna kommer in och säger att de vill ha en kamera (noshit!) första frågan de får är ju vilken typ av kamera vilket egentligen bara är en mer subtil fråga om vad det får kosta.

Så det är en självklarhet att reda ut vad saker och ting får kosta när man gör affärer. Mer formellt kan det kallas för upphandling eller offertförfrågan.

Mvh
Maverick
 
mackan skrev:
Anders,
Har du några egna erfarenheter och exempel från branchen eller framför du bara synpunkter som du anser borde vara riktiga?

Dina jämförelser känns inte så branchrealeterade men det verkar som om du vill förändra på något som fungerar bra.

Det är svårt att bilda sig någon uppfattning om dig om man spanar in din sida?

Samhället i övrigt fungerar inte så. Jag tycker att det är ett dåligt råd till frågeställaren att han ska fråga hur mycket kunden vill betala. Jag kan inte påminna mej i något sammanhang jag någonsin blivit tillfrågad - hur mycket har du avsatt till detta eller hur mycket vill du betala? Skulle heller aldrig ställa frågan till kunder som en inledande fråga.

Bla förstärker detta inställningen att bilder och fotograftjänster är något enkelt att fixa, bara klicka lite så får du en slant och en dunk i ryggen. - Det blir väl kul för dej - du får ju din bild tryckt på fint papper som du kan visa släkt och vänner.

Bilder är oerhört viktiga (det viktigaste) i dagens mediasamhälle, bland annat i så gott som alla trycksaker. Tänk bara tanken - En veckotidning utan bilder. Hur många ex hade den sålt? Eller en reklambroschyr utan bilder. Hur mycket hade den produkten sålt.
Vi levererar det viktigaste i så gott som all kundkommunikation och jag tycker inte fotografen ska ha grundinställningen - Hur mycket vill ni betala - Ok, då nöjer jag med det då!
 
Maverick skrev:
Självklart kan man fråga kunden vilken budget han har för ett jobb. Det sker hela tiden och i alla brancher tror jag.

Ringer jag byggfirman och säger att jag vill ha ett garage så finns det två frågor jag garanterat får. Hur stort? och vad får det kosta? Sedan kan de återkomma med ett förslag om vad jag får för pengarna.

Det fungerar lika dant i fotobutikerna. Kunderna kommer in och säger att de vill ha en kamera (noshit!) första frågan de får är ju vilken typ av kamera vilket egentligen bara är en mer subtil fråga om vad det får kosta.

Så det är en självklarhet att reda ut vad saker och ting får kosta när man gör affärer. Mer formellt kan det kallas för upphandling eller offertförfrågan.

Mvh
Maverick

Det är ju precis det jag menar - kunden får det han betalar för. Har kunden avsatt 10 000:- för att köpa en kamera, då får han inte en EOS 1Ds. Även om han vill ha det. För affären har satt ett pris på den

Goddag, jag vill köpa en kamera, EOS 1Ds.
Hur mycket har du avsatt och budgeterat för det då?
Tja, ca 10 000:-
Ok, då säjer vi det då!

Man måste ge ett pris på det kunden önskar sej utifrån hans beställning och önskemål inte fråga vad han vill betala.
Tycker han det är för dyrt får han nöja sej med en annan produkt eller tjänst
 
Jag tycker inte alls att det är samma sak. När en kund säger att han vill ha en bild så är det, för mig, samma sak som när kunden säger att han vill ha en kameran.

Kunden säger inte att han vill ha en produktbild innehållande produkten med en modell och söderhavspalmer i bakgrunden. En bild är för ospecifiserad för att kunna ge ett pris på. En enkel produktbild mot vit bakgrund kanske är värd en 500:- ska det börja trixas med färgade bakgrunder, skuggor och miljör osv så räcker inte 500-ingen alls.

Men visst det går att fråga ut kunden exakt vad han vill ha och sedan lämna ett kostnadsförslag. Eller så frågar man om budgeten och lämnar ett lösningsförslag. Jag tycker båda är lika vanliga i affärer som är lite mer avancerade än att köpa äpplen hos ICA. En redan färdig bild presenterad som en tavla är t ex jämförbar med äpplet.

/Maverick
 
varför inte helt enkelt använda blfs
prislista som vägledning. det är inte motivet som är avgörande vid prissättning av arkivbilder.
utan storlek/antal/och upplaga vid publicering.
samt vilket sammanhang bilden ska användas t.ex. redaktionellt eller i reklam.
 
Nu är det som så att priset i ICA-butiken inte alls är avgjort.

Men är du beredd att ta striden och pruta?

-Ja, det blir 425 kr
-Njae jag tycker det är värt 389 kr.
-Va

Kön växer...

-Nej, 425
-Då tror jag inte att jag vill ha ngt.

Och så går köparen och lämnar kassan utan maten.

Kön väääääxer... när kassören får kalla in chefen som får lägga tillbaka alla varor.

Troligtvis så är du inte välkommen åter.

Nästa gg så möter chefen upp samma sekund man kliver in i butiken och förklarar att jag får betala 300+vad varorna kostar om jag skall ställa mig i kön. Eller tar chefen en deposition på 1000 kr direkt samtidigt som en anställd får följa mig som de gör med blinda.
 
Maverick skrev:
Jag tycker inte alls att det är samma sak. När en kund säger att han vill ha en bild så är det, för mig, samma sak som när kunden säger att han vill ha en kameran.

Kunden säger inte att han vill ha en produktbild innehållande produkten med en modell och söderhavspalmer i bakgrunden. En bild är för ospecifiserad för att kunna ge ett pris på. En enkel produktbild mot vit bakgrund kanske är värd en 500:- ska det börja trixas med färgade bakgrunder, skuggor och miljör osv så räcker inte 500-ingen alls.

Men visst det går att fråga ut kunden exakt vad han vill ha och sedan lämna ett kostnadsförslag. Eller så frågar man om budgeten och lämnar ett lösningsförslag. Jag tycker båda är lika vanliga i affärer som är lite mer avancerade än att köpa äpplen hos ICA. En redan färdig bild presenterad som en tavla är t ex jämförbar med äpplet.

/Maverick

Tack för att du tar dig tid att utveckla och förklara resonemanget att vi inte säljer färdiga produkter.
 
SENASTE NYTT!!!

Jag har såklart följt diskussionen här och det kanske finns några som undrar vad som hände sen??

Jag gjorde som så att jag gav företaget ca 50% av BLF:s prislista som erbjudande till de bilder de ville ha...eftersom det även fanns intentioner om ett eventuellt längre samarbete mellan mig och företaget.

Sedan jag skickade iväg offerten har jag inte hört nåt mer från företaget...och det är ca en månad sedan nu.

I kväll kontaktade modellen mig och berättade att hon hade fått veta att företaget har snott våra bilder och tryckt upp på deras rabattkuponger som de skickar med till alla som beställer deras produkter.

Så bra har det gått med detta jobbet. Nu måste jag ju få tips om hur jag ska gå vidare med detta...man vill ju bara inte att företaget skall komma undan med detta. Det här är ju höjden av fräckhet tycker jag.

Jag har lite svårt att tyda BLF:s prislista har jag märkt...så om någon vill hjälpa mig med den summa jag kan fakturera är ni välkomna att kontakta mig. :)

Jag bifogar ett foto på rabattkupongen. Jag la dessutom in originalbilden för påseende bland mina bilder. :)

Mvh,
TOmpa
 

Bilagor

  • photoss.jpg
    photoss.jpg
    30.8 KB · Visningar: 877
Hej!
Vilket jävla sätt!

Driv det här tills du har varenda krona du vill ha av dem. Men förbered dig på att det kommer ta tid och kraft, men du kommer definitivt att vinna, även om du måste gå till domstol.

Det finns massor av bra trådar du kan börja med att läsa igenom här på Fotosidan. Bara att söka på "bildstöld" "snodde min bild" osv, så hittar du vad du söker.

På dem bara! Så jävla oseriöst.

Och glöm allt vad du erbjöd dem innan, nu är det fullt pris som gäller. Ni har inte skrivit något avtal, och då är det BLF:s priser som gäller med alla tillägg för stöld och utelämnande av namn osv.

/Jens
 
Lider med dig Thomas.
Är på väg att råka ut för ungefär samma sak, då en av modellerna jag fotat tydligen dealat på egen hand o håller på att lämna över en av de bilder jag tagit till nån jäkla gratisalmanacka som ska tryckas i ett antal ex för distribution i usa...
Sånt känns ju jätteskoj -not-
Så jag säger: PÅ DEM BARA!
Är du medlem i SFF?? www.sfoto.se hade problem med att bilder jag tagit publicerades utan att fotograf nämndes för ett tag sen, kontaktade sff jurist och fick ett väldigt bra stöd och rådgivning därifrån. Så SFF kan klart rekommenderas.
 
Tjena Jocke! Jo, visst blir man förbannad. Det är mest sättet de gör det här på som får en att bli förbannad för någon ersättning räknar jag inte med att få.

Tyvärr kan jag inte bli medlem i SFF eftersom jag varken är yrkesverksam, assistent eller fotostuderande. Men annars hade det säkert varit en jäkligt bra grej att gå med.

Jag hoppas att även du står på dig med. Så mycket tid, kraft, entusiasm och pengar som man lägger ner på det här vill man ju inte bli utnyttjad.

Lycka till!
/Tompa
 
Jo, dom kommer att få en saltad räkning som dom kommer att ha tio dagar på sig att betala. Sen får dom en påminnelse...och sen får man väl dra in kronofogden. :D

/TOmpa
 
Glöm nu inte att modellen ska gå in med sina krav paralellt med dina!!!

Det här handlar ju också om publicering i strid med "lagen om namn och bild i reklam"!!!

Vad hennes krav kan tänkas bli har jag ingen aning om faktiskt, men en rätt så rejäl summa det också.

Finns säkert någon som vet här om modellers prissättning samt ersättning för otillåten publicering. Har för mig att det brukar bli rätt så rejäla skadestånd efter svenska förhållanden.
 
Hejsan, trist att höra om bildstölden Tompa, hoppas det löser sig.
Har varit med om nåt liknande som jag inte orkat ta tag i, jag vet inte hur jag ska göra med det.
När jag var i Paris fick jag ett mail från en butik som ville använda en av mina bilder till en annons och de behövde bilden redan samma dag. Jag svarade att det var omöjligt då jag behövde scanna om bilden så att den skulle bli tillräckligt högupplöst för att kunna gå i tryck och eftersom jag befann mig i Paris gick inte det. Tilläggas kan att denna butik köpt en bild av mig tidigare för att ligga på webben men att jag då aldrig fick den ersättning jag blivit lovad. Jag nekade alltså detta nya erbjudande och påpekade än en gång att jag inte fått min förra ersättning.
När jag sedan en tid senare sitter på en frisörsalong och bläddrar i tidningar hittar jag min bild i en annons i Amelia. Butiken har alltså använt en lågupplöst JPG-bild utan min tillåtelse. Ägaren av butiken har nu flyttat till Madeira (om jag inte minns fel).
Kan Amelia hjälpa mig här eller måste jag lösa det med butiken i fråga? Hur nu det ska gå till, jag är jättedålig på sånt här. (Modellen på bilden har heller inte fått någon ersättning.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.