Annons

Fråga om Nikonobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Har avbeställt order

Hej!


Jag beställde "AF 200-500/5-6,3 DI IF LD" från "Plusfoto & Data" för 9 345 SEK (inkl. frakt) då det var billigast enligt "www.prisjakt.se".

Sedan läste jag inlägget ovan och så märkte jag att företaget inte svarade i telefonen trots angiven telefontid. Lite orolig för att det är nå´t blufföretag liksom f.d. kameraexperten.

Som tur var har jag inte betalat en enda krona och jag hoppas att min avbeställning gick igenom.


Jag har ju mitt 18-105mm objektiv från Nikon och det där makrot på 70mm från Sigma.


Vilken maxlängd på objektiv tycker ni är bra för att kunna hantera kameran utan stativ? För ju längre objektiven är, ökar de i vikt har jag märkt.


Med vänliga hälsningar at1981 !!
 
Vidvinkel vs. Fisheye?

Hej!


Vad är det för skillnad på begreppen vidvinkel och fisheye?
Om man vill få med så mycket som möjligt i bild, vad bör man välja då av följande?


Nikon AF DX 10.5/2.8G ED Fisheye
Nikon PC-E 24/3,5D ED
Nikon Nikkor AF 16/2,8 D Fisheye


Det som jag t.ex. vill kunna göra är att ta fina landskapsbilder då jag själv är på en högt belägen plats och vill få en så bra bild som möjligt av omgivningen uppe från den höga höjden :)


Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar at1981 !!
 
Hej!


Vad är det för skillnad på begreppen vidvinkel och fisheye?
Om man vill få med så mycket som möjligt i bild, vad bör man välja då av följande?


Nikon AF DX 10.5/2.8G ED Fisheye
Nikon PC-E 24/3,5D ED
Nikon Nikkor AF 16/2,8 D Fisheye


Det som jag t.ex. vill kunna göra är att ta fina landskapsbilder då jag själv är på en högt belägen plats och vill få en så bra bild som möjligt av omgivningen uppe från den höga höjden :)


Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar at1981 !!
Du behöver inget av det du räknade upp.
Köp en kamera med en kitzoom.
Fota och köp inget förrän du behöver det.

Till landskap duger i princip vad som helst.
Men en bönpåse & en trappstege eller ett vettigt stativ hjälper upp det hela.
 
OM DU MONTERAR GAMLA GLUGGAR, SE FÖR GUDS SKULL TILL ATT HA KAMERAN AVSTÄNGD! Jag slår säkert in öppna dörrar här, men bättre safe än sorry... Jag har naturligtvis endast hört om detta problem ryktesvägen, eftersom jag aldrig i liiiivet skulle göra (eller ha gjort) nåt så urbota kortkat, herregudvatrorduommejmänniskadetvademestinsinuantajamen...
 
Du kan montera i stort sett vilket objektiv som helst på in D90 kamera. Om det är tillverkat före 1977 så kan det finnas gamla som ej är ombyggda. Ej AIs konverterade men dom är sällsynta. Man får nästan beställa sådana för att hitta dom. Resten från 1977 och framåt kan du använda med automatik eller med handpåläggning. Nikon F-mount firade nyligen 50 års jubileum.

Annat är det med Canongluggar se till att dom passar innan du sabbar din kamera. Jo, jag vet nu har du ju en NIKON och ingen CANON.
 
... Det var AIs Nikkor-objektiv på digital Nikonkamera, btw... (vad jag hade hört, alltså) Har själv kört flertalet AIs-gluggar på nikons digitala "konsument/entusiast"-kameror utan funktionsfel. Enda aber att ljusmätningen inte funkar, så man får testskjuta så fort ljusförhållandena ändrar sig. Det är iofs inget jättebekymmer (bara att kasta så fort exponeringsinställningen är gjord), men det är inte helt funkis för actionfoto, flygande fåglar eller foto där man ständigt ändrar vinkel...
 
Du behöver inget av det du räknade upp.
Köp en kamera med en kitzoom.
Fota och köp inget förrän du behöver det.

Till landskap duger i princip vad som helst.
Men en bönpåse & en trappstege eller ett vettigt stativ hjälper upp det hela.
Bra råd, men om du läser ser du att Alexander redan har D90 med 18-105.
Alexander, gå ut nu och fota landskap med din kitzoom. Inget av de objektiv du räknar upp är vad du behöver och vill ha. Och mitt råd är att du måste använda det du har och förstå det innan du köper mer. Du kan ta fina landskapsbilder med ditt 18-105, testa! Det andra var dåliga förslag.
 
Skillnader och likheter mellan två objektiv!

Hejsan!


Jag undrar vad det är för skillnad mellan dessa två objektiv, med samma numeriska mm-mått men till verkligen olika priser.

Nikon-objektivet har VR och det har inte Tamrons, finns det fler skillnader än så?


Objektiven i fråga är följande:
Nikon AF-S 70-300/4.5-5.6G IF ED VR
Tamron AF 70-300/4-5,6 Di


Syftet är att kunna zooma in objekt på långt håll, som komplement till mitt 18-105mm från Nikon.


Som jag har förstått så kan man i alla fall zooma in lika mycket med båda objektiven då det anges samma siffror.


Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar at1981 !!
 
Hejsan!


Jag undrar vad det är för skillnad mellan dessa två objektiv, med samma numeriska mm-mått men till verkligen olika priser.

Nikon-objektivet har VR och det har inte Tamrons, finns det fler skillnader än så?

Ja. Köp Nikon, du, det är säkrast.

Du kan zooma in ännu mer om du köper Nikon 200-400/4 VR.

Per.
 
Var försiktig när du sätter på ett gamalt Nikonobjektiv på din D90. Sätt objektivets bländare på 5.6 för säkerhets skull. På gamla Nikonkameror var man tvungen att montera objektivet med den bländaren inställd och på nåt sätt hänger detta fenomen med även på nya kameror. Ta inte i, ifall det inte går på som det ska!

Det är sant, att har du ett riktigt gammalt objektiv (äldre än mitten av sjuttiotalet) får du provmontera försiktigt. Är det AI-modifierat passar det, annars går det inte dit alls.
Däremot behöver du inte alls bry dig om bländare 5,6. Det gällde bara på de gamla kamerorna som använde bländargaffeln.
Se exempel http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1619235.htm?set=mp
 
Färdigshoppat för en oerhört lång tid framåt!

Hejsan!


Nu har jag shoppat klart för min del i kamera väg på en bra tid framåt.


Så här blev det:

*
Nikon D90 + 18-105mm + Kameraväska + 4 GB SD-minne + 2 batterier + batteriladdare: 11 085 SEK (Dustin)

*
Sigma 70mm makro: 4995 SEK (Fotokungen)

*
Nikon 70 - 300mm inkl. 3 UV-filter (ett till 70-300mm + ett till 18-105mm + ett till 70mm makrot): 5 445 SEK

* (Ej inköpt än, men snart)
Nikon SMZ 800 inkl. extra belysning och kameraadapter: 28 000 SEK (Av privatperson)


Totalsumma: 49 525 SEK inkl. Nikon SMZ800


Med vänliga hälsningar at1981 !!
Ps. Tack för alla tips jag har fått av er läsare och skribenter här. Ds.
 
Senast ändrad:
Jag har i dagarna köpt en Nikon D90 och jag har inte alls så bra koll på objektiv och sådant.
Tre veckor senare:

Totalsumma: 49 525 SEK inkl. Nikon SMZ800
Antingen är du ett troll eller helt galen. Hur kan man köpa kameraprylar för femtio lakan när man enligt egen utsago "inte alls har bra koll på objektiv och sådant"?

Jag tror inte en sekund på det som skrivits i den här tråden. Om det mot förmodan är sant så är det väl bara att önska dig lycka till med att lära dig använda utrustningen och reparera det eventuella hålet i plånboken.
 
Smz 800

Hej!


Jo jag skall köpa ett mikroskop och han som säljer på blocket känner jag lite flyktigt, så han ger mig 4000 SEK rabatt utifrån det pris han satte ut på Blocket (http://www.blocket.se/vi/21301050.htm?ca=11_s).

Det ska bli kul att se saker på riktigt nära håll och sedan kunna fota det med min D90 så får jag en annan typ av bilder till min bildsamling i datorn :)


Med vänliga hälsningar at1981 !!
 
Senast ändrad:
Tre olika frågor om objektiv till Nikon

Hej!


Mikroskopköpet är vilande för tillfället, försäljaren vill inte bli ovän med mig om jag händelsevis skulle ångra köpet i efterhand då det rör sig om en summa på 28000 SEK.


En liten fråga som jag har också.

Jag köpte ett Nikon 70-300mm och sedan fanns ett Sigma eller Tamron (minns ej exakt vad det var) på 80-400mm som kostade runt 7000 SEK eller nå´t och Nikon 80-400 kostade 14 685 SEK.

Men frågan lyder som följer:

Är både 70-300mm och 80-400mm lika bra för syftet med handhållen fotografering, eller är det ena bättre lämpat än det andra för det syftet?


70-300 som jag har från Nikon (4795 SEK inkl. UV-filter), det överlappar mellan 70-105 mm gentemot mitt andra objektiv 18-105mm. Men 80-400 från nikon kostade nästan 10 000 SEK mer och det är ju en himla massa pengar.

105-500mm från Sigma kostade runt 8700 SEK om jag inte minns fel i Japanphoto-butiken men de hade inget anpassat för Nikon inne i sin butik och dessutom vägde det lite mer.



Nästa fundering:

När har man praktisk nytta av objektivet från Sigma 300-800mm?

Det kostar ju hur oändligt mycket som helst och så väger det mycket. Det är knappast anpassat för handhållen fotografering. Beskrivningen från en av försäljarna av Sigmas 300-800mm angav att det vore som en dröm för fågelfotograferna.


Och min sista fundering:

Är det någon som har testat att fotografera månen med Nikon D90 tillsammans med Nikons objektiv 18-105mm eller 70-300mm och fått en bra tydlig bild så kratrar och sådant trevligt syns?

Jag har sett bildexempel på månen, men då med objektiv på 1000mm och sådant. Undrar lite om det verkligen behövs så pass om man vill fota månen?.


Med vänliga hälsningar at1981 !!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.