Frågor om tele- & vidvinkelobjektiv
Hej!
Nu är det här med Makroobjektiv avklarat, nu skulle jag önska bra tips på telezoomobjektiv till ett maxpris av 10 000 - 15 000 SEK som är bra.
Det som jag t.ex. vill kunna göra är att zooma in bra om jag står på högt belägna platser.
Här hittade jag fem st.
* AF 150-500/5-6.3 DG OS APO HSM (Sigma)
* 70-300/4,5-5,6G AF-S ED VR (Nikon)
* AF 120-400/4.5-5.6 DG OS APO HSM (Sigma)
* AF 200-500/5-6,3 DI IF LD (Tamron)
* AF 80-400/4,5-5,6D ED AF VR (Nikon)
----
Med det här när det står ett fast värde
(t.ex. AF-S Nikkor 300 mm f/4D IF-ED). Innebär det att man inte kan zooma medan man kan zooma med (t.ex. AF VR Zoom-Nikkor 80-400 mm f/4.5-5.6D ED)?
----
När det gäller vidvinkelzoom
(t.ex. AF-S Zoom-Nikkor 14-24mm f/2.8G ED) så tänker jag på att t.ex. 14-24 mm inte ens är i närheten av 300 - 500 som på icke vidvinkelobjektiv. Förstår jag rätt att man inte alls kan zooma in så mycket med ett vidvinkelobjektiv?
Blir det panoramabilder av vidvinkelobjektiv eller böjer sig bilden eller hur jag ska säga ute i hörnen för att mer ska få plats i bilden?
----
Det som jag vill kunna göra med objektivet är följande:
* Zooma in djur som man ser långt bort och kunna fota dem.
(Långt avstånd kanske kan vara 200m bort från en själv)
* Fota månen så att man kan se dess kratrar och så med hjälp av stativ och sikta kameran mot månen.
* Fota nattljus från en stad då jag är på en högt belägen plats.
(T.ex. är på toppen av Hammarbybacken i Stockholm och vill fota ljuset från Stockholm)
---
Jag har gått in helt för det här med foto, och objektiv och så köper man ju inte så mycket av utan behåller det för lång tid vilket gör det prisvärt.
En helt annan sak jag funderar över när man har praktiskt behov av objektiv som kostar runt 250 000 SEK
(t.ex. AF 200-500/F2,8 EX DG). Nu har jag inte sådana summor till förfogande tyvärr
Tack allesammans för er hjälp och tålamod att besvara mina frågor då jag inte är så hemma med allt i fotovärlden.
Med vänliga hälsningar at1981 !!