Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om Nikonobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

varmdo_at1981

Aktiv medlem
Hej!


Jag har i dagarna köpt en Nikon D90 och jag har inte alls så bra koll på objektiv och sådant.


*
Min pappa har en analog systemkamera från Nikon med div. objektiv som åtminstone passar till den analoga systemkameran. Det fästes genom slags gänga, dessa objektiv i kameran.

Nu undrar jag om dessa objektiv även passar till D90?


*
Vad rekommenderas för tillbehör till D90 (?) om man t.ex. vill ta en bild som denna: http://piclib.nhm.ac.uk/piclib/webimages/0/30000/200/30295_med.jpg


*
Om man vill fota med en D90 i det man ser i ett mikroskop eller i ett teleskop. Ni som har erfarenhet, berätta det ni kan :)


Med vänliga hälsningar at1981 !!
 
1. Menar du verkligen gänga? Nikon har haft samma fattning på sina objektiv väldigt länge, men det är en bajonett, samma som till din D90. De flesta objektiv (om de inte är mycket gamla) passar till din D90, men du får ingen exponeringsmätning, och måste fokusera mnauellt. Prova försiktigt att montera dina gamla objekti; passar de, kan du använda dem. Var litet försiktigt, som sagt,när du monterar dem, bara.Det finns en tabell i handboken som klargör exakt vilka objektiv som passar, och vilka funktioner du får.

2. Du behöver inga tillbehör alls! Ett stativ kan dock vara bra att ha, för att kunna ta bilder i befintligt ljus inomhus.En handbok i fotografering är också att rekommendera, finns på bibblan.

För at den dr bilden på ensekt behöver du ett makroobjektiv (från ca 4000:), mellanringar (ca 1000:) eller en närbildslins (några hundra)

3 Det finns speciella kopplingar att köpa som passar mellan mikroskop/teleskop och kamera. De brukar inte vara helt billiga..

Per.
 
Nikontillbehör

Hej Alexander
Nikon har varit användarvänliga nog att alltid använt samma bajonettfattning på sina kameror och objektiv. Jag tvivlar starkt på att din pappas objektiv har en jänga om det är nikongrejor. Om jag har rätt passar pappas gamla objektiv utmärkt på din D 90. Däremot, om objektiven är gamla, har du ingen autofocus utan ställer om din kamera till manull focusering. Du har förmodlingen ingen överföring av bländarefunktioner och du ställer då kameran på M och sköter bländaren manuellt själv. Allt detta beror på hur gamla grejor pappa har.
Småkryp fotar du med "äkta" macroobjektiv t.ex. Nikkor 105 - f.2,8 Micronikkor eller Nikons 60 mm med samma närbildsresurs 1:1. Väldigt många objektiv står det Macro på men dom går inte ner till i närheten av 1:1 ocd då får du inte den förstoringsgrad du frågar efter.
Fotografering genom mikroskop och teleskop är överkurs för mig men det handlar om adaptrar mella kamera och instrument. Det finns men om någon adapter för D90 har jag inte kunskap om. Däremot har jag själv en adapter för tubkikare och en nikonpocket och det funka hyfsat men är svårhanterligt.
 
Var försiktig när du sätter på ett gamalt Nikonobjektiv på din D90. Sätt objektivets bländare på 5.6 för säkerhets skull. På gamla Nikonkameror var man tvungen att montera objektivet med den bländaren inställd och på nåt sätt hänger detta fenomen med även på nya kameror. Ta inte i, ifall det inte går på som det ska!
 
Tack för era svar!

Hej!


Jag tackar för era svar som jag fått hittills. Men det var en sak som jag glömde att fråga om.

Nämligen vad ni har för rekommendationer till D90 om man vill ta en bild likt denna? http://farm1.static.flickr.com/38/121916516_1a25bb9c88.jpg

--- Tänkte att om man står uppe på en högt belägen plats som t.ex. Hammarbybacken i Sthlm en möörk klar kväll och vill fota Stockholm och dess belysning.


Apropå fästanordning för objektiven till kameran vet jag inte riktigt vad det heter, så därför skrev jag något jag trodde var rätt.


Med vänliga hälsningar at1981 !!
 
Nattbilder

Nattbilder är ett mycket intressant motivområde. En absolut förutsättning är att du kan lämna kameran inför exponeringen utan att röra vid den. Enklast är givetvis ett stadigt stativ. Välj lämplig brännvidd för motivet, skruva upp ISO-talet till ca. 2000 knappast höre med tanke på en lång exponerig, D90 klarar förvånande höga ISO-tal. Starta med längsta automatiska exponeringstid 30 sekunder. Om den tiden är för kort får du ställa kameran på Bulb och exponera på längre tider, mängden lus och dess intensitet är givetvid helt avgörande. Du ser ganska bra på monitorn om exponeringen är tillräcklig. Med förinställd slutartid exponerar du med hjälp av självutlösaren så du inte vidrör kameran, den exponerar efter 10 sekunder om i grundinställning. För bulbinställning måste du nog köpa en fjärrutlösare, kosta strax under två hundra kronor. Gör många alternativa provexponeringar så kommer du att hitta din drömnattbild.

Lycka till
 
Nattbilder är ett mycket intressant motivområde. En absolut förutsättning är att du kan lämna kameran inför exponeringen utan att röra vid den. Enklast är givetvis ett stadigt stativ. Välj lämplig brännvidd för motivet, skruva upp ISO-talet till ca. 2000 knappast höre med tanke på en lång exponerig, D90 klarar förvånande höga ISO-tal. Starta med längsta automatiska exponeringstid 30 sekunder. Om den tiden är för kort får du ställa kameran på Bulb och exponera på längre tider, mängden lus och dess intensitet är givetvid helt avgörande. Du ser ganska bra på monitorn om exponeringen är tillräcklig. Med förinställd slutartid exponerar du med hjälp av självutlösaren så du inte vidrör kameran, den exponerar efter 10 sekunder om i grundinställning. För bulbinställning måste du nog köpa en fjärrutlösare, kosta strax under två hundra kronor. Gör många alternativa provexponeringar så kommer du att hitta din drömnattbild.

Lycka till


Varför ta i så otroligt med iso när du tar på en stad som ändå har en hel del ljus,
Jag körde iso 125 på denna bilden nedan

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1584492&target=_blank
 
Hej!


Apropå fästanordning för objektiven till kameran vet jag inte riktigt vad det heter, så därför skrev jag något jag trodde var rätt.


Du hade rätt - även bajonettfattningen är en gänga...
"då dess alstringsyta av bestämd form, liggande i plan genom en tänkt cylindrisk axel, tänks röra sig utefter en skruvlinje"

För riktigt smått som "din bild" finns lösningar där du dels kan fota med din dator genom dessa enkla usb varianter, vilka funkar lite sissådär

http://www.usbmikroskop.se/?gclid=COi_vPm52ZkCFc6T3wodvU7aWg

Sen finns även riktiga microskop som du antingen kan koppla direkt och fota med datorn typ
http://www.cyberphoto.se/konus/5829.jpg

eller koppla kameran till mikroskopet med en adapter

Det finns rätt mycket såna här prylar om man googlar runt lite i olika fabrikat från nån tusenlapp och uppåt.
 
Kvalster

För det första vill jag be om ursäkt för att jag släppte förra inlägget innan jag korrektutläst det. Min finmotorik i fingrarna lämnar som ni sett mycket i övrigt att önska. Jag tror ändå att ni förstod det mesta i mina skrivningar.
Göteborgsbilden, jag tror att den är därifrån, är fantastisk. Jag tror dock att det är relativt gott om ljus vid exponeringen, ingen utpräglad nattbild även om den säker är exponerad den mörka delan av dygnet. Sedan är det givetvis så att man aldrig skall skruva upp ISO-talet ett enda steg över det nödvändiga. Om lägsta inställning räcker är det det ideala ur kvalitetssynpunkt.
Om den första bilden i den här tråden är ett Kvalster och ingen Fästing,småkryp är inte min grej, då är det inget annat än mikroskop som gäller, inget makro i världen kan återge ett kvalster.
 
För det första vill jag be om ursäkt för att jag släppte förra inlägget innan jag korrektutläst det. Min finmotorik i fingrarna lämnar som ni sett mycket i övrigt att önska. Jag tror ändå att ni förstod det mesta i mina skrivningar.
Göteborgsbilden, jag tror att den är därifrån, är fantastisk. Jag tror dock att det är relativt gott om ljus vid exponeringen, ingen utpräglad nattbild även om den säker är exponerad den mörka delan av dygnet. Sedan är det givetvis så att man aldrig skall skruva upp ISO-talet ett enda steg över det nödvändiga. Om lägsta inställning räcker är det det ideala ur kvalitetssynpunkt.
Om den första bilden i den här tråden är ett Kvalster och ingen Fästing,småkryp är inte min grej, då är det inget annat än mikroskop som gäller, inget makro i världen kan återge ett kvalster.

Tror inte ens ett mikroskop räcker, fotoner är lite för stora och skärpedjupet blir löjligt kort pga optiska lagarna. Nej det är elektroner som gäller. Köp ett begagnat svepelektronmikroskop. Hittade ett svenskt med google för 1.5 mille, Zeiss. Som hittat. :)

Lycka till med inköpet!
 
Makroobjektiv

Hejsan!


Behöver man något mer till sin kamera än just ett makroobjektiv för att det skall fungera.

Jag har läst lite men det verkar krångligt med alla siffror och begrepp hit och dit.

Den här bilden är inte ifrån något mikroskop i alla fall :p
http://farm4.static.flickr.com/3236/2830356750_4def820f75.jpg
http://image57.webshots.com/457/1/60/3/2860160030029210395ovZmgm_ph.jpg
(hittade på nätet)

Jag har en Nikon D90 och vad för olika objekitv kan ni tipsa om för att man ska lyckas zooma in så här bra som bildexemplena i länkarna visar?


Det objektiv jag har nu 18-105 nå´nting blev inte riktigt så superbra inzoomningbilder dessvärre :(



Tack på förhand för svar :)


Med vänliga hälsningar at1981 !!
 
Var försiktig när du sätter på ett gamalt Nikonobjektiv på din D90. Sätt objektivets bländare på 5.6 för säkerhets skull. På gamla Nikonkameror var man tvungen att montera objektivet med den bländaren inställd och på nåt sätt hänger detta fenomen med även på nya kameror. Ta inte i, ifall det inte går på som det ska!

På kameror med AI-koppling eller nyare (1977- ) så behövs det inte. Det är bara kameror som använder gaffelkopplingen som man behöver ställa in 5.6 på objektiven innan man sätter dit dem. Visst, det kanske finns något undantag som bekräftar regeln men inte vad jag vet.

Det är ju tom så att man på moderna kameror ska ha objektivet spärrat på minsta bländaren och G-objektiv som inte har någon bländarring är ju som objektiv med minsta bländaren inställd.

M
 
Hejsan!

1.Behöver man något mer till sin kamera än just ett makroobjektiv för att det skall fungera.

2.Jag har en Nikon D90 och vad för olika objekitv kan ni tipsa om för att man ska lyckas zooma in så här bra som bildexemplena i länkarna visar?

Med vänliga hälsningar at1981 !!

Hej på dig och välkommen till fotovärlden.

Svar:
1. Ja, du behöver en god portion tålamod - annars är det lugnt så länge du håller dig i dagsljus + liite mörkare.
2. Om pengar inte är ett bekymmer så skulle jag nog välja i fallande skala :
- Nikon MicroNikkor 105(157)
- Nikon MicroNikkor 60(90)
- Tamron 90 (135)

Den typen av sensor som bl.a. sitter i en D90 "har lite hyss för sig" - p.g.a. sin storlek så förändras bildvinkeln "inuti kameran" så att ett objektiv ger intryck av att ha 1,5 ggr större brännvidd än det verkligen har. Därav siffrorna inom parentes ovan.
Det finns massor skrivet om detta så jag fördjupar inte mig i det nu, utan säger lite svepande att om du vill ta bilder på kryp och inte vill krypa alltför mycket så vill du ha stor/lång brännvidd. Gillar du byxor med skit på knäna så välj med fördel lite kortare brännvidder.
Tänk på att även närgränsen påverkas...alltså hur när du kan komma som närmast med objektivet, lång brännvidd har ofta längre närgräns.

Kika in hos nikon.se - de har en del matnyttigt där i form av t.ex. reklamblad om objektiv m.m....

JAG hade valt
- Nikon MicroNikkor 60(90)
, jag tycker det är lite lagom ur alla synvinklar...

M.v.h.

/Magnus
 
Hej på dig och välkommen till fotovärlden.

Svar:
1. Ja, du behöver en god portion tålamod - annars är det lugnt så länge du håller dig i dagsljus + liite mörkare.
2. Om pengar inte är ett bekymmer så skulle jag nog välja i fallande skala :
- Nikon MicroNikkor 105(157)
- Nikon MicroNikkor 60(90)
- Tamron 90 (135)


/Magnus


Hej!

Den som var bäst, är det denna du menar då?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31851


Med vänliga hälsningat at1981 !!
 
Bildexempel?

Hej!


Finns det bildexempel någonstans på växter och insekter med just de objektiven som ni föreslår?


Tack på förhand :)


Med vänliga hälsningar at1981 !!
 
Makroobjektiv

Hej Alexander

Optikems brännvidd spelar ingen roll på din bild, det är enbart förstoringsgraden som avgör hur stort motivet blir på bild. Däremot är brännvidden avgörande för hur nära motivet du måste vara för att fylla bildrutan med t.ex. sländan eller en fjäril. Allra enklast och billigast är Nikons 60mm f.2.8 och som kan avbilda i 1:1 men närgränsen ligger mycket nära frontlinsen vilket gör att du skrämmer levade insekter plus att du själv skuggar ner motivet. Detta är kanske Nikons allra vassaste. Nästa sedan, som jag själv har, är ett 105mm f.2,8 även det med skala 1:1 således ett äkta macro även det. Lite svårare på fri hand och mycket dyrare. Du kommer då lite längre från motivet vid 1:1 men fortfarande mycket nära. Jag har ett sådant jag är supernöjd med det. Jag har dessutom en relativt billig pirat, Sigma 150mm f.2,8. Som du ser även det mycket ljusstarkt vilket är värdefullt. Detta objektiv har även det mycket hög optisk kvalité men tyvärr beroende på brännvidden omöjlig att använda på fri han. Alla tre objektiven utmärkta även utanför macto och närbildsområdet. Om du väljer närbilds- och macrofotografering med ovan beskrivna objekrtiv behöver du ingen annan utrustning. Under många omständigheter måste man dock använda stativ eller något liknande, Frihandsfoto ner mot macro är i det närmaste omöjligt på fri hand men det har inte med vald utrustning att göra,

Hälsningar
Rolf Wiking
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.