Annons

Fråga om Hasselblad

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimpawa

Aktiv medlem
Detta är säkert en relativt onödig fråga, men jag är helt enkelt intresserad av att veta vad som gör hasselbladkamerorna så bra?

Varför tycker så många fotografer om dom?

jag har själv aldrig använt en hasselblad, men funderar på att försöka låna en bara för att få testa och se om det är något som är värt att köpa när ekonomin tillåter.

För det första handlar det - och här är det nog mera av en huvudpoäng - om att det är mellanformat och den bildkvalitet som är möjlig ur ett 6x6-neg.

För det andra handlar det väl om att de som gillar bladare tycker att systemet är komplett och passar deras behov. Precis som de som väljer mamiya, pentax eller liknande.

För det tredje är det nog också en i vissa fall inte liten del namn- eller märkesmagi involverat. Precis som att vissa fattar tycke och känslor för andra kameramärken (som Leica, Nikon, Canon etc) eller andra produkter som bilar, kläder etc etc..

ahh, då är jag med lite bättre, man kan säga att det är lite "märkes hysteri" även där? om man utrycker sig i hårda slängar.

Tja, jag vet inte. Det är kanske lite för hårt att döma ut alla som äger ett visst kameramärke som märkeshysteriker. Hasselblad gör bra kameror. Precis som Nikon, Canon, Leica, Mamiya, Fuji etc.

Däremot finns ju märket och de känslor du har kring det säkert med som en inte liten variabel när du köper kamera. Och där har Hasselblad sedan länge haft en stark position som varumärke t ex med sina jack i negativmasken, kameran på månen etc.

Men i huvudsak - hoppas jag - är skälet till mellanformatets popularitet handlar om den bildkvalitet som är möjlig jämfört med småbild.

Och för att svara på en passus i din inledande fråga om att låna en mellanformatare för att testa.

Gör det! Om inte annat så för att testa.
Det är en skillnad att plåta mellanformat mot småbild. Vissa verkar gilla det. Andra inte.

Ar det korrekt att jamfora smabildsformat och mellanformat (pa filmsidan) med olika storlekar pa sensorer (pa digitalsidan)? Ar det samma typ av kvalitetsokning som blir resultatet?

jag ska nog försöka hitta en hasselbladare att låna så småningom, vill inte göra det när jag inte har råd att köpa en heller, speciellt inte om jag gillar det.

På Lp-foto kan man köpa ett hasselblad 500C hus för 1800:-
Är det en bra modell? även om den är förhållandevis billig? eller är den såpassbillig pga skicket? C-D skick. Eller bör man kolla på andra modeller?
Tanken om jag köper en är att längre fram(många år) köpa ett digitalbakstycke, vilken/vilka kameror fungerar detta med?

Att bildkvaliten i en hasselblad är hög har jag sätt, det är mycket det som gör mig sugen.

Centralslutarobjektiven synkar på alla tider.

Vissa fotografer föredrar att arbeta med schaktsökare för porträtt. Det kan vara mindre "fientligt".

Väl utbyggt system. Det finns allt om man bara har pengar. behöver man inte "allt" så är nog ett annat märke mer kostnadsvänligt.

Fuji 6*8 är nog bland det mest driftsäkra jag har hört talas om. Men det är bara mina öron som hört.

Jimpawa skrev:
jag ska nog försöka hitta en hasselbladare att låna så småningom, vill inte göra det när jag inte har råd att köpa en heller, speciellt inte om jag gillar det.

På Lp-foto kan man köpa ett hasselblad 500C hus för 1800:-
Är det en bra modell? även om den är förhållandevis billig? eller är den såpassbillig pga skicket? C-D skick. Eller bör man kolla på andra modeller?
Tanken om jag köper en är att längre fram(många år) köpa ett digitalbakstycke, vilken/vilka kameror fungerar detta med?

Att bildkvaliten i en hasselblad är hög har jag sätt, det är mycket det som gör mig sugen.
Jag tycker inte det är speciellt billigt - men inte så dyrt heller.
Det är bara det att ett bladarhus "rent" är en ganska oanvändbar sak. Man kan fälla upp spegeln (enkelt avtryck bara) och sedan ha den som...som....tja, pennställ om man lägger den på "rygg".
Alltså det måste till ett objektiv och ett magasin och då har det blivit användbart helt plötsligt. Men det finns inga "pirat"objektiv. Eller piratmagasin...jo, digitalt men då talar vi om stora pengar.
Sedan är det en 500C....jaa, den är inte dålig, den har liksom alla de andra ett trofast hjärta....eller mekanik om man vill säga så. Men sökarskivan, mattskivan alltså är ganska mörk och svår i dåligt ljus. Detta har ju ändrats senare så att en bladarsökare är något som ger småbildsfotografer en chock eftersom man tämligen enkelt kan avgöra skärpedjupet vid nedbländning. Alltså inte bara ett allmänt intryck av att det är mera som blir skarpt vid nedbländning.
Å andra sidan är sökaren i 500C betydligt bättre än den i de flesta DSLR....
Sedan är Hasselbladaren en liten kamera i förhållande till negativformatet. Frontytan är betydligt mindre än på en modern DSLR/SLR. Djupet är något störe i regel men inte så mycket som en del tror.
Zeissoptiken är fantastiskt bra, Distagon 50 är litet mjuk i kanterna vid full öppning men annars är det mycket hög klass genomgående. Det går snabbare att växla magasin än att ställa om en digitalkamera för B/W - för att inte tala om att byta film.
Vad som gör den så bra? Ja, inte är det namnet, sånt snack är ren bullshit - ursäkta. Det är en kamera med otroligt hög byggkvalité, aldrig något krångel, inga baatterier, ingen elektronik, en otroligt fin optik - fast dyr - med fantastisk kontrast och mycket hög skärpa.
Den är bekymmersös, och det räcker mycket långt.
Us

Senast ändrad:
Att för första gången titta ner i ljusschaktet på en Hasselbladare (eller annan mellanformatare också, antar jag) är en fantastisk upplevelse. Stort och tydligt är det.

Har själv ingen erfarenhet av de äldre mattskivorna, men man ska nog se till att ha en modern.

KevlarGurra skrev:
Ar det korrekt att jamfora smabildsformat och mellanformat (pa filmsidan) med olika storlekar pa sensorer (pa digitalsidan)? Ar det samma typ av kvalitetsokning som blir resultatet?
Nej inte alls. Ta t ex 12 Mpixelkamerorna. En Canon 5D (24x36mm sensor) och Nikon D2X (16x24mm sensor) ger väldigt likartade resultat.

Jimpawa skrev:
Detta är säkert en relativt onödig fråga, men jag är helt enkelt intresserad av att veta vad som gör hasselbladkamerorna så bra?

jag har själv aldrig använt en hasselblad, men funderar på att försöka låna en bara för att få testa och se om det är något som är värt att köpa när ekonomin tillåter.

Jag gillar bladaren dels för det vackra kvadratiska 6*6 formatet, dels för den MYCKET höga mekaniska kvaliteten, dels för den högklassiga optiken, dels för smidigheten med de utbytbara magasinen och sedan gillar jag att dom inte är trendkänsliga :)

Ett 6*6 neg/dia rymmer ca 4 gr så mycket information som ett från småbild, detta innebär inte bara att bilderna vid samma förstorningsgrad blir skarpare utan kanske framförallt att man får en helt annan tonskala med rikare valörer i mellanformat.

Sedan tycker jag att det är lite olika fotografering med mellanformat och småbild, då jag personligen sysslar mest med gatufotografering så blir det mest småbild för mej.

Men om man gillar att plåta motiv som inte är så fort undflyende, tex natur, miljö, porträtt osv ger den ett fantastiskt ressultat. Jag vet att en del (tex Ulf Sjögren här) är väldigt bra med sina mellanformatare även vid gatufoto, men det är inte riktigt min grej.

Så ge dej ut med ett stadigt stativ, några rullar finkornig sv/v film och en bladare så kan jag garantera dej en ny bildupplevelse :)

En varning är på sin plats, om du gillar bladaren så är risken att du är fast, dom är väldigt beroendeframkallande ;o)

Johan Okker skrev:
För det första handlar det - och här är det nog mera av en huvudpoäng - om att det är mellanformat och den bildkvalitet som är möjlig ur ett 6x6-neg.

För det andra handlar det väl om att de som gillar bladare tycker att systemet är komplett och passar deras behov. Precis som de som väljer mamiya, pentax eller liknande.

För det tredje är det nog också en i vissa fall inte liten del namn- eller märkesmagi involverat. Precis som att vissa fattar tycke och känslor för andra kameramärken (som Leica, Nikon, Canon etc) eller andra produkter som bilar, kläder etc etc..

Inte minst har Carl Zeiss objektiv väldigt bra rykte. Min egen erfarenhet är att man bör titta på de senare modellerna.

Jag vet inte men det känns som att några kanske har valt missförstått mina inlägg? Mina huvudsakliga poänger var att den största skillnaden till bladarens fördel jämfört med småbild är just att det är mellanformat. Och att det inom mellanformatet finns flera olika kameratillverkare, men att hasselblad kanske är den som har det starkaste varumärket.

Givetvis kännetecknas ju bladarsystemet med både tillbehör och objektiv av en hög kvalitet både vad gäller bygge och mekanik.

Utan att snöa in på teknik o sånt så kan jag säga att fota med en HB är en väldigt skön upplevelse! Allt blir stort o tydligt o 6x6 formatet får dig att komponera bilder på ett helt annat sätt än tidigare...

...MEN ex Mamiya ger samma känsla. En Mamiya 6x7 pro har ett mer användbart format i längden och den trevliga funktionen att kunna byta mellan liggande o stående format på bakstycken. Mycket najs det med.

Svårt att jämföra dem båda, men kvalitetsmässigt har jag inte upptäckt några uppenbara skillnader.

jeskata skrev:
Har de bara manuell fokus, eller har jag missuppfattat något? Känns lite... föråldrat.
Bara manuell fokus, manuell tid och bländrarinställning. Manuell filmframdragning på flera modeller. Manuell filmladdning t.o.m.! Fordrar kunskap, Inget för "titta och trycka"-folk. Inget för dig.
Bry dig inte!
Us

Senast ändrad:
Jimpawa skrev:
När jag körde mellanformat började jag med Mamiya, hade två stycken 645 Super med motorer. Sköna att jobba med, bra grepp. Men kvalitetsmässigt var de värdelösa. De kunde låsa sig titt som tätt, magasinen satt inte fast ordentligt, motorerna orkade inte alltid dra fram filmen. Odugligt.

Så jag sålde eländet och skaffade en 503CXi. Skillnaden i byggkvalitet är enorm. Den svek mig aldrig. Hade en gammal 500CM som reserv, jag exponerade aldrig en ruta med den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar