Annons

Fråga om foto med bil och reg.nr.

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man inte hänger på en text som kopplar en kränkning till en identifierbar bil, tex i fallet beninmack - bensinstöld där fel person kan bli utpekad, samt självklart undviker skyddsobjekt (ovanstående tycker jag är lite overkill att ens svara med iom frågans enkla karaktär) så är det fritt fram i alla sammanhang. Man kan ju fö inte koppla en bil och dess varande till en person i den meningen att man vet att det är personen ifråga som ställt bilen där, det kan lika gärna vara någon annan. Därav också omöjligheten att lagföra någon i en fartkamera blott på nummerskylten.

Man kan möjligen med stor fantasi åstadkomma en bild som kan kränka också när jag tänker efter, men det blir väldigt långsökt.

MLB803...varför ska du chansa?

Det är alltså exempelregistreringsnumret som bl a Vägverket och dess efterträdare använt/använder. Dock finns det andra registreringsnummer som inte heller förekommer eftersom bokstavskombinationerna är på "spärrlistan". Vissa av dem är kanske inte så lyckade att sätta dit, men t ex sifferorden går ju att använda. Man kan även skriva något på t ex Q eftersom den bokstaven (och några andra) inte används på grund av förväxlingsrisk.

Jag vet att flera är spärrade, men de ändras ibland. Därför kan det finnas registreringsnummer ute som är spärrade eftersom de inte var spärrade när bilen registrerades.
MLB803 kände jag inte till, är ganska säker på att jag har haft en bil med registreringsnummer MLB men minns inte siffrorna. Eller om det var något liknande.

Ja, listan med spärrade kombinationer är levande i och med att det kan dyka upp nya saker som anses stötande, liksom att sådana kan fall ifrån. Sifferorden är ju däremot inte spärrade av det skälet. Detsamma gäller de bokstäver som inte förekommer på grund av förväxlingsrisk. Numera är ju problemet dessutom dubbelt i och med de automatiska system man infört med avläsning av nummerplåtar för att debitera trängselskatt respektive infrastrukturavgift.

MLB 803 kan du se t ex på den här sidan:
http://www.transportstyrelsen.se/Servicetelefoner/

Det är alltså exempelregistreringsnumret som bl a Vägverket och dess efterträdare använt/använder. Dock finns det andra registreringsnummer som inte heller förekommer eftersom bokstavskombinationerna är på "spärrlistan". Vissa av dem är kanske inte så lyckade att sätta dit, men t ex sifferorden går ju att använda. Man kan även skriva något på t ex Q eftersom den bokstaven (och några andra) inte används på grund av förväxlingsrisk.

Q I V Å Ä Ö...jovisst men man lägger direkt märke till att det är något konstigt.

Men bokstäverna finns på customskyltar så ta hellre din egen, kan ju vara kul, eller MLB803.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar