Annons

Fråga om foto med bil och reg.nr.

Produkter
(logga in för att koppla)
Vi kan väl säga så här:

Att fotografera och publicera är idag samma sak för väldigt, väldigt många. Jag får ofta frågor om vad man får och inte får fotografera och om jag då följer upp med motfrågan "Tänker du publicera bilden?" kan jag inte minnas att jag någonsin fått ett annat svar än "Ja" eller "Ja, självklart".

Det är en annan sak att inbitna fotografer på hobby- och proffsnivå skiljer på de två sakerna, vilket i sig är alldeles korrekt. I vardagligt tal så ser dock de flesta inte den skillnaden. Därför är jag inte så bokstavlig när jag besvarar frågor kring detta.

Jag vet faktiskt ingen som fotar enbart för album eller bildvisning med projektor e dyl längre. Finns det t ex någon i denna tråd som inte publicerar sina bilder?

Jag vet faktiskt ingen som fotar enbart för album eller bildvisning med projektor e dyl längre. Finns det t ex någon i denna tråd som inte publicerar sina bilder?
Jag har fler opublicerade bilder än publicerade. Tusentals på mina barn, ofantligt mycket på familj o släkt och massor av festbilder som inte bör publiceras för allmänheten. Men roligt är det att se det tillsammans med de som upplevde ögonblicken.

Jag har fler opublicerade bilder än publicerade. Tusentals på mina barn, ofantligt mycket på familj o släkt och massor av festbilder som inte bör publiceras för allmänheten. Men roligt är det att se det tillsammans med de som upplevde ögonblicken.

Jag pratar inte om privat/familjebilder. Vad jag vet var du rätt aktiv med att publicera bilder förut enligt egen utsago.

Jag pratar inte om privat/familjebilder. Vad jag vet var du rätt aktiv med att publicera bilder förut enligt egen utsago.
Är det fortfarande, och ändå ökar de opublicerade mer än publicerade.
Det jag räknade upp var vara ett exempel för att påstå motsatsen att man visst fotar massor för eget bruk. Bara en bråkdel av fotografer gör det enbart för publiceringens skull och inte ens egen.

Frågan TS ställde har ett definitivt svar, men som alla svar och frågor så kan man fylla på med mer frågor och svar.

Är det fortfarande,...

Då är du inte så bra exempel. Tror nog de flesta bilder vi alla tar aldrig används.

Poängen i diskussionen är att fotografbeteendet ändrats, vi alla publicerar mer bilder än någonsin tack vare en hel rad tjänster som uppmuntrar det. Vi fotar för att visa upp bilder och det i särklass vanligaste sättet att göra det är via sociala medier.

Javisst gör vi det Ola, men fotografera är inte synonymt med publicera och alla motiv har inte syftet att publiceras. Det finns faktiskt en mängd motiv man fotograferar med inget syfte att publicera någonsin. Att det ev ändå blir det någon gång framtiden är en annan sak.
Men att påstå att alla fotograferar enbart i syfte med att publicera någonstans anser jag är fel.

Javisst gör vi det Ola, men fotografera är inte synonymt med publicera och alla motiv har inte syftet att publiceras. Det finns faktiskt en mängd motiv man fotograferar med inget syfte att publicera någonsin. Att det ev ändå blir det någon gång framtiden är en annan sak.
Men att påstå att alla fotograferar enbart i syfte med att publicera någonstans anser jag är fel.

Nej jag skrev:

"Vi fotar för att visa upp bilder och det i särklass vanligaste sättet att göra det är via sociala medier."

och jag kan väl klämma in "mest" mellan ord två och tre eftersom detta verkar vara en tråd där vi inte försöker lösa problem utan heller pratar om tolkningar.

Jag räknar även facebook. Men du kanske inte syftar på dig själv.

Jag syftar på mig själv, har du inte räknat ut det från mina tidigare inlägg? Jag har lagt ut en del bilder där men inte några tagna med systemkamera sedan ca 2008 pga deras copyrightregler. Eller brist på respekt för dessa. Jag tar i huvudsak inte bilder för publicering, nej. Ämnar att skriva ut bilderna men brist på tid har gjort att jag har ca 100k bilder på hög för redigering och gallring...

Har ett zenfoliokonto men inte lagt ut nästan något alls där de senaste 5 åren. Så av dessa ca 100 tusen bilder har jag publicerat uppskattningsvis under 1000. Ungefär samma ratio gäller för mina mobilbilder...

Och för att fortsätta på trenden att svara på frågor som inte ställts. Nä, jag har inte något instagramkonto.

Jag har massa uppdrag jag fotat vars syfte inte är att publicera utan att leverera. Massor av bilar med reg nr. Kundernas syfte är heller inte att publicera dessa foton utan att ha det som fint minne. Såklart hamnar några på fb, men huvudsyftet är ju inte det.

Nej jag skrev:

"Vi fotar för att visa upp bilder och det i särklass vanligaste sättet att göra det är via sociala medier."

och jag kan väl klämma in "mest" mellan ord två och tre eftersom detta verkar vara en tråd där vi inte försöker lösa problem utan heller pratar om tolkningar.

Och jag klämmer in ytterligare ett "alla är inte lika" - jag räknar mig inte in i vi som i "fota för att visa upp bilder" som primärt syfte. Jag tycker det är kul med själva kreativa skapandet och att kunna bevara minnen genom bilderna. Att visa upp är sekundärt faktiskt.

Jag syftar på mig själv, har du inte räknat ut det från mina tidigare inlägg? Jag har lagt ut en del bilder där men inte några tagna med systemkamera sedan ca 2008 pga deras copyrightregler. Eller brist på respekt för dessa. Jag tar i huvudsak inte bilder för publicering, nej. Ämnar att skriva ut bilderna men brist på tid har gjort att jag har ca 100k bilder på hög för redigering och gallring...

Har ett zenfoliokonto men inte lagt ut nästan något alls där de senaste 5 åren. Så av dessa ca 100 tusen bilder har jag publicerat uppskattningsvis under 1000. Ungefär samma ratio gäller för mina mobilbilder...

Respekt för att du inte lägger upp bilder längre på FB pga upphovsrätt.

Det var dumt att efterlysa undantag, jag menar så här

"Vi (=de flesta) fotar (mest) för att visa upp (våra) bilder och det i särklass vanligaste sättet att göra det är via sociala medier."

(Jag har nästan 1 000 000 bilder och av dessa finns bara 8000 publicerade.)

Rättning mittåt, tack! Tråden handlar inte om vem som publicerar eller inte publicerar sina bilder!!!

/Mod

Jadu, kanske beror vad som finns mer på bilden, typ ....

Kanske man "hänger ut" nån om bilden i övrigt innehåller olämpligt/besvärande saker.

Är de bara en "normal" gatubild är de nog inga bekymmer.

ThomasR

Men det finns väl ingen lag som förbjuder någon att ta ett fotografi i det sammanhanget? Jag kan förvisso tänka mig att bilägaren (eller i princip vem som helst) kan tänkas bli irriterad av fotograferandet så man får använda sitt omdöme för att avgöra om det obehag man kan få av det uppvägs av nyttan/nöjet man har av att fotografera.

Annars är det ju så att man på offentlig plats i Sverige får fotografera allt som befinner sig där.
(Modulo skyddsobjekt och att man bryter mot lagen om kränkande fotografering, men det senare kräver stor omsorg, avsikt och lömskhet).

Jag har raderat högvis av fullständigt ovidkommande metainlägg om själva diskussionen. Håll er till ämnet, tack!

Mod

Från bilutställningar brukar jag registreringsskylten vara orörd, men några gånger har möblerat om skylten. Bytt plats eller kopierat någon bokstav eller siffra över en annan. Det är lättare om bilden är tagen i rät vinkel. Ser snyggare ut än en överkladdad skylt.

Från bilutställningar brukar jag registreringsskylten vara orörd, men några gånger har möblerat om skylten. Bytt plats eller kopierat någon bokstav eller siffra över en annan. Det är lättare om bilden är tagen i rät vinkel. Ser snyggare ut än en överkladdad skylt.

Det skulle jag inte göra, du kommer pricka in någon annans registeringsnummer. Om du byter, ta ditt eget :)

Eller skriv MLB803.

Om man inte hänger på en text som kopplar en kränkning till en identifierbar bil, tex i fallet beninmack - bensinstöld där fel person kan bli utpekad, samt självklart undviker skyddsobjekt (ovanstående tycker jag är lite overkill att ens svara med iom frågans enkla karaktär) så är det fritt fram i alla sammanhang. Man kan ju fö inte koppla en bil och dess varande till en person i den meningen att man vet att det är personen ifråga som ställt bilen där, det kan lika gärna vara någon annan. Därav också omöjligheten att lagföra någon i en fartkamera blott på nummerskylten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar