Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga om den inbyggda blixten ( d70 )

Produkter
(logga in för att koppla)

Rodney

Aktiv medlem
Hej alla..

När jag ställer in att blixten ska synka med den bakre ridån så skottar blixten 2 ggr, först när jag trycker ner avtryckaren och sen innan ridån går upp. går detta att ändra på ngt vänster så den bara blixtrar en gång ?

om jag har blixten som vanligt så blir det bara en blixt

Helt rätt. Så gör moderna kameror. När första blixten går så är inte slutaren öppen. Kameran mätaer blixtljuset för att bestämma hur mycket blixtljus som ska doseras ut.Med en lång slutartid så märks detta eftersom mätlixten går innan slutaren öppnas och blixten som ska lysa upp går strax innan ridån stängs. När du kör synkroniseringen på första ridån hinner du inte uppfatta att det är två blixtar.

Som kuriosa så fungerar min Canon EOS 300D likadant som din Nikon D70 när jag kör den på 1:a och 2:a ridån.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar