Arkivering av bilder är som här sagts inte bara en fråga om vilket program man använder, utan också ett tänk på var och hur man lagrar bilderna.
Det vi alla som sysslat med digitala bilder och datorer ett tag vet, är att hårddiskar kraschar, oftast när det är som mest olägligt.
De flesta av de program som nämnts finns att ladda ner i en testversion för att man skall kunna utvärdera dem, ibland är inte alla funktioner tillgängliga. Prova och välj det du tycker passar dig bäst.
Bilderna lagrar du på (minst) två ställen. Vilken teknisk lösning du väljer beror på din plånbok, hur viktiga bilderna är, vilka möjligheter till 'off site' lagring du har. Lagring på DVD är inte långtids säker, hårddisklagring behöver speglas, och underhållas med nya diskar. Externa diskar som startas alltför sällan kan trilskas.
Detta är några av de lagringsmetoder jag har provat, och i dag anväder jag en lösning med en RAID server hemma med en RAID server offsite (hemma hos en kompis)
Jag har även en extern disk, men den anväder jag mest som extra lagring till min laptop, då jag får med de bilder jag vill jobba med, samt har plats för bilder från senaste plåtningen. När jag kommer hem laddar jag över bilderna till min server och importerar i Lightroom.
Jag har även en katalogstruktur som baserar sig på datum och ett eventnamn. Bilderna blir lätta att hitta utan Lightroom och kan förhoppningsvis enkelt importeras i kommande programvaror. Jag gör givetvis backup på min Ligthroomdatabas med jämna mellanrum.