Annons

Fråga om arkivering/program

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag betalar gärna för ett program om det har något mervärde. Det viktigaste för mig är att hitta en bra, smidig och stabil lösning.

Jag tycker absolut du skall titta närmare på Adobe Lightroom.

- Det är prisvärt.
- Det är modernt och utvecklas kontinuerligt.
- Det har en stor användarbas och det finns många tips på nätet och böcker att köpa om det.
- Förutom att vara ett bra arkiv-program är det utmärkt för redigering och utskrift.
- Kan hantera RAW-filer från i princip alla kameror.
- Stabiliteten förefaller god och det är väldigt enkelt att göra backup på databasen.
- Arbetsflödet är mycket smidigt.
 
Jag kan bara instämma om Lightroom!

Från att tidigare ha använt en handfull olika program använder jag idag ett för allt: Lightroom!
 
varför inte skriva in stödord som vanliga filnamn, kommer alltid följa med bilden? prova picasa, de har den bästa sökfunktionen.
 
Ehhh. Är du säker på detta? Vanligtvis brukar programmen inte pilla på originalfilerna överhuvud taget utan lagrar allt i xmp-filen. Dvs sidecarfilen.

Bra fråga, jag är inte själv helt säker men så har har jag uppfattat det (detta är generellt och inte för något specifikt program:

- Raw-filen (.CR2, .NEC,...) innehåller bilddata samt Exif information från kameran. Denna fil ändras aldrig av något program.

- XMP-filen lagras separat bredvid raw filen och innehåller Exif och IPTC information och skapas/uppdateras av program på datorn.

- DNG filer innehåller både Raw filen och XMP filen i en fil och skapas av kameran eller ett program och uppdateras av ett program, dock är själva raw informationen aldrig uppdaterad av dataprogrammet.

- JPEG filer innehåller en komprimerad bildfil plus exif och IPTC information. Här jobbar programmet med originalfilen om man fotat med JPEG annars läggs Exif/IPTC till i bilden när den skapas från raw filen.

Rätta mig gärna om jag har fel!
 
Så har jag oxå uppfattat saken......förutom att tillverkarnas egna program visst ändrar i originalfilen. Tex så skapar inte Nikons egna programvaror några xmpfiler utan bäddar in infon i EXIF etc....
 
Underbart att se att flera använder AcDSee programmet, som jag själv tycker är helt överlägset för det jag behöver den till.

Ja, det finns en funktion i Pro versionen som lagrar taggarna i själva filen (jpg) vilket gör att man inte riskerar att förlora allt om man skulle bli av med databasen.

För NEF filer skapas en sidecar fil där informationen ligger, då den inte kan lagra det i RAW filer.

Men jag omvandlar alla mina NEF bilder till jpg och det är dessa jag sedan taggar, så det är inga problem tycker jag.
 
Bra fråga, jag är inte själv helt säker men så har har jag uppfattat det (detta är generellt och inte för något specifikt program:

- Raw-filen (.CR2, .NEC,...) innehåller bilddata samt Exif information från kameran. Denna fil ändras aldrig av något program.

- XMP-filen lagras separat bredvid raw filen och innehåller Exif och IPTC information och skapas/uppdateras av program på datorn.

- DNG filer innehåller både Raw filen och XMP filen i en fil och skapas av kameran eller ett program och uppdateras av ett program, dock är själva raw informationen aldrig uppdaterad av dataprogrammet.

- JPEG filer innehåller en komprimerad bildfil plus exif och IPTC information. Här jobbar programmet med originalfilen om man fotat med JPEG annars läggs Exif/IPTC till i bilden när den skapas från raw filen.

Rätta mig gärna om jag har fel!

Så för att hålla ihop metadatat med bilden i alla lägen ska man köra IPTC på RAW, TIFF och JPG (dvs högerklicka, egenskaper, info från windows)
 
Så har jag oxå uppfattat saken......förutom att tillverkarnas egna program visst ändrar i originalfilen. Tex så skapar inte Nikons egna programvaror några xmpfiler utan bäddar in infon i EXIF etc....

Av naturliga skäl eftersom filformatet är hemligt och det bara är kameratillverkarna som vet exakt hur det fungerar. Övriga har gissat hur det ser ut och är därmed ganska försiktiga och vill inte ändra på filerna.
 
För er som inte känner till det så är sidecarfilerna inget att bry sig om utifrån LRs perspektiv. Ser du bara till att göra allt via LR så följer xmp filerna med automatiskt. Dvs om du vill flytta, kopiera eller radera bildfiler så sköter LR även om så att sidecarfilerna synkas helt automatiskt......
 
Arkivering av bilder är som här sagts inte bara en fråga om vilket program man använder, utan också ett tänk på var och hur man lagrar bilderna.

Det vi alla som sysslat med digitala bilder och datorer ett tag vet, är att hårddiskar kraschar, oftast när det är som mest olägligt. :)

De flesta av de program som nämnts finns att ladda ner i en testversion för att man skall kunna utvärdera dem, ibland är inte alla funktioner tillgängliga. Prova och välj det du tycker passar dig bäst.
Bilderna lagrar du på (minst) två ställen. Vilken teknisk lösning du väljer beror på din plånbok, hur viktiga bilderna är, vilka möjligheter till 'off site' lagring du har. Lagring på DVD är inte långtids säker, hårddisklagring behöver speglas, och underhållas med nya diskar. Externa diskar som startas alltför sällan kan trilskas.

Detta är några av de lagringsmetoder jag har provat, och i dag anväder jag en lösning med en RAID server hemma med en RAID server offsite (hemma hos en kompis)
Jag har även en extern disk, men den anväder jag mest som extra lagring till min laptop, då jag får med de bilder jag vill jobba med, samt har plats för bilder från senaste plåtningen. När jag kommer hem laddar jag över bilderna till min server och importerar i Lightroom.
Jag har även en katalogstruktur som baserar sig på datum och ett eventnamn. Bilderna blir lätta att hitta utan Lightroom och kan förhoppningsvis enkelt importeras i kommande programvaror. Jag gör givetvis backup på min Ligthroomdatabas med jämna mellanrum.
 
Tycker att Picasa är helt underbart för organisering av sina bilder, det har backupfunktion och massor av andra bra funktioner inklusive en hel del bildredigeringsmöjligheter. Och bäst av allt, det är gratis.

Visst finns det saker som jag saknar men för att vara gratis är det helt fantastiskt.
 
Konkret fråga - hur gör man?!?

Stort tack för många bra inlägg! :) För min del låter det som om jag ska använda Elements (som jag har) eller Lightroom. Om vi bara håller oss till katalogiseringsfrågan så låter det som om de är ganska likställda. Eller? Jag har laddat ned Lightroom som test i 30 dagar, så jag får en chans att titta på det och dess andra funktioner. Har dock en mycket konkret fråga till:

Jag vill absolut spara ned tags mm till bilderna, åtminstone för vissa bilder. Har suttit och letat hur man ska göra och har hittat hur man ska skriva ner datat från Lightroom. Men - jag ser inga tags när jag tittar på bildens egenskaper. Vad gör jag för fel??

Jag har provat både att trycka ctrl + S (eller "save metadata to file" under metadatamenyn) och att ändra inställningen i "catalog setting" under "edit" genom att klicka "Automaticlly write changes into XMP". Jag har sedan högerklickat på filen i utforskaren, valt egenskaper och sedan sammanfattning.

Vill förstå detta innan jag börjar lägga ned massa timmar på att gå igenom alla foton... Hoppas någon kan hjälpa mig! :)
 
XMP är xml (text) filer som har samma namn som originalfilen och ändelsen .xmp. Så det som sparas till XMP kommer du inte att kunna se i properties på originalfilen.

Lightroom är designat så att det "aldrig" rör originalfilerna. Enda utantaget verkar vara ctrl-S som skriver ner visst metadata i ITPC fälten i bildfiler som inte är tillverkar specifika RAW-filer. Så till filer som konverterats till DNG formatet kommer Lightroom att kunna skriva ner ITPC informationen..

Så om man verkligen vill använda RAW och dessutom spara ner metadata i ITPC fält i filen så ska man nog konvertera original RAW-filen till DNG-format vid importen.
 
Jag fortsätter lite på Tonys inlägg:

XMP är ett format som stöds av väldigt många program så när du sparar till en xmp-fil så kommer du att kunna se dina "tags" i många program när du öppnar din bild i något av dessa.

Det är också viktigt att komma ihåg att RAW filen är ditt original och inte din slutgiltiga bildfil. Pröva att exportera till JPEG från Lightroom och kontrollera sedan egenskaper för den filen och du bör se dina "tags".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.