Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga kring M-läget på powershot A80.

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Hejsan!

En god vän har nyligen köpt en Powershot A80. Tidigare har hon endast fotat med automatiska kompaktkameror och nu ville hon ha lite tips för att lära sig fota helt manuellt. Så när jag skulle visa lite hur det funkar att fota med M-läget blev jag lite förvånad. Det verkar inte som att det går att se exponeringsmätaren medans man ställer in tid och bländare. Ska det vara så, eller har jag missat nån knapp? Verkar ju lite konstigt om det ska vara så, då får man ju chansa lite hur mycket man exempelvis behöver ställa ner tiden för att få en korrekt exponering.

Tacksam för svar!

Mvh Mange

Min A70 beter sig likadant, så det är nog normalt. Den mäter ljuset först när man trycker ner avtryckaren halvvägs. Dock ser man lite skillnad på hur ljus bilden som visas på displayen är medan man "rattar".

Nar man trycker ner avtryckaren i M-laget halvvags sa ser man hur manga steg under eller over exponerat det ar... da ar det bara att kompensera for det sa far man en korrekt exponerad bild.
//diana

Hej igen!

Jo jag vet hur man ska ställa in och kompensera för det värde som mätaren visar, men till skillnad från min analoga Eos kamera så kan man inte se hur mycket exponeringsmätaren ändrar sig för varje ändring man gör på slutare eller bländare. Det är ju betydligt smidigare om man ser exponeringsmätaren medans man ändrar värdena på tid och bländare. Det var det jag menade.
Men funkar den inte så, så är det väl så. Jag tycker dock att det är lite av en konstruktionsmiss i så fall. Och det är ju inte likt Canon ;-)...

Magnus

Man får ju inte glömma att det är en (relativt) billig digitalkamera som väl är mer inriktad till den som kanske är på gång att börja fota och inte för någon som använt systemkameror tidigare.

Och, jo, jag håller fullständigt med om att det är betydligt bättre när exponeringsmätaren uppdateras kontinuerligt. Fast det går att leva rätt bra med den som den är på A70/A80 åxå. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar