Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag får en bild av en person som inte låter sig hunsas hur som helst, men som är aningen rädd för direkta konflikter.
Vem är det som hunsar vem i det sammanhanget?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag får en bild av en person som inte låter sig hunsas hur som helst, men som är aningen rädd för direkta konflikter.
... och du ser inget problem med det?
Vem är det som hunsar vem i det sammanhanget?
Inte lätt att enas om nånting, nä. Men att själv ta ställning till nånting så banalt och betydelselöst som den aktuella frågan är inte särskilt svårt, det är inte direkt en fråga om liv och död.Det här med moral och etik är inte lätt.
Inte lätt att enas om nånting, nä. Men att själv ta ställning till nånting så banalt och betydelselöst som den aktuella frågan är inte särskilt svårt, det är inte direkt en fråga om liv och död.
Och inte ledde det till någon lagändring. Alla lagar som finns räcker gott och väl till för att beivra vissa saker, men inte andra.
Ja jösses vad komplex vår värld är.[...]
den starkaste reaktionen mot fotografers agerande kanske var när prinsessan Dianas chaufför genom att vansinnesköra i en vägtunnel lyckades krascha ekipaget med fatala följder.
Och inte ledde det till någon lagändring. Alla lagar som finns räcker gott och väl till för att beivra vissa saker, men inte andra. Att skylla vansinneskörningen på fotografer, när en förmodad yrkeschaufför kör så illa att han tappar kontrollen över bilen gick i alla fall inte polisen på. Vi kan se att den påträngande uppvaktningen fick oöverblickbara konsekvenser, men ger det oss skäl att fundera över att förbjuda fotografering av privatpersoner bara för att de inte vill? Ska vi inte också fundera över de här personernas reaktioner och egna handlande? Och vad var chaufförens roll i dramat?
[...]
Men jag vet att det finns begränsningar. NÄR har personerna på bilden rätt att kräva ersättning och när får de anmäla en för ärekränkning eller dylikt?
Eftersom det ingår i polisers arbetsuppgifter att just jaga bovar och banditer måste det självklart också tillvägagångssättet regleras - precis som i allt övrigt polisiärt arbete.Reportaget på tv handlade om polisens del i utgången när MC-föraren dog. Hade de inte jagat så hade killen klarat sig. Och polisen har faktiskt ett regelverk som säger att de inte får jaga om det kan framkalla skada.
Undrar när det kommer ett liknande regelverk för fotografer.
.
Undrar när det kommer ett liknande regelverk för fotografer.
Petter ...
Det var den unga kvinnans föräldrar som försökte hunsa fotografen. Om du läser trådens början så framgår det.
Det är långt ifrån första gången såna här frågeställningar har tagits upp, och fotografers påträngande sätt att ta bilder har hittills vad jag har sett inte lett till några skärpningar av lagar kring att fotografera i stort sett var som helst. Filmrollen Paparazzo från La Dolce Bita av Fellini har givit namn åt en viss typ av fotografering, och den starkaste reaktionen mot fotografers agerande kanske var när prinsessan Dianas chaufför genom att vansinnesköra i en vägtunnel lyckades krascha ekipaget med fatala följder.
Och inte ledde det till någon lagändring. Alla lagar som finns räcker gott och väl till för att beivra vissa saker, men inte andra. Att skylla vansinneskörningen på fotografer, när en förmodad yrkeschaufför kör så illa att han tappar kontrollen över bilen gick i alla fall inte polisen på. Vi kan se att den påträngande uppvaktningen fick oöverblickbara konsekvenser, men ger det oss skäl att fundera över att förbjuda fotografering av privatpersoner bara för att de inte vill? Ska vi inte också fundera över de här personernas reaktioner och egna handlande? Och vad var chaufförens roll i dramat?
Jag tycker att förbudsivrarna och de som tror sig måna om integritet ska tagga ner en hel del. Det är inte någon katastrof att det finn en bild eller att den visas för kreti och pleti. Det är bara en bild, och det finns ingen orsak att begära av fotografen att bilden ska raderas. Jag ser övertrampet från föräldrarna i den här tråden som grövre än att fotografen kanske ljög (eller snarare avstod från att säga sanningen). Det är visserligen inte ett brott när en privatperson begär att man ska radera bilder, men just den här personen borde veta bättre.
Så hela hopkoket slutar i stort sett i att det ibland är bättre att inte fråga, och att man kan fotografera ändå när folk inte vill vara med på bild. Hur man publicerar är upp till var och en, och den som ser en bild på sig själv cirkulera har ingen som helst orsak att alls bry sig om det. När det gäller reklambilder är lagen ganska klart formulerad, så om man är avbildad i reklam utan att ha medgivit det så är det en annan sak, men i bloggar, album, diskussionsgrupper eller vad annat det vara må, som kan ses som redaktionellt material och inte används för att sälja produkter eller tjänster, tagga ner.
De tillfällen när den avbildade har något att säga till om är dels när användningen av bilden är reklam för varor eller tjänster, dels när fotografen i sitt yrke har utfört den på beställning av den avbildade. Det kommer inte att ändras för att det finns surkärringar som inte vill synas på bild och pappor till vuxna människor kräver radering.
Eftersom det ingår i polisers arbetsuppgifter att just jaga bovar och banditer måste det självklart också tillvägagångssättet regleras - precis som i allt övrigt .
Eftersom det ingår i polisers arbetsuppgifter att just jaga bovar och banditer måste det självklart också tillvägagångssättet regleras - precis som i allt övrigt polisiärt arbete.
På det planet finns det inga som helst likheter mellan polisers arbete och fotografi.
Såå Urban. Min point i detta är väl solklar. Respekterar inte fotografen sin omgivning så kommer någon politiker förr eller senare att titta närmare på saken och/eller det kommer att tittas snett på fotografer.
Säger vem? Fotografen?
"Vem säger vad åt vem och med vilket syfte?" kan ju vara en bra källkritisk formel att tillämpa ibland.
Det här handlar inte om lagar och regler utan om sunt förnuft och omtanke för fredlig samexeistens i det gemensamma rummet. Visst kan man skita i det och komma dragande med Yttrandefrihetslagen men bli då inte förvånade om ni får se er kamera användas som redskap i grenen "kast med liten kamera" (uppfanns en gång av Anita Ekberg tror jag när hon tröttnade på journalister och fotografer) eller om ni helt enkelt går på en propp då någon sned typ rynkat ihop på er framfart.
Jag kan säga att det gör inte ont att bli stoppad av polisen. Det har jag blivit några gånger som biltrafikant. Ibland bara i rutinkontroll, vilket alltid passerar smärtfritt. Några gånger när jag gjort en mindre förseelse. Vilket slutade med en tillsägelse och ett "ha det gott". Två gånger har jag åkt fast för fortkörning. En av de gångerna blev jag av med körkortet och fick dryga böter. Men inte sjutton gör det ont att bli stoppad av polisen. De kan till och med vara trevliga trots allt.