Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Främlingar på bild.

Produkter
(logga in för att koppla)
Låt oss säga att jag är ute med min kamera och får syn på en liten flicka som tömmer sin stövel på ett komiskt och sött sätt. Jag tar en bild utan att hon upptäcker mig och får en kanonbild. Vad säger lagen om att publicera bilder av människor utan deras vetskap? Om jag säljer dom så har jag förstått att man måste ha deras intyg, men hur är det med sidor som tex. Fotosidan.se och dylik?

Låt oss säga att jag är ute med min kamera och får syn på en liten flicka som tömmer sin stövel på ett komiskt och sött sätt. Jag tar en bild utan att hon upptäcker mig och får en kanonbild. Vad säger lagen om att publicera bilder av människor utan deras vetskap? Om jag säljer dom så har jag förstått att man måste ha deras intyg, men hur är det med sidor som tex. Fotosidan.se och dylik?

Inga problem så länge det inte är en kränkande bild. Du får inte använda bilden till reklam.

Man får fotografera, publicera och sälja hur mycket man vill. De enda undantagen är, som Tomas påpekar, om bilden kan uppfattas som kränkande eller om den ska användas i reklam.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar