Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoverkstaden en dödsdömd bransch?

Produkter
(logga in för att koppla)
jag skickade ett mail till dom för 1½ årsedan om att jag behövde rengöra ett objektiv och om jag kunde skicka det till dom och kostnadsförslag, men jag fick inget svar........ då får man inga kunder.

Hade kontakt med en annan kameraverkstad i Karlstad idag, de hade i alla fall två veckors väntetid på reparationer. Så det finns nog de som klarar sig - kanske att företagen blir färre men de med bästa servicen kommer nog att finnas kvar så länge det finns folk som fotograferar analogt. Det finns ju många som är intresserade av mörkrumsarbete och då krävs ju en analog kamera...

Ja, många fotoverkstäder får det svårt. Idag kostar det ju ofta mer att reparera en pryl än att köpa en ny begagnad och då låter de flesta bli reparationen.

Picture skrev:
...... men de med bästa servicen kommer nog att finnas kvar så länge det finns folk som fotograferar analogt. Det finns ju många som är intresserade av mörkrumsarbete och då krävs ju en analog kamera...
Tur att det finns digitala kameror. -De går ju aldrig sönder. ;-)

matnyttige skrev:
Tur att det finns digitala kameror. -De går ju aldrig sönder. ;-)

Det kanske är andra kunskaper som krävs för att serva dem... kan tänka mej att små bilmeckare med verkstaden i garaget kan få svårt att klara sej varteftersom bilparken moderniseras. Men det kommer alltid finnas entusiaster kvar som kör sin VW 63 och/eller plåtar analogt...

Var på besök hos Kamera-Service i Karlstad härom månaden och fick uppfattningen att den stora inkomstkällan är garantireperationer. När väl garantin har gått ut är det inte många privatpersoner som kommer in med sina billigare kameror. En annas stor inkomstkälla tidigare var kompaktkamerorna, men den sektorn lär väl bytas mot kompaktdiggisarna.

Fick se digitalkameror i kompaktklassen som de höll på att reparera. De går inte in och pillar på enstaka kugghjul längre, om det blir fel i zoomen på en kompaktdiggis byter de hela paketet, CCDn inkluderad.

Kan rekommendera dem, de har justerat några objektiv till mig vilket de gjorde bra. För övrigt avhoppad kompetens från ovan nämnda Exponar. De är både officiela Canon- och Nikonskruvare.

/e

Det verkar finnas flera anledningar till att det inte är så lönsamt att reparera kameror:

- Kvaliteten är bättre. Moderna kameror kanske känns plastiga, men de håller bättre enligt flera verkstäder jag pratat med.

- Regelbundna genomgångar av proffsutrustning är det allt fler som vill få gjort. Canon hade förr det som krav för medlemskap i CPS, nu tycker de inte att det finns någon anledning att serva om sakerna inte är paj eller blivit utsatta för extrem påfrestan,

- Snabbare utveckling gör att kameror snabbare blir omoderna och kunderna inte lika benägna att reparera. Dessutom blir det dyrt för verkstäderna med utbildningar och att hålla reservdelar.

nicke47 skrev:
Exponar hänvisar till; M.K. Electronics, tel: 0303 – 74 97 50, http//www.mkelectronics.com.

-- Nicke

Kan inte hitta någonstans på deras sega och röriga hemsida att de reparerar Canons systemkameror. Vart ska jag vända mig för att få bytt sökaren till min EOS 30? Är det Hägersten som gäller, eller finns det något i Göteborgsområdet? Vore trevligare att kunna lämna kameran över disk och inte skicka.

mvh Svante

ANNONS