Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotouppgifter för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kan vara svårt att genomföra eftersom vi inte lär träffas, mer förslag välkomnas.

Inte då. Med lite fantasi går det att modifiera så det passar att göra på distans men att man ändå behåller själva essensen av övningen.
Säg att man bestämmer ett tidsspann, säg en dag, och ett motiv, säg ett träd. Sätt sedan en begränsning på antal tillåtna exponeringar och ladda upp den bästa och visa upp.

Naturligtvis kan man svårligen bevisa att man bara tog till exempel tre exponeringar. Men det var en hederssak och inget vi kontrollerade på minneskorten ens när vi gjorde detta tillsammans heller.

Ett nöje i vår övning var ju också att jämföra hur olika vi närmade oss samma motiv, med olika brännvidder, perspektiv och bildutsnitt. Det kan ju vara svårt att få ut det nöjet om man gör detta på distans. Men essensen i övningen är ju det analoga tänket och att inte sprutmåla fram en bra bild.

Nu har jag lagt upp den första uppgiften i gruppen under utmaningar. Jag har inte varit admin i en grupp tidigare, så jag hoppas att det funkar, annars får ni hojta till här! Uppgiften handlar om bländare och det finns en förklaring till vad du ska göra. Det går att göra uppgiften med systemkameror, men också med en del mer avancerade kompaktkameror där du själv kan välja bländare. (Dock har kompaktkameror såpass liten sensor att du inte kommer att få lika stora skillnader som om du har en systemkamera.)
Lycka till!

PS Det kommer att komma både såna här grundläggande uppgifter, samt såna som kanske är svårare att lösa vartefter, detta för att även de som har plåtat ett tag ska få några utmaningar de med. Men även om du är helt ny kan du givetvis prova de svårare också, det är ju bara skoj med utmaningar!

Kul med en uppgift.
Även om jag har hyfsad koll på bländaren skall jag göra uppgiften. Kommer definitivt lära mig något nytt ändå. :)

Jo, det blir lite olika nivå, men som jag skrev, bländaren är en av de mest användbara redskap fotografen har, enkel att förstå grunderna i, men givetvis är det den som verkligen behärskar bländaren som får de bästa bilderna. Om man syslar med makrofotografering blir den ändå viktigare, så ni som har kommit en bit längre på vägen och har ett makro kan gärna göra uppgiften med detta, så blir det lite svårare för er och alla får ut mer av uppgiften!

Jag får inte ladda upp fler bilder eftersom jag inte har råd att betala medlemskap, så jag postar mina bilder till uppgiften här. Jag var lat och sköt genom fönstret i mitt vardagsrum, men det var ju inte motivets skönhet som var det viktiga, utan olika bländare. Jag äger inget kitobjektiv, men använde ett Sigma 18-50mm f 2.8 i 50mm-läget, för att komma så nära en kitglugg som möjligt, eftersom de flesta som är nybörjare nog har ett sånt. Det viktiga är ju att se hur olika bakgrunden blir i bilderna och till detta tycker jag själv att f 2.8 är det som passar bäst. Dock ska man tänka på att f 2.8 kan vara för mycket oskärpa i bakgrunden om man t.ex. plåtar en blomma och har en fin bakgrund av gräs. Med ett makroobjektiv kan rent av f 5.6 vara det bästa då, för då blir bakgrunden mer som en oljemålning, det som på fotospråk kallas boquét. En helt "slät" bakgrund som man kanske då hade fått av f 2.8 kan vara lite tråkig. Har man däremot, som här, en bakgrund som är ganska ful och som bryter av mot färgskala och förgrundens karaktär är det givetvis bättre att släta ut den så mycket som möjligt, eller vad tycker ni? Jämför med de andra bilderna vartefter de kommer in och försök också hitta ett exempel på när ett stort skärpedjup kan vara det bästa.

Bilagor

• _D2X2296_400px.jpg
    _D2X2296_400px.jpg
    64.2 KB · Visningar: 478
  • _D2X2297_400px.jpg
    _D2X2297_400px.jpg
    56.6 KB · Visningar: 480
  • _D2X2298_400px.jpg
    _D2X2298_400px.jpg
    54 KB · Visningar: 477
Hm

Vet inte om jag gjorde som du sa men här kommer mitt försök.

Coolt, det är ju två helt olika bilder trots att jag i sökaren har haft i uppgift att få med exakt samma motiv i horisontled.

Bilagor

• Nybörjare uppgift 2.jpg
    Nybörjare uppgift 2.jpg
    23.4 KB · Visningar: 458
Senast ändrad:
Vet inte om jag gjorde som du sa men här kommer mitt försök.

Coolt, det är ju två helt olika bilder trots att jag i sökaren har haft i uppgift att få med exakt samma motiv i horisontled.

Antar att det är uppgift nummer två här. Det ser ut som att du har förstått uppgiften hyfsat, men jag skulle önska att du gjorde en bild av varje och gjorde dem 400 pixlar på längsta sidan (utan ramar som tar bort någon storlek). Tyvärr gör forumet allt till 400 pixlar och ett kollage blir oerhört svårt att se när det blir så smått. Kolla in bilderna jag laddade upp, en på varje (även om de var på uppgift ett, men att du laddar upp dem en och en på det sättet istället. Jag tror som sagt att det är rätt, men på min högupplösta laptopskärm blir det himla smått tyvärr. Vore kul att se dem lite bättre! Men visst blir det två helt olika bilder, det är liksom det som är meningen :)

Hej Anna
Det ska vara uppgift två fast utan bilar och snögubbar;-)
Jag har använt kitobjektivet Canon 18-55.
Det är ju två helt olika bilder trots att jag i sökaren har haft i uppgift att få med exakt samma motiv i horisontled.

Bilagor

• NY upp2 .JPG
    NY upp2 .JPG
    88.1 KB · Visningar: 326
  • NY uppg 2a.JPG
    NY uppg 2a.JPG
    77.9 KB · Visningar: 327
Senast ändrad:
Visst, nu var det mycket lättare att se på bilderna. Du har såklart rätt i att de inte är lika, men jag vill gärna att ni diskuterar vad det egentligen är som händer, så att jag inte bara levererar svaret (det kan jag göra sen, men kör lite diskussion först!)

Tack David, men vi hade redan fått hjälp av Christer med att skapa en grupp.

MVH

Daniel

Ja det var snällt. Kanske ska förtydliga för medlemmarna att inte gå med i en grupp till, utan stanna där ni är, så att det inte blir total förvirring. Snälla admins här gjorde lite för mycket, i all välmening :)

Hur går det för er med uppgifterna? Om något är oklart så fråga. Inga frågor är dumma, utan man lär sig genom att fråga och jag kommer att svara så bra jag kan. Och var så säker, även om du känner att "oj, nu ställde jag en fråga som var super-basic" så kommer någon annan att tänka "oj så bra att XX vågade fråga det som jag också undrade", så är det nästan alltid. Så den som börjar fråga blir nästan alltid "hjälte" :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar