ANNONS
Annons

Fotouppgifter för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Retsub

Aktiv medlem
Hej

För att göra inlärandet lite roligare tänkte jag att vi i denna tråd startar en grupp för totala nybörjare(och andra). Vi lägger ut veckovisa fotouppgifter som syftar till att lära sig systemkamerans alla möjligheter. Detta redovisas sedan i tråden.

Anmäl intresse i tråden.

Finns denna grupp någon annanstans i någon annan form så är jag intresserad.

Får jag, som kanske inte tänkte vara med i gruppen ändå föreslå en liten övning.
Vi genomförde en kul grej under en träff med fotosällskapet FotoMitt i Örebro. Den gick ut på att vi samlades på ett ställe, i detta fall Stadsparken i Örebro. Där delades en karta ut med ett antal konstverk/motiv inringade som fanns utspridda i parken. Bland dessa skulle vi välja ut ett eller högst tre motiv att avbilda på bästa möjliga sätt, men bara med tre exponeringar. Vi kunde alltså komma tillbaks med bilder på tre olika verk (en bild vardera) eller tre bilder på ett verk. Själva övningen gick ut på att tänka lite mer analogt och planera sitt utsnitt och sin exponering. Vi sprutmålar ju så gärna med våra digitalare idag och väljer ut bästa bilden. Denna övning gör det lite svårare.

Ta det som ett kul tips bara.

Mvh Jerry.

Det kan vara svårt att genomföra eftersom vi inte lär träffas, mer förslag välkomnas.

Nog är det så men man kan tillämpa det ändå.
Det gäller ju så klart att vara ärlig med sig själv och bara använda 3 exponeringar på en viss fotouppgift. Måste inte träffas för det inte. Vi får ha det i åtanke.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar