Annons

Fototeknik byggnader på landet

Produkter
(logga in för att koppla)

hunter63

Medlem
Jag har hittat några som jag tycker väldigt vackra bilder tagna i svenskt landskap. Nu vill jag försöka fota liknande bilder på vårt land och undrar vilken teknik fotografen använt sig av? Bilderna som jag hittat finns här: http://www.glorisol.se/241256137
Jag har just nu en Nikon D60 med 18-70, klarar jag av detta och vilken teknik och inställningar bör jag eftersträva, är bilderna korrigerade i något program sen?

Hunter63

Börja med ett polarisationsfilter och ett stativ. Du kommer nog ganska långt på det. Testa i 18-mm läget och med kameran monterad lågt. )Fäll inte ut hela stativet med andra ord.) Om du har solen 90 grader mot filmplanet så vrider du in filtret till önskad effekt.

Bilden på färgsprutan kräver t ex ett 50mm 1:1,8. Ett sådant kan du köpa begagnat till bra pris.

Det går alldeles utmärkt att göra, men för att dämpa himlen bör du kanske ha ett tonat gråfilter, alltså ett filter som har en klar halva och en mörkare, med mjuk övergång.

Två av bilderna är panoraman, alltså sammansättning av mer än en bild. Det kan också göras ganska lätt med ett panoramaprogram, och jag gissar att det följde med ett sådant med din kamera. Precis som allt annat inom foto är det en inlärningskurva.

Använder man polfilter till vidvinkelbilder eller panoraman så blir himlen väldigt olika blå vilket inte är så snyggt. Fungerar möjligtvis när solen står som högst mitt i sommaren.
Tror mer på tonat gråfilter eller två exponeringar sammanslagna i datorn ifall blåfärgen blir för ljus.

Proffsbilder

Kollade länken. Bilderna är tagna av ett proffs, Reto Pupetti Schweiz, som uppenbarligen både kan plåta och efterbehandla och troligen har utmärkta kameror också. Just dom här bilderna är tämligen realistiska, han drar ofta hårdare i spakarna.

Kameran är nog den minst viktiga länken i kedjan Rätt Ljus, Rätt Motiv, Rätt Utsnitt och Rätt Efterbehandling. Men ett motljusskydd är aldrig fel.

Jag vet inte vad du förfogar över betr efterbehandling. Men om du har Photoshop kan man ju nu ladda ned Nik Collection gratis och relativt enkelt få ett antal efterbehandlingar att välja bland.

Tack alla för de utmärkta tips jag fått! Blir att inhandla något filter och kanske ett nytt objektiv...sedan kasta sig ut och knäppa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar