Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoställen kring dalarna? (Moratrakten)

Produkter
(logga in för att koppla)

MOstling333

Aktiv medlem
Tjenare. Undrar om det är någon som vet något fint ställe kring dalarna, gärna runt Mora-Orsa, att fotografera.
Har mest varit i staden och lite grann ute i det vilda. Ska börja utforska mer när jag fått min kamera.
(Njupeskär vet jag om, men det ligger ju ganska långt bort för en student).

Dalarna och Siljansbygden är ju som Sverige i koncentrat på sommaren, som ett jätteskansen. Om det nu är det du är ute efter. Ett och annat kalkbrott med och utan dalhalla finns ute i skogarna. Berätta vilken typ av motiv du är ute efter så kan du säkert få mer detaljerade tips.

Motiven jag är ute efter är ju mer landskapsmotiv, typ ängar, fina skogar mm. Även vilda djur hade jag tänkt försöka fota, om det nu kommer gå bra.

Behövs mer detaljer?

"Skogs-åkrar"

Motiven jag är ute efter är ju mer landskapsmotiv, typ ängar, fina skogar mm. Även vilda djur hade jag tänkt försöka fota, om det nu kommer gå bra.

Behövs mer detaljer?

Det mesta av skogen är sån virkesåker nu för tiden.
Mitt tipps är att söka dig till Naturreservat, det finns många runt om i Dalarna. Där finner man även djur som inte trivs på "hyggena" eller i monokultur skog. Sen är det, om man ska se några måste man upp tidigt på morgonen, det är det värsta. Annars finns det ju hästar och en och annan ko :)
Fäbodar, där kan du hitta dina "ängar"
Lycka till!
/ Mats G

Söderås (liggår på stora vägen mellan Falun och Rättvik nästan framme i Rättvik) och Gesunda är ställen du kommer få riktigt fina landskapsbilder ifrån.
Andra tips är Tällberg och Siljansnäs.

/Karl

Turistvägen ovanför Orsa och Fryksås uppe vid Grönklitt har fantastiska vyer.
Skattungbyn 1,5 mil från Orsa är också en härlig plats.
Mvh /Claes

Turistvägen ovanför Orsa och Fryksås uppe vid Grönklitt har fantastiska vyer.
Skattungbyn 1,5 mil från Orsa är också en härlig plats.
Mvh /Claes

Till dom trakterna skall du också leta dig om du vill fotografera björn. Sätt dig bakom en tall och låt som ett blåbär så kommer dom.

/Karl

Tack för alla svar. Jag har fått kameran nu så jag ska börja leta mig ut i naturen.
Turistvägen låter som ett närbeläget och bra ställe.
Säterdalen måste jag åka till igen.
Gesunda låter bra med.

Något speciellt naturreservat ni vet som är riktigt fint?

Till dom trakterna skall du också leta dig om du vill fotografera björn. Sätt dig bakom en tall och låt som ett blåbär så kommer dom.

/Karl

Tack för kommentaren. Har fått mig mången skratt utav den.

Alderängarna med Salunäbb efter riksvääg 70 strax norr mom Mora.

Från Bonäs och Våmhus och norrut hittar du några fäbodar där Näsberg har en underbar utsikt över Orsasjön och Siljan.

http://www.b-vis.se/egenhand.html hittar du många platser med inlänkade vägkartor...

Runt Älvdalen finns mycket fina små ängar och även fina skogar och tjärnar att fota, och så klart även älven.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar