Annons

Fotospråket, vad betyder alla siffror och ord?

Produkter
(logga in för att koppla)

hasten

Ny medlem
jag har gillat att fotografera i hela mitt liv men köpte mig en systemkamera för ett halvår sen och har tagit många fina bilder.

har funderingar på ett nytt objektiv men vet inte vilket jag ska köpa för jag förstår ingenting av alla siffror, ord och bokstävet som står (och förmodlingen så har det ju en betydelse) så undrar om det finns någon snäll själ där ute som har lust att skriva lite vad ni kan:)

Det finns massor med bre tekniska beskrivningar över alla termer. Jag tycker dock om att tala med liknelser:

Tänk dig att en "bra exponerad bild" är ett vattenglas som är till hälften fyllt med vatten. Glaset står i ett regn av ljus.

Storleken på glaset är ISO-värdet. Ett mindre glas fylls fortare och är således mer ljuskänsligt. Ju mindre glas destp högre iso-värde.

Ju längre tid glaset står i regnet desto mer vatten fylls det med -- likheten me slutartid är uppenbar.

Om du lägger en pappskiva över glaset med ett hål i minskar du mängden vatten som kommer ner i glaset. Detta motsvarar bländaren, där små värden motsvarar ett stort hål

Det finns massor med bre tekniska beskrivningar över alla termer. Jag tycker dock om att tala med liknelser:

Tänk dig att en "bra exponerad bild" är ett vattenglas som är till hälften fyllt med vatten. Glaset står i ett regn av ljus.

Storleken på glaset är ISO-värdet. Ett mindre glas fylls fortare och är således mer ljuskänsligt. Ju mindre glas destp högre iso-värde.

Ju längre tid glaset står i regnet desto mer vatten fylls det med -- likheten me slutartid är uppenbar.

Om du lägger en pappskiva över glaset med ett hål i minskar du mängden vatten som kommer ner i glaset. Detta motsvarar bländaren, där små värden motsvarar ett stort hål
hmmmm

Jämförelsen med storlek på glas och ISO är väl ett feltänk?
oavsett om glaset är stort eller litet så fylls det på i samma hastighet.

Däremot kan jag köpa resonemanget om man syftar till att ett glas med större yta, sett från det håll regnet kommer, kommer att fånga en större volym. men det är ju inte så man beskriver uppgiften.

jag har gillat att fotografera i hela mitt liv men köpte mig en systemkamera för ett halvår sen och har tagit många fina bilder.

har funderingar på ett nytt objektiv men vet inte vilket jag ska köpa för jag förstår ingenting av alla siffror, ord och bokstävet som står (och förmodlingen så har det ju en betydelse) så undrar om det finns någon snäll själ där ute som har lust att skriva lite vad ni kan:)
50/1,8
betyder att det är 50mm brännvidd och största bländaren är 1,8.
18-50/3,5-5,6
betyder att det är zoom objektiv med brännvidder från 18 till 50mm och största bländaren för 18mm är 3,5 och när du zoomat in till 50mm är största möjliga bländaren 5,6.

AF autofokus (om man har motor i kamerahuset)
AF-S autofokus sitter i objektivet
DX största bildcirkeln är anpassad till sensorer i APS-formatet, sätter du det här objektivet på en kamera med större sensor så kommer inte objektivet att lysa ut hela sensorn. Du kommer alltså få en svart cirkel längst ut i bilden.
ED finns glas med "bättre" kvalité i optiken.
IF INternal focus optiken fokuserar utan att frontlinsen snurrar.

Är det fler du undrar över?

Just det, AF-S osv heter så hos Nikon.
Sigma, Tamron osv kallar det för ngt annat, tex ngn skriver OS istället.

Just det, AF-S osv heter så hos Nikon.
Sigma, Tamron osv kallar det för ngt annat, tex ngn skriver OS istället.

Nja, OS står för Optical Stabilizer, samma som Nikons VR, Vibration Reduction, alltså bildstabilisatorn, inte autofokusmotorn.

Tyvärr har flera fristående tillverkare inte någon entydig markering för inbyggd fokusmotor, så det måste man kolla när man köper objektiv om man behöver ett med fokusmotor. På Nikons billigare modeller, "instegskameror", finns ingen motor i kamerahuset, så de fokuserar inte automatiskt med objektiv som heter bara "AF", utan objektivet måste ha beteckningen AF-S för att fungera med autofokus. Det framgår av kamerans bruksanvisning vilka objektiv som är kompatibla.

För att veta om objektivet har inbyggd AF-motor till Nikon är det enklaste att gå in på cyberphotos hemsida och välja Nikon och inbyggd AF-motor.
Då får man upp alla alternativen, inte bara Nikon.

För att veta om objektivet har inbyggd AF-motor till Nikon är det enklaste att gå in på cyberphotos hemsida och välja Nikon och inbyggd AF-motor.
Då får man upp alla alternativen, inte bara Nikon.

Ett problem med det är att någon objektivtillverkare har använt samma namn på objektiv med och utan motor, så att det inte framgår av objektivets namn.

Så det funkar om man handlar av Cyberphoto, men inte nödvändigtvis om man hittar ett objektiv som heter likadant någon annanstans.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar