Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoskrivare

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en Epson Stylus Photo R200 (modellen är ersatt med Epson Stylus Photo R220).

Jag använder endast original bläck och Epson premium glossy 255g papper.

Inga "häftiga" displayer el. dyl.
Dyrt bläck
Ganska långsam vid högsta kvalitet.
Men, utskriftskvaliteten är verkligen toppen! långt bättre än vad jag trodde var möjligt och kostar bara ca: 1100:-

Vettigt att tänka på:
HPs vanliga bläck fick mycket bra betyg i hållbarhetstest, nästan jämförbart med Epson pigmentbläck. Sen gillar jag inte riktigt HP skrivarna efter problem jag haft själv. Men det var ju iofs länge sedan.
Canon är ruskigt snabba. Ibland blir det lite tröttsamt med min Epson 2100 att vänta. Dessutom kan färgerna vara lite svåra att få till ibland, någon som verkar vara lite typiskt för skrivare med pigmentbläck.
Bara en tanke.

Om du hittar en i9950 för ett bra pris så tycker jag att det bara är att slå till. Jag har haft min i ungefär ett och ett halvt år nu och är mer än nöjd. Fantastiska utskrifter upp till A3+ (fast i sanningens namn har jag inte kört större än A3...), kan man begära mer? Jo, det kanske man kan, men ändå. :) Den är snabb och jag har inte haft några problem med att bilderna tappar färgen, jag vet inte om det kan ha att göra med att jag i stort sett uteslutande kör med Ilford classic pearl, som ju "kapslar in" bläcket efter utskriften. Jag har testat några andra papper, men efter att jag började med classic pearl så känner jag inget som helst behov av att prova fler, jag tror helt enkelt inte att det kan bli bättre än så, färgerna blir grymma.

Har jag verkligen inget negativt att säga? Jo, jag hade lite problem med sv/v utskrifter ett tag, det blev liksom ränder längst ut i ena kanten, men det löste sig (ta i trä...) efter en rengörning och justering av skrivhuvudet.

Jag vet inte om det egentligen blir billigare att skriva ut själv, men det är så smidigt att kunna dra ut en bild på några minuter och sätta upp på väggen eller ta med till fotoklubbens tävlingar. Skulle jag däremot sälja bilder vore det kanske läge att kolla på Epson, eftersom de bilderna ju skall hålla sig bättre. Lite svårt att veta hur länge bilderna håller sig fina när man bara använt skrivaren i 1,5 år ju.

Skulle nog vänta med att skaffa A3-skrivare från Canon tills de släpper en modell som tar de nya CLI-8 bläcken (istället för den gamla BCI-6 varianten) och som har den högre upplösningen som finns i de nya A4-skrivarna.

Var själv inne på A3 ett tag, men det skulle isåfall blivit en HP 8750 pga att den var billig i inköp (om än dyr i materialkostnad, men det gäller nog alla A3) och att man löser cloggningsproblem genom att byta patron. Köpte dock en av de nya A4-modellerna från Canon istället, det är för fördelaktigt prismässigt att skicka A3 till labb jämfört med A4.

Kan meddela att jag införskaffade en Canon PIXMA ip5200 igår (hos Webbhallen för 1495:) och är imponerad av hur bra utskrifterna är. Det som återstår är bläckåtgången, men det tar väl ett par dagar/veckor innan det är dags för patron ur.

Jag har en Canon ip5000. Den är väl i princip samma som ip5200.
I alla fall...
Är mycket nöjd med den då den är snabb och ger otroligt bra utskrifter.
När det gäller bläckåtgången så lyckades jag pressa ut 65 fyllda A4 innan färgerna tog slut. Mycket bra Canon. Patronerna tog dessutom slut samtidigt så det var lätt att byta alla på en gång.

Kan rekommenderas!

Kem skrev:
Nya Canon Pixma serien (tex ip5200) har Chroma-Life bläcket som ger lika lång beständighet som motsv. Epson.

Lycka till med ditt köp, vad det nu än blir!

/ Kenneth

Det är inte vad som framgår av de tester som jag har sett. Canon har blivit bättre, men ligger fortfarande en bra bit efter Epsons hållbarhet.

Stefan

Citat-Cyberphoto.se

-Tillsammans med Canons papper (Photo Paper Pro) lovar Canon 100 års arkivbeständighet förvarad i album, 25 års ljusbeständighet bakom glas och 10 år utan glas. De separata och transparenta bläckpatronerna ger en mycket ekonomisk hantering utan bläckslöseri-

Tror att Epson har nåt liknande på skrivare i motsv. prisklass.

(tänk på att jag inte pratar om föreg. modell dvs ip5000 där är beständigheten i ALBUM 25-år)

/ Kenneth

Kem skrev:
Citat-Cyberphoto.se

-Tillsammans med Canons papper (Photo Paper Pro) lovar Canon 100 års arkivbeständighet förvarad i album, 25 års ljusbeständighet bakom glas och 10 år utan glas. De separata och transparenta bläckpatronerna ger en mycket ekonomisk hantering utan bläckslöseri-

Tror att Epson har nåt liknande på skrivare i motsv. prisklass.

(tänk på att jag inte pratar om föreg. modell dvs ip5000 där är beständigheten i ALBUM 25-år)

/ Kenneth

De fristående tester jag sett visar fortfarande att Epson har en bättre hållbarhet. Dessutom kräver dessa bläck från HP och Canon att man använder deras papper för att få den bättre hållbarhet som man nu utlovar. Om man vill använda andra papper, t ex lumppapper och andra snyggare papper, då blir hållbarheten på dessa nya bläck inget vidare.

Stefan

stefohl skrev:
De fristående tester jag sett visar fortfarande att Epson har en bättre hållbarhet. Dessutom kräver dessa bläck från HP och Canon att man använder deras papper för att få den bättre hållbarhet som man nu utlovar. Om man vill använda andra papper, t ex lumppapper och andra snyggare papper, då blir hållbarheten på dessa nya bläck inget vidare.

Stefan

Har sökt nu på de kända testsidor jag vet och hittar ingen test där ip5200 är med, endast den gamla ip5000 finns med i dessa tester.

Kan du länka till dessa tester du har sett?

/ Kenneth

Senast ändrad:
Kem skrev:
Har sökt nu på de kända testsidor jag vet och hittar ingen test där ip5200 är med, endast den gamla ip5000 finns med i dessa tester.

Kan du länka till dessa tester du har sett?

/ Kenneth

rån Canons egen pressrelease:

For long lasting fade-resistant prints, the printers feature the new ChromaLife100 system. When used in conjunction with Canon media, ChromaLife100 produces prints that resist fading for 100 years when stored in an album. Prints exposed unframed to the effects of the air resist fading for 10 years if printed on Canon Photo Paper Pro (PR-101).

Jämför du en bild under samma förhållande och typ av papper utskriven på en Epson 2400 blir hållbarheten cirka 6 ggr längre.

Stefan

stefohl skrev:
rån Canons egen pressrelease:

For long lasting fade-resistant prints, the printers feature the new ChromaLife100 system. When used in conjunction with Canon media, ChromaLife100 produces prints that resist fading for 100 years when stored in an album. Prints exposed unframed to the effects of the air resist fading for 10 years if printed on Canon Photo Paper Pro (PR-101).

Jämför du en bild under samma förhållande och typ av papper utskriven på en Epson 2400 blir hållbarheten cirka 6 ggr längre.

Stefan

Epson skrivaren du nämner kostar ju 10.000 och är en A3-skrivare, det är lite för stor skillnad mot en skrivare i denna prisklass 1500-2000 kr som jag pratar om.

Som jag ser det har alltid Epson varit flera steg före vad gäller beständighet, nu kommer en annan tillverkare och försöker rå på dom vad gäller detta, jag blir iallafall jättenyfiken och vill gärna veta mer, är det någon som sett några tester mellan tex. Canon ip5200 men då gärna ställd mot motsvarande Epson skrivare?

/ Kenneth

Kem skrev:
Epson skrivaren du nämner kostar ju 10.000 och är en A3-skrivare, det är lite för stor skillnad mot en skrivare i denna prisklass 1500-2000 kr som jag pratar om.

Ta då Epson R800 som är en A4 skrivare som ett exempel på en pigmentskrivare.

Stefan

stefohl skrev:
Ta då Epson R800 som är en A4 skrivare som ett exempel på en pigmentskrivare.

Stefan

OK!....verkar vara tunt med tester på ip5200, måste vara för att den är så ny?.

-----------------------------------------------

Stefan sa-

-For long lasting fade-resistant prints, the printers feature the new ChromaLife100 system. When used in conjunction with Canon media, ChromaLife100 produces prints that resist fading for 100 years when stored in an album. Prints exposed unframed to the effects of the air resist fading for 10 years if printed on Canon Photo Paper Pro (PR-101).

Stefan-

Svar : Har du verkligen belägg för att Epsons bläck skall hålla i 600-år?

Jag hittar inget på nätet som säger detta?

/ Kenneth

-------------------------------------------

* Edit -Stefan sa : Ta då Epson R800 som är en A4 skrivare som ett exempel på en pigmentskrivare.

Stefan

Citat från Epson`s sida,produkt Epson R800-
"Och de senaste pigmentbläcken, EPSON Hi-Gloss™, skapar inte bara perfekta nyanser – de är också ljusbeständiga i upp till 80 år"

Det Epson och Canon skriver om sina produkter är ju ganska likvärdigt vad gäller beständighet, nu är det bara för oss konsumenter att välja och vraka bland godbitarna:))) mums...

/ Kenneth

Senast ändrad:
av de skrivare jag testat är canon pixmaip6600d grymmast... gjorde testuskrifter av olika sublimeringsskrivare o bläckstråle. och ip6600d var grymmast helt klart... blev verkligen toksåld på den... så den står högt upp på min önskelista nu...

det största test jag gjorde var på hp photosmart 8250 och ip660d. det är sån sjuk skillnad... ip660d ÄGER enligt min åsikt

Kem skrev:
OK!....verkar vara tunt med tester på ip5200, måste vara för att den är så ny?.

-----------------------------------------------

Stefan sa-

-For long lasting fade-resistant prints, the printers feature the new ChromaLife100 system. When used in conjunction with Canon media, ChromaLife100 produces prints that resist fading for 100 years when stored in an album. Prints exposed unframed to the effects of the air resist fading for 10 years if printed on Canon Photo Paper Pro (PR-101).

jag avsåg att bilden i ljus anges till 10 år för Canon och Epson är uppmätt till 60 år av Wilhelm. Det blir för mig 6 ggr längre.

Stefan

stefohl skrev:
jag avsåg att bilden i ljus anges till 10 år för Canon och Epson är uppmätt till 60 år av Wilhelm. Det blir för mig 6 ggr längre.

Stefan

Aha, nu vet inte jag vem Wilhelm är, men jag tror dig! Men ljusbeständighet anges till 25-år från Canon.

Har själv sneglat lite på Epson 2400,har sett utskrifter (brölloppsfoto samt naturfoto) från denna men eftersom jag inte har något akut behov av en A3-skrivare just NU (Har oftast tillgång till en Canon W6200) när jag vill sälja större bilder så vill jag vänta tills Canon kommer med nya bläcket i sin nya A3-skrivare (det borde ju komma?) innan jag ev. bestämmer mig.

Jag är nyfiken om trådskaparen bestämt sig ännu???

/ Kenneth

Senast ändrad:
lutar åt I9950 då jag kan köpa den för 5995:-
det är prisskillnaden mellan den och Epson R2400
som avgör valet. dock är jag mycket nyfiken på om Canon snart släpper en ny A3 med det nya bläcket..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar