Epson är lite bökiga med igentorkade munstycken. HP är tyvärr inte så långt efter med det problemet. Mycket rengöring och bytande av patroner när de stått ett tag.
Canon, som du ratar, och just i9950, är helt underbar vad gäller munstyckena. Jag fick en lite långsam flytt nu senast och lät skrivaren stå i 5-6 veckor utan att jag skrev ut på den. Utan att jag behövde rengöra så kom det direkt ut helt perfekta bilder. Gjorde en rengöring bara för att se om det var någon skillnad, men det var det inte. Har några kunder som också kör i9950 och en av dem lät sin skrivare stå i nästan 6 månader pga av utlandsjobb och även han fick ut perfekta bilder direkt vid hemkomst. Inget behov av rengöring.
Sen tror jag att man får ta livslängden med en nypa salt och kanske läsa lite nogrannare vad det egentligen står. Canon LOVAR 10år i öppet ljus medans Epson LOVAR UPP TILL 80 år. I praktiken, om man bara skall tolka texterna, så kan Epsons utskrifter hålla i 5 år utan att de ljuger medans Canons MÅSTE hålla i 10 år men kanske längre ändå. Kanske lite ordbajseri, men ändå.
Jag har Canonutskrifter som hållt sig bra och inte synbart tappat något i snart 10 år. Jag har även några få Epsonutskrifter som det synligt går att se att de både bleknat och gulnat på kortare tid. Båda på rekommenderat papper och orginalbläck och utskrivna med första generationens fotoskrivare (vad de nu hette på den tiden?? ;o)
Så om du sätter bilderna under glas eller i album, så kommer de nog klarar sig längre än dig som person och mycket längre än traditionella foton.
Så ge Canonskrivaren en chans. Med kalibrering så blir den kanon och får rätt mättnad och kontrast på bilderna (lite mycket utan kalibrering), reltivt billiga uskrifter och framför allt så är den blixtsnabb jämfört med både Epson och HP.
/Micke, som faktiskt inte är så Canonsåld som jag låter!! ;o)
Llindberg skrev:
Funderar själv på en A3 skrivare och har bland annat funderat på en epson r2400 som Stefan rekommenderar. Problemet med epson är risken för igentorkade munstycken. Stefan, hur stort är det problemet för epson r2400? När man skriver oregelbundet så är det ju ett orosmoln om man behöver fundera på omskrivaren blir obrukbar om den får stå oanvänd ett tag. Därför har jag av det skälet mer lutat mot Hp 8750 trots nackdelen med begränsat pappersurval. Canon 9950 tycker jag ointressant pga den begränsade hållbarheten för bilderna.