Annons

Fotosidan var bättre förr - lösning

Produkter
(logga in för att koppla)

Sidni

Aktiv medlem
Hej !

Ja nu har man äntligen gått med på fotosidan
igen (betalande medlem). Varför jag valde att inte betala är för att folk är så grymt dåliga på att kommentera bilderna som är trist. Samt inget internet. Men nu har jag äntligen skaffat det.

Med nytt fotosug så började jag lägga ut bilder igen och märker att sidan faktiskt blivit ännu sämre. Man lägger ju ut bilder för att få kritik, positiv som negativ. Tyvärr dämpar det suget som jag fått.Innan fick jag ca 4-5 kommentarer redan första timmen men nu får man ju inte ens det överhuvudtaget utan snarare 0-3 kommentarer.

Lösningen borde vara att man måste minst ge två egna kommentar för att få lägga ut en bild själv. Det skulle öka kvaliteten på sidan avsevärt ! Kanske kan det även bero på att det finns för många olika pooler att lägga upp bilderna på. Förr fanns det bara 1 (som kanske är för lite)

Vad tycker ni ?

Jag tycker inte man ska tvinga fram kommentarer. Då blir det bara att man skriver kommentarer bara för att få lägga ut en bild.

Hellre ser jag att man får tex bara lägga upp en bild i veckan (i någon pol, självklart kan man få ladda upp en massa bilder till sitt konto, men bara en för kritik per vecka).

/ Marcus

Jag håller med om att något borde göras för att folk ska skriva mer kommentarer om foton. Jag är själv dålig på att göra det... Frågan är bara vad som ska göras. Det är i vilket fall trist när man lägger upp en bild och inte får någon kritik alls eller bara någon enstaka kommentar. just nu när man väljer att titta på alla kritikbilder så är det bara tre av 18 som har fått någon kommentar.

cmyk skrev:
ta bort alla teknikforum,

Frestad att hålla med. Jag tycker att "Lista senast inlagda" inte ska innehålla vare sig trådar från "Köpråd", "Utrustning och Teknik" samt "Teknikfrågor per tillverkare". Framförallt inte "Köpråd"!

cmyk skrev:
ta bort alla teknikforum,

Håller nästan med, trots att jag är ganska tekniknördig. Men när man ser den fjörtonde "skajagköpa40dellerd42"-tråden blir man bara trött.
Även alla "beställa-importera-från-tjottahejti"-trådar är bra tröttsamma...

Personen som startade tråden och även min fråga handlade ju mer om hur man ska göra för att få folk att skriva mer kommentarer till fotografierna. De senaste inläggen har mer handlat om forumen.

Så vad finns det för lösningar? "Tvinga" folk att skriva kommentarer för att få lägga ut foton i en pool? Kanske begränsa antalet foton som läggs upp i poolerna? Då skulle varje foto som läggs upp för kritik finns kvar en längre stund på den första sidan man kommer till när man väljer "Alla nya kritikbilder"? Som det är nu finns ett foto bara kvar där i ett par minuter och därefter är det ju ingen som lär hitta fotot och ge någon kritik.

olaha skrev:
Personen som startade tråden och även min fråga handlade ju mer om hur man ska göra för att få folk att skriva mer kommentarer till fotografierna. De senaste inläggen har mer handlat om forumen.

Så vad finns det för lösningar? "Tvinga" folk att skriva kommentarer för att få lägga ut foton i en pool? Kanske begränsa antalet foton som läggs upp i poolerna? Då skulle varje foto som läggs upp för kritik finns kvar en längre stund på den första sidan man kommer till när man väljer "Alla nya kritikbilder"? Som det är nu finns ett foto bara kvar där i ett par minuter och därefter är det ju ingen som lär hitta fotot och ge någon kritik.

Jag tror inte något kvoteringssystem skulle funka.
Det jag däremot önskar mig av de som vill ha bildkritik är att oftare skriva vad de önskar kritik på.
Om det är något specifikt eller bara allmänt. Även bilder där det inte är uppenbart vad det föreställer, eller vad fotografen önskar uttrycka, tycker jag tarvar en bildförklaring så kritiken blir adekvat.

jas39 skrev:
Jag tror inte något kvoteringssystem skulle funka.
Det jag däremot önskar mig av de som vill ha bildkritik är att oftare skriva vad de önskar kritik på.
Om det är något specifikt eller bara allmänt. Även bilder där det inte är uppenbart vad det föreställer, eller vad fotografen önskar uttrycka, tycker jag tarvar en bildförklaring så kritiken blir adekvat.

Det vore väldigt svårt tycker jag. Jag har fått värdefulla kommentarer på saker som jag själv inte ens lagt märke till i bilden, och det vill jag inte vara utan. Om man ställer specifika frågor så får man ju oftast bara svara på dessa och då missar man ju det där andra, det som oftast är mest utvecklande.

Det enda sättet att få igång kommenterandet här är väl att kommentera mera : )

Sidni skrev:
Hej !

Ja nu har man äntligen gått med på fotosidan
igen (betalande medlem). Varför jag valde att inte betala är för att folk är så grymt dåliga på att kommentera bilderna som är trist. Samt inget internet. Men nu har jag äntligen skaffat det.

Med nytt fotosug så började jag lägga ut bilder igen och märker att sidan faktiskt blivit ännu sämre. Man lägger ju ut bilder för att få kritik, positiv som negativ. Tyvärr dämpar det suget som jag fått.Innan fick jag ca 4-5 kommentarer redan första timmen men nu får man ju inte ens det överhuvudtaget utan snarare 0-3 kommentarer.

Lösningen borde vara att man måste minst ge två egna kommentar för att få lägga ut en bild själv. Det skulle öka kvaliteten på sidan avsevärt ! Kanske kan det även bero på att det finns för många olika pooler att lägga upp bilderna på. Förr fanns det bara 1 (som kanske är för lite)

Vad tycker ni ?

Sandra tycker du skal gå med i flickr, der finns grupper vart man måste ge kritik och samtidigt få kritik. fotosidan suger :-(

cecber skrev:
Det vore väldigt svårt tycker jag. Jag har fått värdefulla kommentarer på saker som jag själv inte ens lagt märke till i bilden, och det vill jag inte vara utan. Om man ställer specifika frågor så får man ju oftast bara svara på dessa och då missar man ju det där andra, det som oftast är mest utvecklande.

Det ena utesluter ju inte det andra. Jag skulle kunna formulera om mig och säga att det emellanåt skulle vara värdefullt med en kommentar från fotografen om hur denne resonerat kring bildens skapande.

Re: Re: Fotosidan var bättre förr - lösning

madsochmarja skrev:
Sandra tycker du skal gå med i flickr, der finns grupper vart man måste ge kritik och samtidigt få kritik. fotosidan suger :-(

vad gör du här då?

;)

Jag tycker inte att fotosidan suger, men ibland hade man såklart önskat sig lite mer feedback på sina bilder.

Om man kollar på photo.net så har varenda bild uppåt tio kommentarer.

Vad beror detta på?

Har photo.net så många fler besökare att varenda bild blir kommenterad, eller är alla bilder där bättre så att de attraherar fler tittare?

Hur fungerar bildpubliceringen på photo.net?

I såna här diskussioner kommer det alltid upp att strypa inflödet till kritikpoolerna, men jag undrar om inte fotosidan tvärtom har för få bilder för att få igång kommenterandet. De flesta har nog en eller ett par favoritgenrer som de kommenterar i, och om det bara publiceras en eller två bilder i den genren per dag så blir det lätt att man inte bryr sig lika mycket. Ligger det nåt i det?

(Jag kollar lätt igenom alla kritikpublicerade bilder på fotosidan, men jag är nog egentligen mest intresserad av ett par genrer, och antalet bildet sjunker då drastiskt - det är nästan för få bilder för att hålla mitt intresse uppe, så jag söker mig till andra sidor.)

PS. Jag betackar mig för informationen att jag borde kommentera mer om jag nu kollar på alla kritikpublicerade bilder.. :) DS

Ni som vill ta bort teknikforumet är väl alltså stensäkra på att de som skriver i speciellt teknikforumet samtidigt kommenterar. Och alltså skulle ta sig mer tid till kommenteradet istället för forumskrivanet Tror inte det blir någon speciell skillnad för det faktiskt. Snarare tvärtom då det kommer vara massor av personer med frågor som helt enkelt kommer vända sig till andra forum.

Det finns många vinklar man kan se detta ur. Eftersom jag hänger på Fotosidan så kan jag inte säga att jag tycker sidan suger...

Jag kan inte heller påstå att Fotosidan utvecklar mig heller. Motiverar min fotografering? nja...

JAg hänger nog här mest för Forumets skull plus att jag kommenterar bilder för att vara "snäll" och dela med mig av det lilla jag kan.

Det största felet är Fotosidans direktörer enligt mig.

JAg har sagt detta innan men tåls att upprepas. Fotosidan har enligt mig tappat sin identitet.

När jag reggade mig så stod det någonstans något i stil med "fotosidan är till för fotografer och utveckla seriösa amatörer. Vill man bara visa bilder så kan man göra det på www.x.xx"

Jag fick då känslan att Fotosidan var till för redan duktiga fotografer eller personer som brann för fotografering som hobby och ville verkligen utveckla sig.

Om ajg uppfattade det rätt så har ju Fotosidan verkligen trampat snett. Jag vill se en klarare ståndpunkt på detta.
Eller så har jag missuppfattat det hela, Fotosidan kanske vill vara sveriges största Fotosida på nätet och struntar egentligen i innehållet, kvantiteten på medlemmarna är det viktiga, Isåfall vill jag att Fotosidan säger det. det viktiga här är vad Fotosidan är.

Vi får anse att detta är ett företag och bör drivas som ett sådant. jag har aldrig någonsin sett ett företag drivas utan att företaget har haft stabila åsikter om deras målsättning, riktning, målgrupp osv.

Jag vill se att Fotosidan säger rent ut:
"Ja, vi vill vara störst på nätet och har ingen annan målsättning." Det är där vi är nu, men då vet vi ialla fall hur det är och man kan ta ställning till hur man vill agera.

Eller så säger dom, "vi vill ha duktiga fotografer som kommenterar varandras bilder och utvecklar varandra. Vi vill även vara tillför seriösa nybörjare som vill utvecklas"

Om detta är det dom vill så krävs isåfall ordentlig upprensning av medlemmarna.

denna kärnfråga tror jag ligger i botten till många frågor rörande Fotosidan.

Dessa frågor plus många fler:

Varför får jag inga kommentarer på mina bilder?
Varför kostar det att läsa artiklarna?
Varför alla kattbilder?
Poolerna svämmar över med nya bilder

alla dessa frågor skulle försvinna helt om Fotosidan gick ut med ett tydligt budskap om deras profilering och inriktning.

Anta att Fotosdian skulle vara lite "fin" och bara ta in fotografer som var genuint intresserade att få kritik och utvecklas och samtidigt krävde minst 100:- avgift för medlemskap. Då skulle massor av "snyltare" försvinna, massa bilder skulle minska, massa frågor i forumet skulle minska, ingen skulle udnra varför det kostade att läsa artiklar, betydligt minder kattbilder skulle komma in, fler skulle kommetnera troligtvis osv.

Självklart skulle Fotosidan tappa massor av medlemmar som inte är sugna på att betala 100:- elelr mer, men dom som stannade skulle vara av en annan kvalitet. Detta låter lite som Hitlers rasutrotning, men jag tror inte man kan rikta sig mot alla och bevara mångfalden bland fotograferna, dom som är riktigt duktiga tröttnar helt enkelt och drar vidare. Vilka finns då kvar som kan hjälpa dom som verkligen vill ha hjälp?

Lite statistik från Fotosidan själva:

93 869 medlemmar
Amatörfotografer: 91%
Yrkes/Frilans 7%
Fotostuderande 2%

Icke betalande 91%
Brons 7%
Silver/Guld 2%

Ålder på fotograferna:
0-24år: 36%
25-100: 64%

Startår för fotograferingen:
Från 2000 60%

En person som är det minsta bevandrad i matematik ser ett tydligt mönster:

91% är amatörer, exakt lika antal som ickebetalande.

60% av alla som började fotografera startade mellan 2000 fram tills idag.

Den pengastarka åldersgruppen 25-100år är 64% av alla medlemmar! Endå betalar bara 9% av medlemmarna pengar!?

statistik är en sak och verklighet är en annan, men statistik ger alltid en bra och ganska sanningsenlig inblick i verkligheten.

Helt klart är att Fotosidan har redan gjort sitt val ang sin profilering, dock inte offentligt, men man ser kalrt i siffrorna vilka dom vänder sig mot. Det finns mycket pengar att hämta om dom bara vill...

Kalle_B skrev:
...Det finns många vinklar man kan se detta ur...

Håller verkligen med om att FS måste få fram vad som gäller. Sidan kan inte vara Sveriges största fotocommunity, samtidigt som den ska hålla hög kvalitet.

Skomakare, bliv vid din läst heter det. Ett talesätt som jag hoppas FS tar till sig, eller har jag (liksom Kalle) missuppfattat affärsidén?

Fast det är ju inte alltid så enkelt. Men Fotosidan lider av någonting som många andra forum jag varit med i också lider av. Växtvärk och framgång. Och framförallt baksidorna av det.

Få medlemmer medger nästan alltid en bättre kommunitet. Alla känner i princip till alla, inom sina intresseområden, och känner ett större ansvar för kommuniteten. Oavsett medlemsstatus.

Med ökat medlemsantal ökar anonymiteten, kvalitén brukar sjunka med ökat signal/brus förhållande av det större medlemmsantalet. Samtidigt kräver flera medlemmar andra strategier för att fungera, och den stora massan kan inte hanteras på samma grundval som en mindre kommunitet. Antalet gratismedlemmar brukar också öka i förhållande.

Dessutom kräver ett sånt stort medlemsantal ansvar, inte bara för de betalade. Med tanke på den stora massan så står ju faktiskt gratismedlemmarna även för en stor potential för inkomst genom annonsering, och det är där gratismedlemmarna kommer in i bilden. Så balansen mellan annonser och betalande medlemmar måste också upprätthållas. Sen vore det väldigt intressant och se hur många procent som vore villiga att betala om man faktiskt ströp både forum, och bildkritik till betalande medlemmar. Borde göras en poll om det tycker jag.

En annan kommunitet jag är med i begick det allvarligt grava medlemmar att ha inget eller guldmedlem och gjorde dessutom den basala funktionaliteten enbart tillgänglig för guldmedlemmar så till den grad att det är guld eller inget i princip, så ovan sagda forum framstår som totalt giriga och okunniga över vad som faktiskt är bra att ha i en kommunitet. Dessutom pratar vi om ca 600kr om året för att få en basal och ändå i många avseender undermålig funktionalitet. Samma funktionalitet som dock är fritt tillgänglig på i princip samtliga andra kommuniteter jag har sett, oavsett nivå,

Där tycker jag ändå att fotosidan bör ges en stor eloge då många funktioner faktiskt ges även som gratismedlem, tillräckligt för att det faktiskt ska fungera, även om jag i eget tyckte anser att det är lite torftigt att vara gratismedlemm, speciell med tanke på kostnaden av brons-medlemsskap.

Och som en sidenot till Kalles inlägg så är det intressant att se att de 2% silver/guld-medlemmar genererar minst lika mycket inkomst som de 7% bronsmedlemmar som finns.

Även om annonsintäktena inte är obefintliga så tror ialla fall jag att annonserna på Fotosidan endå genererar betydligt mindre pengar än betalande medlemmar. Därför är dom ickebetalande ganska evesäntliga för Fotosidan.

Inte är dom särskilt viktiga för forumet heller då det är en bråkdel av medlemmarna som befinner sig här. Dom som är här är ungefär samma personer som ger hjälp och så är det en klicka nya som får hjälp. Utöver det är det ju "stammisarna" som kastar inlägg till varandra bara.

Men jag håller med, en undersökning för hur många som kan tänka sig betala vore bra. jag är en snyltare, men det är bara för att jag kan göra så mycket utan att betala. Den dagen dom kräver betalning kommer jag vara först att betala för mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar