Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ohållbar situation i slussen på GalleriFS!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Då går det att visa sitt missnöje genom att påtala att det fungerar dåligt, precis som du gör nu. Men det tycker inte jag är motivering nog till att inte göra det som faktiskt förväntas av dig som antagen till Galleriet. Om det omständiga röstningsförfarandet gör att du bara kan kommentera 2bilder om dagen och inte 5 så må väl så vara fallet. Men inget blir ju bättre av att mulna ihop och skita i det helt och hållet.

Det behövs uppenbarligen en ändring av röstningen i GalleriFS och jag hoppas att fotosidans ledning tittar in på forumet och uppmärksammar detta...



Tack för länken. Slarvigt av mig att inte titta efter den informationen själv.

Mvh
Nicklas

Detta har diskuterats *många* gånger, utan någon ändring...

För övrigt finns det vad jag vet inget krav på att alla som har en bild i Galler FS ska rösta på varenda bild som kommer in. Jag röstar av och till när jag känner mig uttråkad :) men systemet underlättar inte.
 
Jag förstår och jag kan bara konstatera att det är synd att man inte är lyhörd för önskemålen från ledningens sida.

Seså, in och rösta på lite bilder nu, det är ju ändå fredagskväll! =)

/ Nicklas
 
Jag tycker också kvalitéen på bilderna i GalleriFS har sjunkit, jag har aldrig tidigare "ansökt" om att få en bild i GalleriFS men nu skickade jag in en bild, tänkte att det är nog ett bra sätt att synas lite mer på. Jag skickade in denna bild ( http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2050849.htm?set=mp ) och efter några dagar fick jag mail om att den inte antogs, jag har för mig att jag läste att man skulle få en kommentar också? Eller missminner jag mig helt? Ironiskt nog blev jag omslagsfotografen i Maj, men en bild i GalleriFS kommer inte på fråga, fastän det publiceras överexponerade, röriga bilder där. Jag är kluven. Har varit medlem sedan 2005 och i början lärde jag mig mycke här. Då fotade inte var och varannan människa heller utan alla på FS hade ett genuint intresse och viljan att lära sig, alla var mer kreativa då tycker jag, nu har tekniken tagit över känslan..
 
Jag tycker också kvalitéen på bilderna i GalleriFS har sjunkit, jag har aldrig tidigare "ansökt" om att få en bild i GalleriFS men nu skickade jag in en bild, tänkte att det är nog ett bra sätt att synas lite mer på. Jag skickade in denna bild ( http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2050849.htm?set=mp ) och efter några dagar fick jag mail om att den inte antogs, jag har för mig att jag läste att man skulle få en kommentar också? Eller missminner jag mig helt? Ironiskt nog blev jag omslagsfotografen i Maj, men en bild i GalleriFS kommer inte på fråga, fastän det publiceras överexponerade, röriga bilder där. Jag är kluven. Har varit medlem sedan 2005 och i början lärde jag mig mycke här. Då fotade inte var och varannan människa heller utan alla på FS hade ett genuint intresse och viljan att lära sig, alla var mer kreativa då tycker jag, nu har tekniken tagit över känslan..

Jag ser nu att jag låter nästan bitter i min text, det är jag inte, bara fundersam.. Jag kan ta kritik så det är inga problem att de inte antog min bild, jag bara undrar hur de ser på bilder, den där juryn i slussen.
 
Jag ser nu att jag låter nästan bitter i min text, det är jag inte, bara fundersam.. Jag kan ta kritik så det är inga problem att de inte antog min bild, jag bara undrar hur de ser på bilder, den där juryn i slussen.

Det är nog väldigt subjektivt bedömt, samt tycke och smak för stunden.

mvh
Nicklas
 
Hur lång tid tar det innan man får besked om sin bild?
Jag la in en bild för ett par veckor sen, har inte hört ett smack!

Man vet ju inte om den seglat ut i cyberspace eller fortfarande ligger i slussen?
 
Håller med om att kvaliten har sjunkit en hel del. Sedan är det samma typer av bilder som blir antagna hela tiden, blir snabbt tröttsamt att titta igenom gruppen. När folk ser att det är "standardbilder" som kommer med så skickar folk in sina bilder, som kanske inte är lysande och vi har en nedåtgående spiral, med en "ohållbar" situation för de som ska rösta.

Jag har tänkt likadant själv. För bara ett år sedan så hade jag inte en tanke på att söka till gruppen. Jag är för dålig fotograf helt enkelt. Men på senare tid har det börja dyka upp bilder som enligt mig är av mycket sämre kvalitet än genomsnittet i gruppen (genomsnittet är fortfrande fruktansvärt bra) och i klass med mina bilder. Så jag tänkte att, va F-N jag försöker.. Har inte kommit med och är inte bitter för det. Det jag försöker säga är att för att nå gruppens syfte, att visa "FS bästa bilder" så måste man sålla ännu hårdare (och mina bilder kommer ännu längre ner på listan). Då kommer också antalet ansöknigar sjunka.
 
Är det inte väl mycket bilder i galleri Fotosidan? Skulle det inte bli bättre om man gjorde det mera likt riktiga fotoutställningar, där det vanligtvis är en fotograf som har sisådär 30-40 bilder samlade? Som det är nu tycker jag det är en allsköns pyttipanna. Ingen ordning alls och olika bildtyper blandade huller om buller. Skulle vara trevligare om det vore ett galleri där en fotograf åt gången ställer ut. Förslagsvis en per vecka, ungefär som veckans album (fast här skulle man få ansöka istället). Det skulle kanske också ställa högre krav på fotogafen att få till ett enhetligare och mera genomtänkt arbete?
 
Sedan har man börjat tänja på reglera, eller är det bara en allmän förslappning och en ovilja att göra ett bra jobb med utgalringen? Tittade igenom halva Galleri FS och hittade 3 bilder med ram och en 2 bilder där det står fotografens namn i ena hörnet (litet men tydligt).
 
Sedan har man börjat tänja på reglera, eller är det bara en allmän förslappning och en ovilja att göra ett bra jobb med utgalringen? Tittade igenom halva Galleri FS och hittade 3 bilder med ram och en 2 bilder där det står fotografens namn i ena hörnet (litet men tydligt).

Jag ställde frågan om anonymitet för en tid sedan, just därför att jag såg många bilder med signatur i Galleri FS. Fick svaret att fotograferna måste ha bytt version på bilderna, vilket man ju kan göra med alla sina bilder. Antagligen förhåller det så med ramarna också. En ny version har lagts in efter det att bilden har antagits till GFS.
 
Galleri FS innehåller många härliga bilder.
Tycke o smak bland många avgör inröstningen vilket är bra och eliminerar att enbart proffstyckarna i svarta o grå kläder :) bestämmer.

Ett kriterium för att hamna i Galleriet är på gott o ont att du är en hejare på photoshop eller liknande. De flesta bilder är mycket bildbehandlade.

Jag tycker det är trevligt att gå igenom alla inskickade bidrag och se den enorma kreativiteten även om inte merparten faller just mig i smaken.
Och visst är det kul med en lite ikon om att en egen bild är med.
Tror de flesta gillar det oavsett de erkänner eller ej :))
 
Nu har det gått minst två månader, kanske till och med tre, sedan jag skickade in en bild till Galleri FS. Hur stor är flaskhalsen?
 
Ca. 170 st bilder vad jag kan se. Jag ser även att det idag (nästan på dagen) är ett år sedan jag startade tråden. Problemen verkar fortfarande kvarstå.

Det kanske är dags att FS implementerar någon/några av de förslag som lagts i tråden för att stävja situationen. Fast vad vet jag, är ju numera bara en vanlig gratismedlem här på FS ;-)
 
Jag tycker det är jättekonstigt att ni som tillhör "Juryn" inte protesterar på det faktumet att ni endast "vägleder" till vilka bilder som väljs och att "Värdarna" kan låta bli att ta med en framröstad bild, om dom så vill. Vad spelar det för roll att ni röstar eller inte röstar på bilder om era beslut inte nödvändigtvis betyder något?

Detta är ett utdrag från informationen om Galleri FS: "Värdarna kan också se hur Juryn motiverar sina beslut. När en tydlig indikation för vart det barkar finns, så kan värdarna ta ett beslut. Värdarna kan gå emot juryns röstning".

Jag förstår helt enkelt inte hur det kan vara roligt att jobba sig igenom bilder på dom premisserna, eller vad vi medlemmar egentligen har för möjligheter att påverka utbudet i Galleri FS....

MVH
Jacob Boman
 
Av en slump såg jag att det nu är precis över 2 år sedan tråden startade. Fortfarande verkar det som om situationen i slussen till GalleriFS är ohållbar eftersom det i skrivande stund ligger drygt 640 bilder och väntar på bedömning.

Jag bumpar därför tråden tillsammans med en summering av mina första inlägg i tråden från den 20/1-2010:

--START--
Först och främst tycker jag att urvalet av bilder i GalleriFS är väldigt bra och galleriet är ett stort tillskott till FS. Problemet är att det helt klart blivit en anstormning av nya bilder till slussen (idag ligger ca. 900 och väntar på bedömning) vilket ger allt för långa ledtider. Dessutom tycks det mig att "kvaliteten" på bilderna som ligger och väntar på bedömning i slussen sänkts betydligt på senare tid. Något borde göras åt detta.

Just detta problem har diskuterats i en tidigare tråd utan att någon permanent lösning kom till stånd. Istället gjorde juryn i GalleriFS en tillfällig kraftsamling (all heder åt det) och kommentera de närmare 600 bilder som låg väntande i poolen då. Dessvärre är vi nu tillbaka i samma situation igen (t.o.m. värre).

Själva processen med värdar i kombination med juryn tycker jag är bra och behöver inte förändras. Dock borde slussen modifieras så att:
1) Betalande kan lägga till en bild per månad och icke-betalande en bild var annan månad (alltså en halvering).
2) Skapa positiv återkoppling för de som får med en ny bild genom att bjuda på 1-2 extra-chanser per antagen bild.

Dessa triviala tillägg resulterar i att den totala tillströmningen minskar med närmare 50% samtidigt som de fotografer som visar på kvalitet gynnas (oavsett om de är betalande eller ej). Som ett resultat av detta kommer:
* Färre bilder i slussen innebär att fler kommer hjälpa till och rösta eftersom det då inte är en övermäktig uppgift. Jag vet att det inte bara är jag som känner hopplöshet inför röstningen på slussbilderna. För ärligt talat hur kul känns det att ge konstruktiv kritik när det ligger mer än 800 bilder och väntar på ens feedback. Jag känner iaf uppgivenhet efter att ha gått igenom sådär en 50 bilder.
* Kvaliteten in till slussen kommer öka eftersom medelmmar är mer måna om att ta tillvara chansen (det dröjer 1-2 månader till nästa chans).
* Att ge antagna fotografer en bonuschans kommer ytterligare öka kvaliteten i slussen, samtidigt som fotograferna i större utsträckning knyts till GalleriFS vilket ökar chansen för att de röstar än mer.
* Betydligt kortare ledtider från det att en bild laddas upp och feedbacken kommer medlemmen tillhanda.
--END--

Hoppas på förändring så jag orkar börja rösta på bilderna i slussen igen. Som det är nu känns det bara hopplöst när det ligger (som idag) 33 sidor med bilder och väntar på bedömning.

Edit: fixa stavfel.
 
Senast ändrad:
Nu tillhör inte jag de som får rösta men en tanke är ju att ni INTE skulle behöva ge konstruktiv kritik eftersom de som får sina bilder refuserade varken får ta del av den kritiken eller anledningen till att bilden inte kom med. Eventuellt kan man tänka sig två gallrings faser där ni först endast betygsätter, och de som sen går vidare kräver konstruktiv ktitik. På det sättet skulle ni kunna jobba er igenom bilderna mycket snabbare.

MVH
Jacob Boman
 
Varför inte låta besökarna nominera bilderna till galleriet istället för fotografen? När tillräckligt många olika medlemmar klickat på knappen nominera (som sitter jämte "välj som favorit") så går den till det som tydligen kallas slussen.

Varför inte göra det till ett hedersuppdrag att sitta i slussen (du har nu blivit utvald att sitta i slussen pga dina aktiva medverkan på fotosidan...eller nåt?) Då kanske man kan få större smakbredd på de som sitter i slussen och därmed en större variation?

Varför inte ha flera gallerier i olika kategorier?

Tja - det var några oanalyserade tankar i all enkelhet :)
 
Jag tycker det räcker med JA eller NEJ och "skippa" för att komma vidare till nästa bild osv.

När man har röstat och valt nej så måste man klicka på "anledning" för att bläddra. Det tar tid att göra och då tappar man ork med att rösta...

Förstår ej poängen med "anledning" ? Det syns ju inte för oss andra, bara för "juryn/domare som sköter FS galleri" och vad används det till ? kanske någon kan förklara med det syftet ?

Nej betyder ju alltid nej och räknas om den bilden kommer in eller inte, baserad på antal beräkningar av oss medlemmar i FS galleri.

Kanske någon vill förklara mig hur FS galleri fungerar ? hur en bild till sist kommer in eller inte ?
 
Kanske vi kan be alla som är medlemmar i FS galleri att göra en extra jobb de närmaste dagarna med att klicka igenom, tömma runt 900 st bilder ?

Uppmärksamma det här via första sidan på Fotosidan ? "påminna och hjälpa varandra".
 
Jag tycker det räcker med JA eller NEJ och "skippa" för att komma vidare till nästa bild osv.

När man har röstat och valt nej så måste man klicka på "anledning" för att bläddra. Det tar tid att göra och då tappar man ork med att rösta...

Förstår ej poängen med "anledning" ? Det syns ju inte för oss andra, bara för "juryn/domare som sköter FS galleri" och vad används det till ? kanske någon kan förklara med det syftet ?

Nej betyder ju alltid nej och räknas om den bilden kommer in eller inte, baserad på antal beräkningar av oss medlemmar i FS galleri.

Kanske någon vill förklara mig hur FS galleri fungerar ? hur en bild till sist kommer in eller inte ?

De tre skaparna av fotosidan bestämmer helt vilka bilder som kommer med. Det ni sysslar med av gallringen används som en "rekomendation" men dessa tre kan förkasta en bild som valts ut på samma sätt som dom kan välja en bild ni sagt nej till. Den funktion ni har är ju det jag ifrågasatt hela tiden samt att dessa tre bestämmer i slutänden vilken bild som slutligen väljs ut, utan att eran röstning bestämmer något...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.