Annons

Fotosidan var bättre förr - lösning

Produkter
(logga in för att koppla)
Ännu en intressant tråd här på Fotosidan, om densamma.

Jag som inte varit med här så länge funderar på trådrubriken "Fotosidan var bättre förr". Vad var det som var bättre förr? Var det en tajtare grupp och en mera tydlig inriktning?

Jag tror att kommenterandet kan ökas genom stimulering. Att endast lista färre antal bilder ger per automatik inte fler kommentarer per bild. Kanske fler konkreta tips från experter, likt de vi kan se i tidningar, kan vara ett sätt att få upp intresset kring ett mer aktivt bildgranskande.

När nästan alla här är amatörer, likt mig, kanske många inte vågar kommentera och känner sig osäkra. Att öka kompetensen och förmågan till att ge konstruktiv kritik vore bra för att få fler konstruktiva kommenterarer.

Lika mycket som det är en konst att skapa en bild är det en konst att kunna recensera den. Det kan till och med vara svårare.

Så tänker jag.

Det hade varit intressant om Fotosidans redaktion gav sig in i detta samtalet. Vilka tankar har de/ni?
 
mrkgrd skrev:


När nästan alla här är amatörer, likt mig, kanske många inte vågar kommentera och känner sig osäkra. Att öka kompetensen och förmågan till att ge konstruktiv kritik vore bra för att få fler konstruktiva kommenterarer.

Lika mycket som det är en konst att skapa en bild är det en konst att kunna recensera den.

Så tänker jag.

Det hade varit intressant om Fotosidans redaktion gav sig in i detta samtalet. Vilka tankar har de/ni?

Men vem skall öka kompetensen bland dessa medlemmar?
Vem skall ge dom förmågan att kunan ge konstruktiv kritik?

Fotosidan kan anställa en handfulla proffs som har som arbete att bara hjälpa nya, men det är nog dyrt och ganska tråkigt.

Ett anant sätt är att utnyttja redan befintliga fotografer som är både duktiga och villiga att hjälpa till. Men för att den balansen skall fungera så måste det finnas någonting som stimulerar även dessa medlemmar.

Fotosidan kunde ha gjort mycket föratt avlasta personer som ofta hjälper till. Ett ordentligt regelverk med en ordentlig uppföljning av samma sak. Man kan utnyttja medlemmar till att se til latt saker o ting fungerar.

Alla frågor som dyker upp i forumet spyr man på efter att man varit medlem mer än några månader. Ett ordentligt register med FAQ frågor som uppdaterades hade gjort att mågna frågor försvann.

Att göra så att det krävdes mer av medlemmarna innan registrering hade gjort att fler lärde sig att söka innan frågor ställs. Folk ahde förstått bättre vad Fotosidans grundidee är och detta kanske hade gjort att fler kommenterade bilder. Men då måste också Fotosidan gå ut hårdare med vad deras idee är.

Tydligare ramar efterfrågar jag. jag struntar egentligen om Fotosidan är till för enbart Yrkesfotografer eller fotografer som fotograferat 1 dag. Har dom en tydlig ståndpunkt så kan itne saker ifrågasättas och man kan själv ta ställning till medlemsakap.
 
mrkgrd skrev:
Ännu en intressant tråd här på Fotosidan, om densamma.

Jag som inte varit med här så länge funderar på trådrubriken "Fotosidan var bättre förr". Vad var det som var bättre förr? Var det en tajtare grupp och en mera tydlig inriktning?

Jag tror att kommenterandet kan ökas genom stimulering. Att endast lista färre antal bilder ger per automatik inte fler kommentarer per bild. Kanske fler konkreta tips från experter, likt de vi kan se i tidningar, kan vara ett sätt att få upp intresset kring ett mer aktivt bildgranskande.

När nästan alla här är amatörer, likt mig, kanske många inte vågar kommentera och känner sig osäkra. Att öka kompetensen och förmågan till att ge konstruktiv kritik vore bra för att få fler konstruktiva kommenterarer.

Lika mycket som det är en konst att skapa en bild är det en konst att kunna recensera den. Det kan till och med vara svårare.

Så tänker jag.

Det hade varit intressant om Fotosidans redaktion gav sig in i detta samtalet. Vilka tankar har de/ni?

Här finns en intressant artikel med tips om hur man ger bildkritik.

http://www.fotosidan.se/cldoc/4327.htm
 
Kalle: Håller med dig där. Tydliga ramar och fler FAQ:er hade kunnat göra susen. Målbilden för FS är idag mycket splittrad, skulle jag tro.

Cecilia: Tackar för den länken, den artikeln borde det pushas för mer. Gärna fler stimulerande artiklar som handlar om bildtittande och kritik.
 
Intressant inlägg Kalle, det här har jag och några andra länge propagerat för.

Tycker inte heller FS suger, jag har fortfarande behållning av forumet. Den bild-
och kritikmässiga behållningen har däremot försvunnit.

Men det du efterlyser kommer nog inte hända, dvs ngn klargörande verksamhetsbeskrivning från direktionen.
Jag tror man tappat kompassriktning, motivation och framför allt ork att styra tillbaka verksamheten mot vad den var förr och vad FS-dokumenten talar om. Det funkar så länge man inte har ngn svensk konkurens att tala om, alternativen är sju resor värre.

Däremot är nog inkomsterna från annonser betydligt större än medlemsavgifterna. Och fler medlemmar gör det mer intressant för annonsörerna.

/Johan
 
Diskussioner om stort bildinflöde, bristen på kommentarer och att det var bättre förr i dessa avseenden, tycks vara ett kärt ämne för medlemmarna på fs då dessa diskussioner återkommer med jämna mellanrum och har så gjort sedan fs startade.

För att kasta lite bränsle på elden så tittade jag på statistiken och kom fram till att i nuläget har varje medlem, i genomsnitt, avgett 19,8 bildkommentarer och laddat upp 4,95 bilder vilket innebär 4 kommentarer/bild. Jag gjorde en likadan uträkning för ett par år sedan. Tyvärr har jag inte kvar den, men som jag minns det var resultatet ungefär likadant då.
 
Jag skulle också vilja ha mer konstruktiv kritik på mina bilder!

I första hand blev jag medlem på FS för förmånen att få hjälp av duktiga fotografer på olika nivåer att utvecklas. Alltså vill jag framför allt lägga ut bilder som jag själv kanske inte är riktigt nöjd med, eller när jag testat nåt nytt eller en bild jag själv gillar mycket (kill your darlings) och sedan få utvecklande och bra konstruktiv kritik så att jag blir bättre.
(Maken är snäll och väldigt subjektiv; han tycker alla bilder är fina och det är kul men blir inte så lärorikt i längden...) Det var också det jag trodde att man skulle göra när jag läste regelerna för kritikpoolerna.

Men jag insåg snabbt att om man får kommentarer så är det i 95 % av fallen bara "åhh, superfin bild". Riktigt bra bilder kan ju ha uppemot 100 kommentarer där alla säger så. Kul, men kanske inte alltid utvecklande. Alltså får man bara ge snälla kommentarer på bilder... (Det är ju så klart lättare att kommentera en fin bild, och det ska man väl också kunna göra. Men inte bara...)

Sedan har det flera gånger i trådar på forumen gnällts över alla dåliga bilder som läggs ut, framför allt i hård kritik. Så alla bilder utöver guldkornen går fetbort!?

Så varför kommentera?? Eller lägga ut bilder i en pool alls?? Slutsatsen man kan dra av det här är att man bara ska lägga ut sina bästa bilder för att bättra på egot, alternativt inse att om ingen kommenterar så är man kass och har inget på FS att göra. Eller?!

Om man inte redan är en känd fotograf förstås, då får man ju alltid kommentarer ;-)

(För att ingen ska ta illa upp; ja, jag provocerar lite. Och ja, jag är inte alltid så bra på att ge konstruktiv kritik jag heller. Men jag har försökt, även om jag ibland fått "på käften" för det...)
 
Senast ändrad:
madsochmarja skrev:
Varför har ingen från fotosidans admin. kommenterat på denna tråd?

Vi vill ju bara göra dett bättre:)

Jag tror inte att de läser alla trådar, om det är någon tråd man vill att de skall läsa så måste man nog skicka ett mejl.
 
cecber skrev:
Jag tror inte att de läser alla trådar, om det är någon tråd man vill att de skall läsa så måste man nog skicka ett mejl.

"Om forumet: Tyck till, fråga och hjälp oss utveckla fotosidan.se"

Tror nog att de bör läsa denna tråd ändå. men de har nog semester...
 
cecber skrev:
Jag tror inte att de läser alla trådar, om det är någon tråd man vill att de skall läsa så måste man nog skicka ett mejl.

He he, titeln på tråden är fotosidan var bättre för, om dom inte har tittat här må dom verkligen vara rädda.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.