Det finns många vinklar man kan se detta ur. Eftersom jag hänger på Fotosidan så kan jag inte säga att jag tycker sidan suger...
Jag kan inte heller påstå att Fotosidan utvecklar mig heller. Motiverar min fotografering? nja...
JAg hänger nog här mest för Forumets skull plus att jag kommenterar bilder för att vara "snäll" och dela med mig av det lilla jag kan.
Det största felet är Fotosidans direktörer enligt mig.
JAg har sagt detta innan men tåls att upprepas. Fotosidan har enligt mig tappat sin identitet.
När jag reggade mig så stod det någonstans något i stil med "fotosidan är till för fotografer och utveckla seriösa amatörer. Vill man bara visa bilder så kan man göra det på
www.x.xx"
Jag fick då känslan att Fotosidan var till för redan duktiga fotografer eller personer som brann för fotografering som hobby och ville verkligen utveckla sig.
Om ajg uppfattade det rätt så har ju Fotosidan verkligen trampat snett. Jag vill se en klarare ståndpunkt på detta.
Eller så har jag missuppfattat det hela, Fotosidan kanske vill vara sveriges största Fotosida på nätet och struntar egentligen i innehållet, kvantiteten på medlemmarna är det viktiga, Isåfall vill jag att Fotosidan säger det. det viktiga här är vad Fotosidan är.
Vi får anse att detta är ett företag och bör drivas som ett sådant. jag har aldrig någonsin sett ett företag drivas utan att företaget har haft stabila åsikter om deras målsättning, riktning, målgrupp osv.
Jag vill se att Fotosidan säger rent ut:
"Ja, vi vill vara störst på nätet och har ingen annan målsättning." Det är där vi är nu, men då vet vi ialla fall hur det är och man kan ta ställning till hur man vill agera.
Eller så säger dom, "vi vill ha duktiga fotografer som kommenterar varandras bilder och utvecklar varandra. Vi vill även vara tillför seriösa nybörjare som vill utvecklas"
Om detta är det dom vill så krävs isåfall ordentlig upprensning av medlemmarna.
denna kärnfråga tror jag ligger i botten till många frågor rörande Fotosidan.
Dessa frågor plus många fler:
Varför får jag inga kommentarer på mina bilder?
Varför kostar det att läsa artiklarna?
Varför alla kattbilder?
Poolerna svämmar över med nya bilder
alla dessa frågor skulle försvinna helt om Fotosidan gick ut med ett tydligt budskap om deras profilering och inriktning.
Anta att Fotosdian skulle vara lite "fin" och bara ta in fotografer som var genuint intresserade att få kritik och utvecklas och samtidigt krävde minst 100:- avgift för medlemskap. Då skulle massor av "snyltare" försvinna, massa bilder skulle minska, massa frågor i forumet skulle minska, ingen skulle udnra varför det kostade att läsa artiklar, betydligt minder kattbilder skulle komma in, fler skulle kommetnera troligtvis osv.
Självklart skulle Fotosidan tappa massor av medlemmar som inte är sugna på att betala 100:- elelr mer, men dom som stannade skulle vara av en annan kvalitet. Detta låter lite som Hitlers rasutrotning, men jag tror inte man kan rikta sig mot alla och bevara mångfalden bland fotograferna, dom som är riktigt duktiga tröttnar helt enkelt och drar vidare. Vilka finns då kvar som kan hjälpa dom som verkligen vill ha hjälp?
Lite statistik från Fotosidan själva:
93 869 medlemmar
Amatörfotografer: 91%
Yrkes/Frilans 7%
Fotostuderande 2%
Icke betalande 91%
Brons 7%
Silver/Guld 2%
Ålder på fotograferna:
0-24år: 36%
25-100: 64%
Startår för fotograferingen:
Från 2000 60%
En person som är det minsta bevandrad i matematik ser ett tydligt mönster:
91% är amatörer, exakt lika antal som ickebetalande.
60% av alla som började fotografera startade mellan 2000 fram tills idag.
Den pengastarka åldersgruppen 25-100år är 64% av alla medlemmar! Endå betalar bara 9% av medlemmarna pengar!?
statistik är en sak och verklighet är en annan, men statistik ger alltid en bra och ganska sanningsenlig inblick i verkligheten.
Helt klart är att Fotosidan har redan gjort sitt val ang sin profilering, dock inte offentligt, men man ser kalrt i siffrorna vilka dom vänder sig mot. Det finns mycket pengar att hämta om dom bara vill...