EvaJ skrev:
Jag är mer intresserad av principen än oroad för att FS stämplar alla människobilder utan tillstånd som förbjudna.
Jag tror att du och jag troligtvis är ute efter samma princip - När det finns tvivel om bildens innehåll, syfte och tolkning - Då kan man i de flesta fall skaffa ett medgivande. Det är inte speciellt svårt och man får många gånger ett trevligt samtal på köpet.
Det i sin tur innebär att man lär känna dom som man fotograferar och kan på så sätt bygga upp en god relation. Detta är något som ALLA fotografer tjänar på. Om en beter sig på ett fördelaktigt sätt, så banar detta vägen för efterföljande fotografer.
Däremot förlorar alla på om någon enskild fotograf beter sig som en hänsynslös socialrealistisk fotografvampyr, som utnyttjar människors misär för att framhäva sina egna bilder. De personer som råkar ut för en sådan fotograf lär inte tillåta någon annan fotograf komma dom nära inpå i första taget.
Eftertänksamhet är vad jag efterlyser och om jag själv inte kan komma fram till ett beslut om bilden är skadlig eller inte vid en publicering - Ja, då lämnar jag beslutet över till redaktionen eftersom dom har yttersta ansvaret.
Gatufoto och dokumentärfoto är en genre som jag själv värnar om. Jag skulle personligen bli olycklig om denna genre inte tilläts på fotosidan - Men som jag skrev tidigare, de flesta bilder kan tolkas som harmlösa. I tvivelaktiga fall bör man har ett medgivande.
Eftersom andra har lyft fram exempel ur mina bilder, så tar jag själv fram en diskutabelt bild
Min bild "ensamhet" är en mycket utelämnande bild för den som är avbildad. Dock så har jag ett skriftligt medgivande från mannen på bilden och jag ser till att skaffa ett nytt inför varje ny publicering eller uppkopiering av bilden.
Varje publicering föregås av en diskussion mellan mig och mannen på bilden, där jag redogör för mina syften och ambitioner med bilden och mannen får redogöra för utifrån detta om vad han tycker om publiceringen. Sedan diskuterar vi tillsammans om vilka konsekvenser en publicering av bilden kan få. Det sistnämnda är viktigt för mig att för att just förstå nya vinklingar på hur en publicering eftersom jag inte annars kan förstå hur mannen på bilden ser på en publicering.
På så sätt har mannen den slutgiltiga kontrollen över vilka forum och arenor som bilden poppar upp på. Kan vi förutse alla negativa tolkningar som bilden kan utsättas för? Knappast, men fotograf och den som blivit fotograferad har kommit fram till ett beslut i samråd. Skulle han avböja en publicering, så måste jag följa det beslutet - Den respekten är jag skyldig honom eftersom han har givit mig bilden.
Långt ifrån alla bilder behöver omgärdas denna typ av förfarande, eftersom alla bilder inte är utelämnande eller skadliga i sin karaktär. Samtidigt skulle jag aldrig reducera innehållet i bilden "Ensamhet" och säga "vadå - Det är ju bara en man på en säng med ett täcke" för att friskriva mig själva från ansvar. Jag visste när jag planerade serien att detta var potentiellt minerad mark och då gäller det att ha på fötterna när man gör en sådan bildserie.