red-top skrev:
'mar_wal' - som började tråden - deklarerar att han, ungefär, 'får eksem' av Fotosidans bilder på solnedgångar och blommor. Han vill dokumentera världen som den ser ut - läs: inklusive 'hunger, fattigdom och elände' (= fördomsfull tolkning, OK!)
Citat: "Fotografi är för mig ett stort intresse. Det är inte så mycket ett tekniskt intresse som det är ett skildrande intresse. Jag tycker bilder ska berätta något, beröra. Tekniskt fulländade bilder av solnedgångar och blommor i motljus lämnar mig fullständigt likgiltig."
I det syftet - möjligen(?) - lägger han upp en harmlös bild av två män, sportklädda(?), stående i kylig väderlek(?) utanför en port eller i en busskur, rökande varsin cig. Den ene, äldre, vänd mot fotografen, bär långt ganska ovårdat(?) skägg och en djupt nerdragen luva och ser litet allmänt 'pillimarisk' ut.
Citat: "Han ser ut som en fritänkare; han ser ut som någon som gått sin egen väg; han ser ut som någon som lever i det här samhället men har valt att ställa sig lite vid sidan. Han har ett intressant utseende och det var därför jag fotograferade honom."
Citat igen: "Det är kränkande för ett samhälle att få dom som är annorlunda; dom som inte passar in i mönstret slängda i ansiktet. Då väcks frågor om det hur det här samhället är konstruerat till liv."
Bilden tar skruv - den blir 'censurerad' - uppenbarligen berättar den något, den berör... Så till den milda grad att den startar ett ordkrig i Forum med f.n. 257 inlägg och 10721 visningar.
'mar_wal' kan vara nöjd - inte längre bara wanabe till de etablerade jorden-runt-resande reportage- och dokumentärfotograferna - utan en av dom...?
Man tar sig för pannan...