Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidan raderar bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
cw-op skrev:
"20 kronor svart" är kränkande enligt PUL det tror jag stenhårt på. Skulle "ett ganska välutvecklat etiskt resonemang ..." ändra på den saken jag tror det inte?

Du frågade varför jag trodde den var kvar och det svarade jag på.

Utöver detta var min argumentation BORTOM PUL - Dvs om man skall titta på andra saker än PUL. Ett etiskt resonemang har alltså inget med PUL att göra, utan hur man resonerar som ansvarstagande gatu/dokumentärfotograf.

Sen tycker jag att det är lite konstigt att du uppfattar Oscars bild som direkt kränkande, men inte riktigt håller med om att mannen på på bilden som raderats, kan tolkas som alkoholist.

Kan det vara så att det är fan som läser biblen i denna fråga? ;-)

EvaJ skrev:
Hm... denna din tolkning av anledningen till raderingen - pga att kränkningen kommer av andras tolkning av bilden - öppnar ju för en väldig massa raderingar och slår i princip ut hela genren gatufoto och några till, skulle jag tro.

Det innebär att vi inte kan publicera bilder på människor överhuvudtaget på FS, såvida vi inte har tillstånd. Vem vet vad folk tolkar som kränkande? Promenerar någon över Sergelstorg är det säkert för att han ska köpa något förbjudet som brukar finnas där? Blir jobbigt i rusningstid att få allas tillstånd! ;)
jag håller till viss del med i ditt resonemang men det känns som om dylika ärende till viss del med stöd av lagtext ändå måste bedömas subjektivt. Det går nog inte att vara kategorisk åt något håll, man kan heller inte låta allas åsikter vara talande eftersom vi tycker så olika. Det visar inte minst den här tråden. Jag antar att redaktionen arbetar utifrån vissa fasta ramar (ex lagtext), men förmodligen också utifrån sina och andras presumtiva värderingar. Dessa faktorer fäller slutligen avgörandet om huruvida en bild bör tas bort eller inte. Visst kan inslag av inkonsekvens förekomma, men nämn något rättssystem som till 100% kan anses fungera rättvist. Någonstans måste gränsen dras och redaktionen är de som måste göra det.

elmfeldt skrev:
Nu diskuterar vi ju inte vad du tycker är naturligt. Frågan är om han tycker det, och det får man bara veta genom att fråga.

Att man kan identifiera honom på gatan? Vad har det för relevans till diskussionen om honom porträtterad på en stor fotosajt!?

Ja, det är din teori om hur du tror att det skulle vara, men han kanske inte är ett dugg med nöjd med situationen och inte alls känner för att visa upp den. Så varför inte fråga!?
Det du just skrev var ju ett svar på mitt svar angående huruvida det är kränkning eller inte. Jag anser att det inte är det. Men det är som sagt PUL det är fel på om du tolkar det så enligt denna.

Edit: Hur många är det egentligen som skulle tillåta att man publicerade en spontant tagen bild på dem tror du? Väldigt många skulle nog säga nej, men kanske egentligen inte bry sig om de såg bilden i efterhand. Det skulle inte bli en enda jäkla gatubild då.

stoltz skrev:
Löjligt att människor känner sig kränkta?

Isf är det väl en ytterligare kränkning från din sida när du förlöjligar individer som eventellt känner sig kränkta? Vem skall då tala om för andra om dom har rätt att känna sig kränkta - Du, jag eller FS?
PUL bland annat tydligen. Och ja, det är löjligt många som känner sig kränkta. Då snackar vi inte om mannen på bilden, utan i allmänhet.

Det där känns så typiskt svenskt: "Sjåpa dig inte, kom inte här och känn dig kränkt - Lite får man ju tåla, så har det ju varit i alla tider".
Va!? Jag tycker det är typiskt svenskt att gnöla över hur svårt man har det. Att man är kränkt, utbränd, whatever. Ojojoj vad jobbigt och hemskt allting är. Så är den typiske svensken för mig. Man blir kränkt av hård kritik på Fotosidan, i mataffären när man tvingas läsa hemska rubriker, i hemmet när det ringer en oönskad försäljare, på jobbet när man inte får ha keps... Patetiskt är vad det är.

Men observera att mannen på bilden eventuellt har större anledning att känna sig kränkt än ovanstående. Dock tycker jag inte heller det är nåt att oja om.

En riktig kränkning är t ex om nån smygfilmar en när man har sex i sitt eget hem, och sen basunerar ut det på nätet med massa okvädesord, förlöjligande texter och sånt. DÅ kan vi börja snacka kränkning.

Senast ändrad:
EvaJ skrev:
Hm... denna din tolkning av anledningen till raderingen - pga att kränkningen kommer av andras tolkning av bilden - öppnar ju för en väldig massa raderingar och slår i princip ut hela genren gatufoto och några till, skulle jag tro.

Inte alls, det är ju långt ifrån alla gatufoton som kan upplevas som kränkande - Men principiellt sett är jag för ett sådant förfarande. vad gör du om du råkar fotografera en kvinna som lever under skyddad identitet på annan ort pga en misshandlande make och du sen lägger ut bilden på nätet? Utifrån din publicering, så hittar han henne. Skulle du i ett sådant fall ångra att du inte bad om ett medgivande?

Du ser ett ungt par tätt omslingrade på en avskild bänk i en park. Tjejen är invandrare och killen är svensk fd nynazist (tatueringarna på hans bakhvudud och hals avslöjar detta). Du ser bilden på fotosidan framför dig "Gränslös kärlek", en svartvit mustig bild med två huvuden och fullt identifierbara ansikten som tittar varandra djupt i ögonen. Du knäpper bilden med din Leica och strax därefter försvinner paret innan du har frågat om lov. Du tycker att den här underbara bilden bör världen inte gå miste om, kärleken övervinner allt vilket bilden tydligt visar. Du publicerar bilden på FS och det blir en av dom mest positivt omtalade bilderna under sitens historia. En vecka senare så slår du upp tidningen och ser samma unga par mördade av nynazister på öppen gata. Skulle du i ett sådant här fall ångra att du inte begärt ett medgivande.

Det innebär att vi inte kan publicera bilder på människor överhuvudtaget på FS, såvida vi inte har tillstånd.
Det är ju just denna fingertoppskänslan man bör ha som fotograf, annars är man väl en hänsynslös sådan? Om du har svårt att bedöma huruvida bilden du tänker ta kan vara kränkande, så ta bilden, men PUBLICERA inte den. Om du har svårt att bedöma bilden som kränkande, PRATA med personen, upplys om syfte och användning. Alla bilder som man har tagit är väl knappast lämpliga för publicering.

Vem vet vad folk tolkar som kränkande? Promenerar någon över Sergelstorg är det säkert för att han ska köpa något förbjudet som brukar finnas där? Blir jobbigt i rusningstid att få allas tillstånd! ;)

Exempel in absurdum - Kan du helt ärligt säga att mannen på bilden INTE kan tolkas som alkoholist? Kan du säga helt ärligt att han inte ser ut som en "outsider"? Hade du tolkat en bild på en ärrad kvinna (på sergelstorg) med sönderrivna nätstrumpor, kort skinnkjol, sprutmärken och lutad in i en bil som en tvåbarns mamma som skall köra sina bar till dagis?

Jag blir fortfarande förvånad, över att andra blir förvånade över att deras bilder kan tolkas utifrån stereotyper och att personen på bild inte vill bli placerad i ett stereotypt fack och vill ha kontroll över denna risk.

Tycker du själv att du borde ha tillstånd från alla stockholmare om du tar ett flygfoto över stockholm?

stoltz skrev:
Jag blir fortfarande förvånad, över att andra blir förvånade över att deras bilder kan tolkas utifrån stereotyper och att personen på bild inte vill bli placerad i ett stereotypt fack och vill ha kontroll över denna risk.
Då får väl personen låta bli att uppträda som en stereotyp.

Makten skrev:
Hur många är det egentligen som skulle tillåta att man publicerade en spontant tagen bild på dem tror du? Väldigt många skulle nog säga nej, men kanske egentligen inte bry sig om de såg bilden i efterhand. Det skulle inte bli en enda jäkla gatubild då.

Jag påstår definitivt det motsatta: Jag har en hel del gatufotobilder där jag upplyst om syfte och ambition, utbytat telefonnummer samt hållit kontakten. Inga som helst problem att få ett medgivande till publicering. Så ditt påstående stämmer inte i mitt fall.

Kan det vara så att dom flesta som använder detta argument i själva verket är rädda för att bemöta eller konfrontera okända människor?

stoltz skrev:
Jag påstår definitivt det motsatta: Jag har en hel del gatufotobilder där jag upplyst om syfte och ambition, utbytat telefonnummer samt hållit kontakten. Inga som helst problem att få ett medgivande till publicering. Så ditt påstående stämmer inte i mitt fall.
Det kan nog bero på en rad saker, men med tanke på hur folk ibland ryggar undan när de ser en kamera så tror jag inte riktigt på dig. Det kan bero på att du ser ut som en "proffsfotograf" då kanske, vilket inte jag gör. Men hur förändrar det bildens värde om de är likvärdiga? Tja, proffsfotografens bild blir väl möjligt långt vida mer spridd.

Kan det vara så att dom flesta som använder detta argument i själva verket är rädda för att bemöta eller konfrontera okända människor?
Jadå, säkert. Jag har ingen som helst lust att kontakta främmande människor på gatan. Inte skulle jag bry mig ett skvatt om nån fotade mig utan lov heller. Då får jag väl låsa in mig i så fall.

stoltz skrev:
Jag tror nog att du har missat hela poängen med den här diskussionen - Har den som blir fotograferad inga som helst rättigheter i din värld?
Jo, samma som han har när han står där på gatan och blir betraktad. Ser man ut som en stereotyp så kommer folk att se en som en sådan. Vill man inte det så finns det inget annat att göra än att bevisa motsatsen.

Makten skrev:
Det kan nog bero på en rad saker, men med tanke på hur folk ibland ryggar undan när de ser en kamera så tror jag inte riktigt på dig. Det kan bero på att du ser ut som en "proffsfotograf" då kanske, vilket inte jag gör. Men hur förändrar det bildens värde om de är likvärdiga? Tja, proffsfotografens bild blir väl möjligt långt vida mer spridd.
Att folk ryggar undan kan ju också bero på att dom inte vill "störa" bilden eftersom en del tror att man fotograferar annat än dom. Resten kring bildens värde greppade jag inte riktigt, så det får du gärna vidareutveckla.

Inte skulle jag bry mig ett skvatt om nån fotade mig utan lov heller. Då får jag väl låsa in mig i så fall.
Så bara för att du inte bryr dig, så skall andra inte har några rättigheter i frågan? Känns lite ego-centrerat.

Jo, samma som han har när han står där på gatan och blir betraktad. Ser man ut som en stereotyp så kommer folk att se en som en sådan. Vill man inte det så finns det inget annat att göra än att bevisa motsatsen.
Så mannen på bilden som raderats förtjänar att bedömas som en alkis eftersom han ser ut som en, samtidigt som han inte skall ha någon inverkan på denna tolkning som förmedlas via en bild som han inte tycker är ok?

cw-op skrev:
Bilden "20 kronor svart" är kränkande enligt PUL det tror jag stenhårt på. Skulle "ett ganska välutvecklat etiskt resonemang ..." ändra på den saken jag tror det inte?

Roligt att du i stället för att fortsätta spekulera i andras åsikter presenterar din egen. Även om jag varit lite undvikande då jag inte har velat hamna i någon slags försvarsställning för min bild tänkte jag nu redogöra för synen på varför jag tror att bilden inte skulle fällas enligt PUL. Notera att det är min tolkning och inte nödvändigtvis Fotosidans, och därmed inte säger något om huruvida bilden hör hemma här eller ej. Det säger inte heller något om min bild kontra de som blivit borttagna.

PUL gör inte skillnad på om personen vars personuppgifter behandlas känner sig kränkt eller om andra uppfattar personuppgifterna som kränkande. PUL gör enbart skillnad på känsliga personuppgifter och andra personuppgifter. De uppgifter som räknas som känsliga och normalt inte får behandlas räknas upp (13 §) och innefattar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening eller personuppgifter som rör hälsa eller sexualliv.

Ett foto av en man, till synes frisk, sittandes helt öppet torde enligt den definitionen inte röra sig om hantering av känsliga personuppgifter, vilket iofs inte innebär att den med automatik skulle bli friad enligt nuvarande lagstiftning.

Angående publicering på Internet, så är den enda skillnaden mot annan publicering att det kan anses vara en överföring av uppgifter till tredje land (33 §), något som inte tillåts enligt PUL. Det är dock mig veterligen inte klarlagt genom prejudikat att publicering på en svenskspråkig hemsida kan anses utgöra överföring av uppgifter till tredje land, men det är en allmänt förekommande uppfattning.

Det viktiga är dock att såväl 13 § som 33 § omfattas av undantagen i 7 §. Första stycket behandlar undantag för behandling under tryck- och yttrandefrihetsgrundlagarna. Det är detta stycke som gör att tidningar, sajter etc som räknas som en publikation med ansvarig utgivare stödjer sig på. Det andra stycket ger utrymme för lite fler undantag vad gäller personuppgiftsbehandlingens syfte. De syften som åsidosätter båda paragraferna är om behandlingen sker "uteslutande för journalistiska ändamål eller konstnärligt eller litterärt skapande"

Jag anser, utifrån det sätt bilden är tagen och de resonemang jag fört kring bilden på fotosidan och utanför. att det är klarlagt att syftet med bilden inte är att behandla mannens personuppgifter, d.v.s. själva avbildningen av mannen. Syftet har naturligtvis helt och fullt varit att uppröra, provocera och väcka känslor, vilket rimligtvis inte kan bedömas som något annat än ett konstnärligt syfte.

Därför anser jag att bilden vid en juridiskt prövning inte skulle anses strida mot PUL.

EDIT: Det finns en annan lag som också kan påverka vilka bilder som får publiceras, som jag tror att många blandar ihop med PUL när de pratar om kränkande bilder, och det är att en bild som räknas som kränkande i vissa fall kan räknas som förtal.

Senast ändrad:
stoltz skrev:Att folk ryggar undan kan ju också bero på att dom inte vill "störa" bilden eftersom en del tror att man fotograferar annat än dom. Resten kring bildens värde greppade jag inte riktigt, så det får du gärna vidareutveckla.
Jag menade att man som fotograferad borde undvika proffsfotografer mer än amatörfotografer om man är rädd för att bli publicerad nånstans.

Så bara för att du inte bryr dig, så skall andra inte har några rättigheter i frågan? Känns lite ego-centrerat.
Jag resonerar utefter vad jag tycker är vettigt och rimligt. Det känns fånigt att tala om rättigheter i den här frågan.

Så mannen på bilden som raderats förtjänar att bedömas som en alkis eftersom han ser ut som en, samtidigt som han inte skall ha någon inverkan på denna tolkning som förmedlas via en bild som han inte tycker är ok?
Varför skulle han inte tycka att det är okej? Ser man ut som en alkis så är man väl antingen det, eller så skiter man i vad folk tycker. Är verkligheten för ful för att visas på bild eller? Jag fattar inte. Man klär sig väl som man vill bli uppfattad, OM man nu bryr sig. Bryr man sig inte så är det väl skitsamma om nån tar en bild.

clindh skrev:
Det finns inget definitivt svar på vad som är OK och inte. Vi hävdar ju, och andra har gjort samma bedömning, att FS är en konstsajt - och därför har lättnadet i PUL vad gäller iallafall bilderna.

Men vi vet inte om Datainspektionen skulle göra samma bedömning förrän vi anmälts och de gjort en granskning - och det slipper vi gärna, därför förbehåller vi oss rätten att istället ta bort sådant som kan vara på eller över gränsen istället för att provocera fram en anmälan. Oftast är det en bild som rapporterats av andra medlemmar, det är alltså andra fristående som gjort samma bedömning att bilden kan vara kränkande.

Jag gjorde också en sådan här radering av ett gatufoto en gång, en bild på en korpulent kvinna med butter uppsyn med bildtexten typ "Se på mig, jag är en surkärring". Det tyckte jag var kränkande, men inte fotografen som gick i taket och skrek högt om censur, uppmanade till mailbombning av redaktionen etc. Även om vi skulle få rätt av DI att publicera en sådan bild och text skulle jag ha tagit bort den - någon respekt mot andra människor får man väl ha.

Precis som ett galleri eller publikation är det i slutändan vi som bestämmer vad som finns på våra väggar/sidor. Det står tydligt i våra regler och det får man ju tycka vad man vill om förståss, men att vi agerar i enlighet med existerande regler borde inte vara något att uppröras av.

Jo, den bilden minns jag. :)
Bildrubriken var kränkande så där gjordes det rätt.

Men den rökande mannen bedömdes vara en alkoholist av Elmfeldt, så där blev det lite fel tycker jag. Elmfeldt har kränkt mannen i detta fall, inte fotografen.

cw-op skrev:
Tack för briefing ang webpublicering, Oscar!
Utan att vilja nita dig här på sidan så kan du väl ändå hålla med mig om att det är mycket märkligt att din bild på tiggaren med decilitermåttet fått ligga här så länge samtidigt som den bilden tråden handlar om raderats? Ärligt talat?

Att just din bild diskuteras här och att just du hängs ut är väl för att bilden är ett utmärkt exempel på att PULs intentioner inte följts i det fallet? Fotosidan är inte konsekvent.

Jag minns din bild särskilt väl och kommer ihåg att jag la pannan i djupa veck redan då. Bilden är mycket bra såtillvida att den verkligen griper tag i all sin förnedring. Vinkeln uppifrån mannens undergivna min osv. Såå sorglig. En bild som många kanske skulle kunna ta men som flertalet står över -trots potentialen.

Skulle debatten gälla den så skulle åtminstone jag rättfärdiga admins beslut att radera till 110% Dina rader kring bilden känns inte helt bra heller utan förstärker snarare mina tankar. En av svårigheterna med foto är när man ska säga nej även till en "bra" bild. JANNE

Tack! Du skriver som jag vill men inte kan just nu.. :)
Denna förb*#@¤%* värme har omvandlat min hjärna till gröt. Jag lär inte kunna tänka ordentligt förrän höstkylan kommer. ;-)

mohei skrev:

Men den rökande mannen bedömdes vara en alkoholist av Elmfeldt, så där blev det lite fel tycker jag. Elmfeldt har kränkt mannen i detta fall, inte fotografen.

Men stopp och hallå. Det var en bedömande reflektion från Davids sida i en privat korrespondens till trådskaparen. Om inte trådskaparen lagt ut den informationen hade den inte funnits. Tycker också att det är suspekt att man startar en sådan här missnöjestråd och sedan inte vill följa upp i den.

Ämnet är komplext och vi pratar gränsfall här, men att sitta och tjura i en blogg någon annanstans hjälper väl ingen.

mohei skrev:

Men har du läst vad jag skrev öht!? Du menar alltså att jag kränkte mannen när jag i ett privat mail förklarade att bilden var ett gränsfall eftersom man kunde tolka honom utsatt, och därför raderade jag bilden? Jag fattar inte hur jag kan ha kränkt honom när jag raderade bilden!? Jag hänger inte alls med i hur du resonerar.

Om jag inte minns fel så skrev David att mannen såg ut som en alkoholist och inte att han var det! Om jag hade blivit fotograferad under sådana former att jag själv tyckte jag såg ut som en alkis så hade jag inte velat att bilden blev publicerad på FS. Varför då? Alla som hade skrivit sina omdömen om bilden hade kanske lagt in opassande kommentarer om mig som person då!
I det fallet hade jag varit tacksam om David redan hade raderat bort den innan skadan var skedd.

mohei skrev:
David har inte kränkt någon överhuvud taget! För det första gav han bara en motivering i en *privat* korrespondens. För det andra kan man i privat korrespondens/slutna sällskap uttrycka i princip vilka åsikter som helst utan straffansvar; åsikten måste *spridas* för att vara straffbar. Att mottagaren av mailet valde att sprida det offentligt kan ju knappast David lastas för?

paul innergård skrev:
Jag tycker inte det är svårt att se hur bilden skulle kunna vara kränkande. Som ytterst ansvarig på ex fotosidan måste man ibland ha just människors fördomar i bakhuvudet för att slutligen avgöra en bilds lämplighet. Det behöver dock inte ligga i samklang med ens egna fördomar. Jag hävdar fortfarande att bildens intresse ligger i mannens udda utseende och knappast i att han tillsammans med någon annan står och röker. hade bilden exempelvis speglat gruvarbetare i 50-talets norrland och ingått i en bildserie hade det varit en annan sak. Nu står och faller denna singelbild, med för oss betraktare ett något udda, komiskt utseende. Visst kan man fördöma andras snäva människosyn när de tycker sig se en hemlös eller alkoholist, alternativt bägge delarna i mannen på bilden. Men handen på hjärtat, finns det någon på forumet som spontant ser honom som en börsmäklare, fastghetsspekulant, bibliotekarie, undersköterska eller överläkare.

Tja, vill du veta så är min spontana reaktion att denna person ser ut som en forskare eller liknande. Då jämför jag med Einstein. Jag jämför också med de människor jag har stött på på KTH och universiteten. Inte alltid så välklädda men ack så smarta.
Med den människosyn som tycks råda här undrar jag vad ni egentligen skulle anse om Stephen Hawking?

En riktigt bra dokumentärbild står på egna ben. Den behöver ingen förklarande text, och bildens innebörd är solklar. Bilden vi diskuterar lever tydligen inte upp till det kriteriet.

Under dom omständigheterna tycker jag att "kränkningen" är grövre om det nu saknas tillstånd för publicering.

jkene skrev:
En riktigt bra dokumentärbild står på egna ben. Den behöver ingen förklarande text, och bildens innebörd är solklar. Bilden vi diskuterar lever tydligen inte upp till det kriteriet.

Under dom omständigheterna tycker jag att "kränkningen" är grövre om det nu saknas tillstånd för publicering.

Där tror jag du har fel, bilden är inte så dålig och jag uppfattar den solklart. Mannen har sin värdighet och blicken är inte besvärad i mina ögon utan mera som en vädjan till oss som ser bilden. Skillnaden i det här fallet är väl att bilden anmälts till redaktionen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar