lottawe
Aktiv medlem
Jag tycker det är bra och dessutom rättvis struktur med poolerna. Hoppas det kommer fungera som tänkt.Arne S skrev:
Men ni får skynda er, mina hjärnceller jobbar på högvarv med uppgiften. Alla tre...
Var rädd om dina tre
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker det är bra och dessutom rättvis struktur med poolerna. Hoppas det kommer fungera som tänkt.Arne S skrev:
Men ni får skynda er, mina hjärnceller jobbar på högvarv med uppgiften. Alla tre...
Arne S skrev:
Det gör vi nog alla då och då.
Som den obotlige optimist jag är följer jag tråden i hopp om att någon ska kläcka en bra ide´ till en fungerande struktur på bildkritikpoolerna eller vad det nu ska vara. Men ni får skynda er, mina hjärnceller jobbar på högvarv med uppgiften. Alla tre...
lottawe skrev:
Vad tycker Du i övrigt då Monica? Om förslag och sånt som uppkommit? Personligen tycker jag det är synd att låta såna försvinna bland sidorna gång på gång för upprepningar och sånt..
evalisen skrev:
Grattis till 2-års dagen Monica! ;o)
Såg detta inlägget igår, och tänkte nu att jag skulle fråga dej om du fått några mail?
Tyckte det var en bra grej, tänkte på det för egen del också jag som kommenterar en del bilder. )
Måste bara fråga, för för mycket grubblande är inte nyttigt har jag hört.. Är det de konstruktiva förslagen och ideérna för att främja konstruktivt kommenterande du kallar tjat? Eller vad annars?alf109 skrev:
Det ni eventuellt kan åstadkomma med ert tjat här är att ännu färre än nu överhuvud taget vågar kommentera.
hansen2 skrev:
Inte helt förvånande drivs jag av att kommenterandet fungerar tillfredsställande. Konkret förslag för detta är att nyanlända medlemmar får minimigränsen 30 tecken under de tre första månaderna. Efter detta höjs den till 130 vilket är en och en halv rad i kommentarsrutan - inte särskilt mycket alltså.
/Johan
lottawe skrev:
Jag tycker det är bra och dessutom rättvis struktur med poolerna. Hoppas det kommer fungera som tänkt.
cw-op skrev:
Ja så byter sidan namn till "Kommentarssidan"?
Det är fotografi vi sysslar med och inget annat.Mitt dygn har bara 24h hur många har ditt?Tror du Johan på fullt allvar att medlemmarna inte har annat att göra än att skriva långa utförliga kommentarer till de bilder som finns härinne, vi kanske vill titta på flera bilder också? Nä bort med minimilängden på kommentarerna. Ett riktigt irritationsmoment och en bromskloss som dessutom verkligen hämmar antalet avgivna kommentarer! Snacka om dagisregler för vuxna fotografer! JANNE
mohei skrev:
Tackar!
Nepp, inga mail än.
Kan ju kanske bero på att det bara är en liten del av medlemmarna som hänger i forumet och därför inte har läst mitt inlägg. Eller nåt...
Eller också beror det på att mina kommentarer kanske duger?
Arne S skrev:
För egen del har jag inga problem med att ta tuff kritik kring en bild, bara den är konstruktiv. Men jag skulle dra mig för att ladda upp i "mycket erfarna" eftersom jag inte anser att jag som fotograf passar in på beskrivningen för den poolen. Vilket innebär att jag därmed i rimlighetens namn är "skonad" från den typen av kritik. Annars bryter ju kommentaren mot reglerna.
Alltså bör jag själv få ange vilken kritiknivå jag vill ha, men jag ska väl inte behöva kalla mig erfaren fotograf för det? Och omvänt tror jag att det finns ett antal "proffs" som inte kan ta hård kritik. Jag tror att det har mer med personligheten än fotokunskapen att göra.
/Arne
Odjuret skrev:
Som jag förstår den tanke som redax har med dom nya poolerna är att ge den som kommenterar mer information om på viken nivå man ska lägga sina kommentarer.
Om jag ser en suddig bild under erfarna fotografer så kan jag gissa att den är suddig av en anledning och att det kan finnas en tanke bakom bilden.
Om en lika suddig bild ligger i vanliag kritikpoolen så kommer jag tänka samma sak, men även ge mig till att se om den kanske inte skulle varit suddig.
En lika suddig bild i nybörjarpoolen kommer jag först att tänka på suddigheten som oönskad, men sedan se den som önskad.
för att bara ta ex exempel, det kan liga gärna vara sne horisont eller under/över-exponerad. Dvs det ger mig en liten vink om var i den tekniska utveckligen personen ligger.
Jag kan (antagligen) inte diskutera djupare tekniska problem med bilden med en person som lägger bilderna i nybörjarpoolen, utan kan börja med lättare tankar om bilden, medans en efraren fotograf kan både förstå och antagligen ta till dig eller ignorera mina tankar om komposition och nytjande av alternativa brännvidder och dess skillnad på hur jag skulle upfatta bilden. (exempel igen)
/ Ola N
Mattsen skrev:
Eller varför inte göra om de tre poolerna som här diskuteras till:
"Kommentera hur du vill"
"Kommentera gärna kort men konstruktivt"
"Endast längre konstruktiva och kreativa kommentarer"
lottawe skrev:
Måste bara fråga, för för mycket grubblande är inte nyttigt har jag hört.. Är det de konstruktiva förslagen och ideérna för att främja konstruktivt kommenterande du kallar tjat? Eller vad annars?