dl_4711 skrev:
Har läst en hel del i tråden och för mig känns det som om det är ungefär här skon klämmer mest. När jag började leka (mycket medvetet ordval) på fotosidan för ett par år sen tycker jag att det kommenterades mer kravlöst och spontant. Bildtittandet var också mindre uppstyrt och kategoriserat. Och i forumen vågade vem som helst inte bara fråga utan även ha åsikter om nästan vad som helst.
Då kände jag att fotosidan var ett roligt sätt att få visa sina bilder, få inspiration av andras bilder, diskutera allahanda fotorelaterade saker och rent allmänt utvecklas som fotograf. Notera att jag vid den tiden var extremt grön på foto, fram till dess hade jag i princip bara tagit max 10 rullar med en kass kompaktkamera från sent 80-tal. Tack vare mycket inspiration från fotosidan utvecklades jag dock snabbt (tycker jag själv, iaf).
Sen dök det upp en massa krav på mer konstruktivt kommenterande, klagomål på att det kom in för mycket bilder, gnäll över diskussionsämnen (Vad exakt är det som gör de teknikdiskussioner jag älskar så irriterande för vissa?) och även från redaktionshåll kom (säkert delvis pga ovan nämnda åsikter) en hel del styrning mot högre krav på såväl kommentarer som genomtänkta bildteman etc.
Någonstans i detta tappade jag intresset, inte för foto men för fotosidan. Det var inte längre kul. Som så ofta dödade kraven spontaniteten. Det kändes som om man var tvungen att vara professionellt vederlagd expert för att få uttala sig öht, både i kommentarer och i forum. Och den egna hörnan kom att handla allt mer om att jaga kommentarer, något man i princip bara kunde åstadkomma genom motkommentarer. Så försvann spontaniteten i ens eget kommenterande också...
När mitt utökade medlemsskap gick ut för någon månad sen orkade jag inte bry mig. Det här är inte längre en lekplats för foto och bilder.
En sak till: när jag läser den här tråden slår det mig åter att kommenterarer och dess antal är extremt viktigt här på Fotosidan. Hur många som faktiskt tittat på en bild verkar ha noll betydelse. För mig känns det tokigt.
Mina fem öre.