Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidan hittar ständigt på nya galenskaper

Produkter
(logga in för att koppla)
evalisen skrev:
Upprepningar....
Alltså nu är det ju så här, vilket ni (ja du och Johan) verkar glömma, 30 tecken måste man skriva.
Snyggt är 6 tecken.

Det var ett exempel!!!
JA, den där 30-teckensgränsen är verkligen sanslöst fånigt.... Att den behövs.
 
Om någon skriver "snyggt" som kommentar till någon av mina bilder så uppskattar jag det. Människan som såg bilden tyckte bilden var så snygg att hon gjorde sig besväret att släppa taget om muspekaren och föra fingrarna till tangentbordet.

Jag uppskattar alla kommentarer oberoende längd och innehåll. Det viktigaste är att någon har gjort sig besväret att kommentera bilden.
/Per
 
lottawe skrev:
JA, den där 30-teckensgränsen är verkligen sanslöst fånigt.... Att den behövs.

Jag tycker inte heller den behövs.

Fånigt är att inte låta vuxna människor få ta ansvar för sej själv och skriva det dom känner och tycker, utan ska ha massa fåniga regler som om detta vore lekskolan.

Men någon tyckte ju tidigare i tråden här att en 150-tecken gräns var att föredra.
Det skrämmer ju bort de flesta att skriva kommentarer, det är ju ett som är säkert!
 
Skulle Fotosidan införa en gräns på 150 tecken skulle jag inte skriva en enda kommentar. Då hade jag kollat efter något annat ställe att vistas på.
 
PerFogelberg skrev:
Om någon skriver "snyggt" som kommentar till någon av mina bilder så uppskattar jag det. Människan som såg bilden tyckte bilden var så snygg att hon gjorde sig besväret att släppa taget om muspekaren och föra fingrarna till tangentbordet.

Jag uppskattar alla kommentarer oberoende längd och innehåll. Det viktigaste är att någon har gjort sig besväret att kommentera bilden.
/Per

Ja visst är det så, men någon skulle ju ställa frågan, Är du säker på att betrakaren såg bilden?
 
Jag sympatiserar inte med 150 teckensförslag, däremot sympatiserar jag med bildkritikens syfte.

Att dessa diskussioner uppstår gång på gång beror nog helt enkelt på att det missbrukas och inte fungerar som syftet beskrivs. Så vill vi slippa dessa diskussioner kanske vi borde samarbeta för att syftet ska kunna uppfyllas utan fler regler?
 
evalisen skrev:
Johan, jag kan tala om för dej att du förstår ingenting när det gäller mej!

Det där var ju inget vidare svar. Du fick ett seriöst svar på din fråga igår, kan du försöka prestera motsvarande på min?

/Johan
 
Re: Visningar viktigare än kommentarer?

dl_4711 skrev:
Har läst en hel del i tråden och för mig känns det som om det är ungefär här skon klämmer mest. När jag började leka (mycket medvetet ordval) på fotosidan för ett par år sen tycker jag att det kommenterades mer kravlöst och spontant. Bildtittandet var också mindre uppstyrt och kategoriserat. Och i forumen vågade vem som helst inte bara fråga utan även ha åsikter om nästan vad som helst.

Då kände jag att fotosidan var ett roligt sätt att få visa sina bilder, få inspiration av andras bilder, diskutera allahanda fotorelaterade saker och rent allmänt utvecklas som fotograf. Notera att jag vid den tiden var extremt grön på foto, fram till dess hade jag i princip bara tagit max 10 rullar med en kass kompaktkamera från sent 80-tal. Tack vare mycket inspiration från fotosidan utvecklades jag dock snabbt (tycker jag själv, iaf).

Sen dök det upp en massa krav på mer konstruktivt kommenterande, klagomål på att det kom in för mycket bilder, gnäll över diskussionsämnen (Vad exakt är det som gör de teknikdiskussioner jag älskar så irriterande för vissa?) och även från redaktionshåll kom (säkert delvis pga ovan nämnda åsikter) en hel del styrning mot högre krav på såväl kommentarer som genomtänkta bildteman etc.

Någonstans i detta tappade jag intresset, inte för foto men för fotosidan. Det var inte längre kul. Som så ofta dödade kraven spontaniteten. Det kändes som om man var tvungen att vara professionellt vederlagd expert för att få uttala sig öht, både i kommentarer och i forum. Och den egna hörnan kom att handla allt mer om att jaga kommentarer, något man i princip bara kunde åstadkomma genom motkommentarer. Så försvann spontaniteten i ens eget kommenterande också...

När mitt utökade medlemsskap gick ut för någon månad sen orkade jag inte bry mig. Det här är inte längre en lekplats för foto och bilder.

En sak till: när jag läser den här tråden slår det mig åter att kommenterarer och dess antal är extremt viktigt här på Fotosidan. Hur många som faktiskt tittat på en bild verkar ha noll betydelse. För mig känns det tokigt.

Mina fem öre.

Jag håller med dig, tonen har hårdnat, och regelverken blir mer komplicerade. Idag får man ju nästan be om ursäkt för att man är är aktiv medlem som laddar upp egna bilder och kommenterar andras...
 
lottawe skrev:
Så vill vi slippa dessa diskussioner kanske vi borde samarbeta för att syftet ska kunna uppfyllas utan fler regler?

Om vi vill slippa dessa diskussioner tror jag att vi skall acceptera att människor är dom dom är och fungerar som dom gör. Inga regler kan göra om oss. Regler kan dock skrämma bort oss från FS.
 
hansen2 skrev:
Det där var ju inget vidare svar. Du fick ett seriöst svar på din fråga igår, kan du försöka prestera motsvarande på min?

/Johan

Jag har läst!
Och jag förstår, jag tycker jag skriver riktigt bra kommentarer!
Va det något mer?

Om andra läst.... får du fråga dom.
Om andra förstår... det får du också fråga dom!
 
evalisen skrev:
Jag har läst!
Och jag förstår, jag tycker jag skriver riktigt bra kommentarer!
Va det något mer?

Om andra läst.... får du fråga dom.
Om andra förstår... det får du också fråga dom!

Tackar! Jag formulerar om frågan; varför strider du för kortkommentarernas bevarande istället för att lobba för att reglerna ändras i den riktningen?

/Johan
 
Arleklint skrev:
Om vi vill slippa dessa diskussioner tror jag att vi skall acceptera att människor är dom dom är och fungerar som dom gör. Inga regler kan göra om oss. Regler kan dock skrämma bort oss från FS.
Du är lite lustig ibland du. Bryr dig kanske för mycket om vem som skriver vad och av princip är du mot allt några föreslår? Gärna genom feltolkningar av det också..

När Tes föreslog ett frivilligt hjälpande formulär/mall/checklista typ sympatiserade du, men när andra föreslagit eller sympatiserat med liknande elelr detsamma ratar du..

Skulle jag kunna få önska att du läser vad som skrivs en gång till så kanske det där om vem som är för/mot fler regler kopplar?
 
Arleklint skrev:
Om vi vill slippa dessa diskussioner tror jag att vi skall acceptera att människor är dom dom är och fungerar som dom gör. Inga regler kan göra om oss. Regler kan dock skrämma bort oss från FS.
Håller med. (tur att det inte är en gräns på 30 tecken i forumet.)
 
hansen2 skrev:
Tackar! Jag formulerar om frågan; varför strider du för kortkommentarernas bevarande istället för att lobba för att reglerna ändras i den riktningen?

/Johan
Jag strider inte för kortkommentarerna, då har du fattat helt fel.
Jag strider (vill inte använda det ordet, för det är så lite jag som det bara kan vara... men eftersom du tog det ordet så...) för att människor ska få avgöra själv hur dom vill skriva eller inte skriva. Jag gillar inte när man ska göra om människor så att det ska passa en själv!
 
PerFogelberg skrev:
Håller med. (tur att det inte är en gräns på 30 tecken i forumet.)

Men igentligen, varför är det inte det?
Varför bara bland bilderna?
Jag tycker att det är bra mycke viktigare att man utrycker sej väl i forumen än under bilderna.
 
En fråga som kommit upp hos mig under tiden jag läst tråden: Är det någon som har koll på om "fin bild"-kommentarerna ökat efter införandet av kommentarsnettot på våra personliga profilsidor?
 
evalisen skrev:
Jag strider inte för kortkommentarerna, då har du fattat helt fel.
Jag strider (vill inte använda det ordet, för det är så lite jag som det bara kan vara... men eftersom du tog det ordet så...) för att människor ska få avgöra själv hur dom vill skriva eller inte skriva. Jag gillar inte när man ska göra om människor så att det ska passa en själv!

En del strider med näbbar och klor för att det skall var helt ok med kortkommentarer vilket man helt enkelt inte har täckning för om man läser (och förstår) bild/kommentarreglerna. Det logiska vore att jobba för en ändring av dessa förhatliga regler istället för att strunta i dem.

/Johan
 
hansen2 skrev:
En del strider med näbbar och klor för att det skall var helt ok med kortkommentarer vilket man helt enkelt inte har täckning för om man läser (och förstår) bild/kommentarreglerna. Det logiska vore att jobba för en ändring av dessa förhatliga regler istället för att strunta i dem.

/Johan

Jag tycker man kan ta bort många av reglerna!
Så blir allt mycke enklare och människor får vara sej själva, utan att bli styrda åt något håll.
 
Kijana skrev:
En fråga som kommit upp hos mig under tiden jag läst tråden: Är det någon som har koll på om "fin bild"-kommentarerna ökat efter införandet av kommentarsnettot på våra personliga profilsidor?

Hur menar du med kommentarsnettot?
Kollade nu på min sida, hittade det inte.
 
evalisen skrev:
Jag tycker inte heller den behövs.
Du missuppfattade nog.
Jag förstår att den satts in och tycker nog att den behövs också (som en påminnelse om bildkritikens syfte,) med tanke på hur det fungerat/inte fungerat. Det jag tycker är fånigt är att den "påminnelsen" alls ska behövas. Borde vara självklart även utan..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.